Vraagje van een leek?

Ik heb een simpel horloge waarvan het uurwerk te langzaam loopt (ong:20 a 25 min in 2 uur).
Omdat ik er helemaal geen verstand van heb maar regelmatig bij het zien van het uurwerk, of dit gedeelte (zie foto) is om hem sneller of langzamer te laten lopen?
En hoe je dat het beste kan verzetten?
En eventueel wat de betekenis is van 1 puntje en 2 puntje op de hendeltje (sorry misschien spreek je het anders uit)
Mochten er mensen mij hierover een advies kunnen ben ik ze zeer dankbaar.
Mvg: Omegas

Explore Jack Thomasse

Als dit klokje 20 a25 min in 2uur tijd achterloopt heeft het op zijn minst een grondige service beurt nodig , is mijn mening .

Hallo Jack, een afwijking van meer dan twee minuten per 24 uur is niet af te stellen met deze palletjes (1 stip corrigeert beat error, het verschil in afstand tussen links en rechts draaien, 2 stippen de tiksnelheid). Kortom, dit uurwerk moet gewoon worden geserviced.

Precies… Uurwerkje moet gedemonteerd en gereinigd worden, en dan met de juiste smeermiddelen gesmeerd en gemonteerd worden… Dan pas ga je afregelen…

Ik dacht eerst Gschoots op een foutje te betrappen… maar hij heeft het bij het juiste eind… vergeleken met de meeste uurwerken, zit bij deze de spiraalveer andersom… 't linkse heveltje verdraait de hele spiraalveer, en daarmee stel je de Tikfout af… (de uitslag van de balans van links naar rechts… ten opzichte van het midden van de slingering, moet ie naar links en rechts even ver draaien…
't heveltje onder ( met de 2 puntjes), daarmee stel je de effectieve veerlengte af… als ie te langzaam loopt, draai je em tegen de klok in, en verkort je de effectieve veerlengte…

:)

gschoots Schreef:

:slight_smile:

Better luck next time heh :+