Vraagje voor Kabaalstra

LeenV Schreef:

Thanks! Who needs Wikipedia :slight_smile:
Ik twijfel nog wat over die gewichtsfactor mbt het
horloge.

ZWAARā€¦ vergelijk een Titanium horloge met een stalenā€¦ neem dan het gewicht van de stalenā€¦ en bedenk je dat het verschil met een WolfraamCarbide horloge ongeveer 't zelfde isā€¦

frezers ā€œherkennenā€ freesjes van WolfraamCarbide gewoon aan het gewichtā€¦ je pakt een handvol frezen , en je pikt ze er zo uitā€¦ :slight_smile:

Weet je misschien ook iets over tantalum? hoe verhoudt dat zich tot bijvoorbeeld wolfraamcarbide?

Super uitleg Arie, erg leuk om te lezen.

Tantaliumā€¦ daar heb ik nog nooit mee te maken gehadā€¦ Beryllium-Koper dat dan weer welā€¦ maar daar zal ik nooit een Horlogekast van makenā€¦ nogal giftigā€¦
Tantaal of Tantalium is wel behoorlijk hittebestendigā€¦ net als Wolfraamā€¦ vroeger werd het wel als gloeidraad gebruikt in lampenā€¦ 't kanā€¦ maar Wolfraam (Carbide) en Titanium zijn waarschijnlijk makkelijker, en goedkoper te gebruikenā€¦

't moet wel een bepaald doel dienen natuurlijkā€¦ ik kan ook wel een Zinken horlogekast makenā€¦ maar die is zo naar de Gallemiezenā€¦ :slight_smile:

een Zink-Aluminium-Magnesium-Koper legering (Zamak) zou dan wel bruikbaar zijnā€¦ vooral goedkoopā€¦ en ik heb wel Horlogekasten gezien van dat spulā€¦van die goeikope klonen van de marktā€¦

Arie Kabaalstra Schreef:

Tantaliumā€¦ daar heb ik nog nooit mee te maken
gehadā€¦ Beryllium-Koper dat dan weer welā€¦ maar
daar zal ik nooit een Horlogekast van makenā€¦
nogal giftigā€¦
Tantaal of Tantalium is wel behoorlijk
hittebestendigā€¦ net als Wolfraamā€¦ vroeger werd
het wel als gloeidraad gebruikt in lampenā€¦ 't
kanā€¦ maar Wolfraam (Carbide) en Titanium zijn
waarschijnlijk makkelijker, en goedkoper te
gebruikenā€¦

't moet wel een bepaald doel dienen natuurlijkā€¦
ik kan ook wel een Zinken horlogekast makenā€¦ maar
die is zo naar de Gallemiezenā€¦ :slight_smile:

een Zink-Aluminium-Magnesium-Koper legering
(Zamak) zou dan wel bruikbaar zijnā€¦ vooral
goedkoopā€¦ en ik heb wel Horlogekasten gezien van
dat spulā€¦van die goeikope klonen van de marktā€¦

wordt gebruikt bij duikklokken omdat t volgens mij tegen corroderende stoffen kan. En ook handig dat je naar beneden getrokken wordt met zo een boeg om je pols :+