Ik ben aan het kijken naar een horloge gemaakt van Tungsten metaal (de lum-tec m52). Wat is dat voor metaal?
http://www.lum-tec-watches.net/M-Series/M-Tungsten
kabaalstra? wikipedia bedoel je;)
Lowlander Schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfraam
Dat heb ik ook gezien…
maar ik ben benieuwd naar praktijk ervaring.
LeenV Schreef:
Lowlander Schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/WolfraamDat heb ik ook gezien…
maar ik ben benieuwd naar praktijk ervaring.
Pas maar op… Dat wordt een ingewikkelde uitleg denk ik
Wolfram toch? Erg hard en duurzaam.
hharry Schreef:
inderdaad, Oris gebruikt het in de bezel van de aquis diver, Hublot verwerkt het in hun kasten…ceramiek is zoooo 1980:D;)
Lowlander Schreef:
hharry Schreef:
inderdaad, Oris gebruikt het in de bezel van de
aquis diver, Hublot verwerkt het in hun
kasten…ceramiek is zoooo 1980:D;)
Oris aquis… wat een gave serie! kleine seconde is tof! Blijf het alleen altijd jammer vinden dat je er geen normale “rechte” banden op kan zetten
Tungsten is vooral heel zwaar geloof ik.
Het zat in de dartpijltjes die ik ooit had
Eerst even naar de bloedbank…kom er straks op terug…:#
Arie Kabaalstra Schreef:
Eerst even naar de bloedbank…kom er straks op
terug…:#
Mijn Bloedbank heeft gratis WIFI
Tungsten wordt ook gebruikt om goudbaren te vervalsen, het gewicht benaderd die van goud.
Jogem Schreef:
Tungsten wordt ook gebruikt om goudbaren te
vervalsen, het gewicht benaderd die van goud.
En de massa ook, op rontgen is er geen verschil te zien tussen Tungsten en goud.
Verder is het in de jaren 40-45 veel gebruikt door de Duitsers als pantserdoorborende munitie.
hcptdg Schreef:
LeenV Schreef:
Lowlander Schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/WolfraamDat heb ik ook gezien…
maar ik ben benieuwd naar praktijk ervaring.Pas maar op… Dat wordt een ingewikkelde uitleg
denk ik
Dat klopt, maar wel altijd alderbarstend interessant, dat kun je Arie wel toevertrouwen!
als arie dan toch bezig is
hoe zit t met mn horloge met tantalum? schijnt ook erg hard te zijn. zwaar is t zeker.
Ok… Here Goes… afgelopen middag mijn 121ste donatie bij de bloedbank achter de rug… 't zal zo’n beetje mijn 100ste plasma donatie zijn, ik heb eerst volbloed gegeven…
't ging allemaal weer vlotjes… Hb 9.6, Bloeddruk 141/78… pols 83… maar dat komt van het harde fietsen…
heat resistant Tungsten Carbide staat er op de Site… da’s geen “gewoon” stukje Wolfraam… Tungsten is dus Wolfraam…en een Carbide…is een verbinding met Koolstof…
in Normaal Nederlands dus… WolfraamCarbide… Ok… we weten nu waar die kast van gemaakt is… Wolfraamcarbide… 't klinkt exclusief… en toch hebben de meeste mensen wel een stukje in huis…
Wolfraam en koolstof worden samen verhit, en samengeperst… waardoor ze een verbinding aangaan… 't spul is Keihard… hoe hard?.. zal ik je een geheimpje vertellen… ik heb complete frezen van dat spul…en daar ga ik mijn Titanium Horlogekasten mee te lijf…
Dit is dus zo’n frees van wolfraamcarbide… Titanium?.. hij lust het rauw…

Ik schreef ook … de meeste mensen hebben wel een stukje in huis… Klopt… de punt van een steenboortje namelijk… Dat is ook wolfraamcarbide…
't is een vinding van de firma Krupp, die het als plaatjes op de markt bracht om snijgereedschappen mee te maken, het was, zo adverteerde men, “Hart wie Diamant”… en de soortnaam “Widia” was geboren…
de eerste Widia was nog tamelijk bros, en lang zo hard niet als de huidige soorten… vooruitgang in metallurgie heeft ertoe geleid dat je Wolfraamcarbide tegenwoordig kan gebruiken om er gehard staal mee te frezen… iets wat tot een aantal jaar geleden niet mogelijk was. en slijpen was dan de enige optie…
Tegenwoordig zijn wisselplaatjes van WolfraamCarbide, al dan niet met Titanium Nitride Coating of Titanium-Aluminium Nitride Coating gemeengoed…
Dit is maar een kleine selectie aan beschikbare vormen en soorten…
Ook draaien van gehard staal gaat prima met dit spul… en… dat je het tegenwoordig kan gebruiken om te draaien en te frezen… komt ook doordat het veel taaier is dan vroeger… en daarom kan men het nu ook toepassen als “constructiemateriaal” voor bijzondere dingen… zoals horlogekasten…
Ik meen dat RADO één van de eersten, zoniet DE eerste was die met WOlfraamcarbide kasten op de markt kwamen… de RADO V10 K, bijvoorbeeld heeft ook een Wolfraam carbide kast… ( Cemented Tungsten Carbide ), met een Diamant-coating…
