Vraagje voor Kabaalstra

LeenV Schreef:

Thanks! Who needs Wikipedia :slight_smile:
Ik twijfel nog wat over die gewichtsfactor mbt het
horloge.

ZWAAR… vergelijk een Titanium horloge met een stalen… neem dan het gewicht van de stalen… en bedenk je dat het verschil met een WolfraamCarbide horloge ongeveer 't zelfde is…

frezers ā€œherkennenā€ freesjes van WolfraamCarbide gewoon aan het gewicht… je pakt een handvol frezen , en je pikt ze er zo uit… :slight_smile:

Weet je misschien ook iets over tantalum? hoe verhoudt dat zich tot bijvoorbeeld wolfraamcarbide?

Super uitleg Arie, erg leuk om te lezen.

Tantalium… daar heb ik nog nooit mee te maken gehad… Beryllium-Koper dat dan weer wel… maar daar zal ik nooit een Horlogekast van maken… nogal giftig…
Tantaal of Tantalium is wel behoorlijk hittebestendig… net als Wolfraam… vroeger werd het wel als gloeidraad gebruikt in lampen… 't kan… maar Wolfraam (Carbide) en Titanium zijn waarschijnlijk makkelijker, en goedkoper te gebruiken…

't moet wel een bepaald doel dienen natuurlijk… ik kan ook wel een Zinken horlogekast maken… maar die is zo naar de Gallemiezen… :slight_smile:

een Zink-Aluminium-Magnesium-Koper legering (Zamak) zou dan wel bruikbaar zijn… vooral goedkoop… en ik heb wel Horlogekasten gezien van dat spul…van die goeikope klonen van de markt…

Arie Kabaalstra Schreef:

Tantalium… daar heb ik nog nooit mee te maken
gehad… Beryllium-Koper dat dan weer wel… maar
daar zal ik nooit een Horlogekast van maken…
nogal giftig…
Tantaal of Tantalium is wel behoorlijk
hittebestendig… net als Wolfraam… vroeger werd
het wel als gloeidraad gebruikt in lampen… 't
kan… maar Wolfraam (Carbide) en Titanium zijn
waarschijnlijk makkelijker, en goedkoper te
gebruiken…

't moet wel een bepaald doel dienen natuurlijk…
ik kan ook wel een Zinken horlogekast maken… maar
die is zo naar de Gallemiezen… :slight_smile:

een Zink-Aluminium-Magnesium-Koper legering
(Zamak) zou dan wel bruikbaar zijn… vooral
goedkoop… en ik heb wel Horlogekasten gezien van
dat spul…van die goeikope klonen van de markt…

wordt gebruikt bij duikklokken omdat t volgens mij tegen corroderende stoffen kan. En ook handig dat je naar beneden getrokken wordt met zo een boeg om je pols :+