't is zo’n beetje het hardste snijmateriaal om mee te verspanen… alleen Keramiek en Diamant zijn harder… Maar dat is dan weer veel brosser. zou je een Ceramische Horlogekast maken… dan loop je het risico dat je em breekt als je em stoot…( als je een keramische Draaibeitelplaat tegen een stilstaand werkstuk draaide, dan sprongen er al schilfers af… )
't enige nadeel is… dat het vrij zwaar is… net als Verarmd Uranium…maar daar zie ik ze voorlopig nog geen horlogekasten van maken…
Arie Kabaalstra Schreef:
Ok… Here Goes… afgelopen middag mijn 121ste
donatie bij de bloedbank achter de rug… 't zal
zo’n beetje mijn 100ste plasma donatie zijn, ik
heb eerst volbloed gegeven…'t ging allemaal weer vlotjes… Hb 9.6, Bloeddruk
141/78… pols 83… maar dat komt van het harde
fietsen…heat resistant Tungsten Carbide staat er op de
Site… da’s geen “gewoon” stukje Wolfraam…
Tungsten is dus Wolfraam…en een Carbide…is een
verbinding met Koolstof…in Normaal Nederlands dus… WolfraamCarbide… Ok…
we weten nu waar die kast van gemaakt is…
Wolfraamcarbide… 't klinkt exclusief… en toch
hebben de meeste mensen wel een stukje in huis…Wolfraam en koolstof worden samen verhit, en
samengeperst… waardoor ze een verbinding
aangaan… 't spul is Keihard… hoe hard?.. zal ik
je een geheimpje vertellen… ik heb complete
frezen van dat spul…en daar ga ik mijn Titanium
Horlogekasten mee te lijf…https://lh6.googleusercontent.com/-edVuafYFJtA/Ugq
UYWt60sI/AAAAAAAABWU/B3y6v_RcSHg/w958-h636-no/DSC_
0740.JPG
Dit is dus zo’n frees van wolfraamcarbide…
Titanium?.. hij lust het rauw…Ik schreef ook … de meeste mensen hebben wel een
stukje in huis… Klopt… de punt van een
steenboortje namelijk… Dat is ook
wolfraamcarbide…'t is een vinding van de firma Krupp, die het als
plaatjes op de markt bracht om snijgereedschappen
mee te maken, het was, zo adverteerde men, “Hart
wie Diamant”… en de soortnaam “Widia” was
geboren…de eerste Widia was nog tamelijk bros, en lang zo
hard niet als de huidige soorten… vooruitgang in
metallurgie heeft ertoe geleid dat je
Wolfraamcarbide tegenwoordig kan gebruiken om er
gehard staal mee te frezen… iets wat tot een
aantal jaar geleden niet mogelijk was. en slijpen
was dan de enige optie…Tegenwoordig zijn wisselplaatjes van
WolfraamCarbide, al dan niet met Titanium Nitride
Coating of Titanium-Aluminium Nitride Coating
gemeengoed…http://www.industore.nl/content/products/334/zoom/
Wisselplaten_wisselplaatjes_phantom.jpg
Dit is maar een kleine selectie aan beschikbare
vormen en soorten…Ook draaien van gehard staal gaat prima met dit
spul… en… dat je het tegenwoordig kan gebruiken
om te draaien en te frezen… komt ook doordat het
veel taaier is dan vroeger… en daarom kan men
het nu ook toepassen als "constructiemateriaal"
voor bijzondere dingen… zoals horlogekasten…Ik meen dat RADO één van de eersten, zoniet DE
eerste was die met WOlfraamcarbide kasten op de
markt kwamen… de RADO V10 K, bijvoorbeeld heeft
ook een Wolfraam carbide kast… ( Cemented
Tungsten Carbide ), met een Diamant-coating…'t is zo’n beetje het hardste snijmateriaal om mee
te verspanen… alleen Keramiek en Diamant zijn
harder… Maar dat is dan weer veel brosser. zou
je een Ceramische Horlogekast maken… dan loop je
het risico dat je em breekt als je em stoot…( als
je een keramische Draaibeitelplaat tegen een
stilstaand werkstuk draaide, dan sprongen er al
schilfers af… )'t enige nadeel is… dat het vrij zwaar is… net
als Verarmd Uranium…maar daar zie ik ze voorlopig
nog geen horlogekasten van maken…
Heel interessant allemaal Arie, maar ik blijf wel met de vraag zitten; Waar bewerk je dat spul dan weer mee.
Je gaf al aan, dar keramiek en diamant haarder waren, maar te bros, dus daar lukt het niet mee.
:}:}:~
goed spul dus dat wolfraam(tu) bedankt voor je uitleg.
geweldige uitleg weer (tu)
Thanks! Who needs Wikipedia
Ik twijfel nog wat over die gewichtsfactor mbt het horloge.
Wolfraamcarbide wordt in vorm geperst en an verhit… dan heb je 't merendeel van de vorm al te pakken… naderhand kun je het met diamant-slijpgereedschappen goed bewerken…
Die snijplaatjes worden ook geperst en gebakken… daarna geslepen en gecoat
Je kunt met Diamantgereedschap Wolfraamcarbide prima bewerken… slijpen gaat ook prima… slijpen gaat eigenlijk altijd… Diamant wordt tenslotte ook geslepen…
en… wat te denken van de gaatjes in de Robijnlagertjes in onze uurwerken?.. die moeten ook geboord worden!..