Vraagje voor onze chrono experts.. landeron 149

Op de rikketik heb ik deze Pontiac gescoord.
Hij zag er uit alsof hij onder een trein had gelegen, maar na wat polijstwerk en een nieuw glas ziet hij er weer redelijk OK uit!

De chronofunctie bleek echter later op de dag niet meer te werken, dus besloten het uurwerk eens lekker schoon te maken, er zat tenslotte genoeg smerige prut in wat voor problemen kon zorgen.
Dit bleek niet te helpen wat betreft de chronofuncties en na bestuderen kwam de volgende dirty secret aan het licht:

2 vraagjes…
Hoe heet deze veer die hier afgebroken is, en kan ik die eventueel namaken of is het verstandiger er een te zoeken?
Is het aannemelijk dat er meer problemen in het uurwerk zitten, dat zoiets zomaar afbreekt lijkt me sterk.

BVD !

Mooie chrono Mario, leuke vangst (tu)

Dat onderdeeltje heeft als ebauchenummer 8356, en heet op z’n Engels “Hammer cam jumper”:

Geen idee hoe 't op zijn Hollands genoemd wordt; je kunt er natuurlijk eentje namaken, maar je kunt ze ook nog wel bestellen.
Het is natuurlijk wel een zwaar belast onderdeel, maar 't lijkt me niet dat er een verdere oorzaak in het uurwerk zit, wellicht door een hardingsfoutje afgebroken.
Check ook even je PM :wink:

Groet,
Paul

Thanks er g duidelijk weergegeven!, op internet had ik geen beschrijvingen kunnen vignden.
Ik wacht het even af.

Een beauty is het geworden. Nog veel succes met het uurwerk.

In het nederlands is er officieel geen terminologie.
De scholen hier geven er zelf een vertaling van maar zal dikwijls hier in belgie anders heten dan in nederland.

Het onderdeel dat gebroken is is een veer (ressort) referentie 8356 en moet drukken tegen de hamers referentie 8220 en heet in het frans " marteau.
Frans : ressort de marteau
Engels: hammer spring
Duits: herzhebelfeder
Nederlands: hamerveer

Wanneer wij een onderdeel bestellen is dat ALTIJD met een referentienummer, zo kunnen er geen vergissingen ontstaan, dienen er ook voor.

Ik denk dat deze veer, waar een grote kracht op zit en moet opgespannen worden voor het monteren, afgebroken is door een verkeerde handeling, dus te veel achteruit gedruk om hem te laten ingrijpen met de hamer.
Onderdelen in staal zoals deze veer kunnen een verkeerde hardheid van het staal hebben, in dit mogelijke geval te hard, en daardoor is afgebroken bij het monteren.
Zelf zou ik zoiets niet maken, alleen als het niet anders kan of te vinden is, maar bestel het gewoon bij een fourniturist.
Indien je het niet vindt, pb even.

Bedankt Freddy!

Weer wat van jou en Paul geleerd, inmiddels heeft Paul er al een kunnen vinden.
Het gaat dus helemaal lukken denk ik!

Het is niet echt belangrijk, maar toch even vermelden:
“Ressort de marteau” is onderdeelnummer 8350, is inderdaad hamerveer; het gebroken onderdeel 8356 in de L149 van Mario houdt echter ook de hamer in de 3 posities vast, en wordt dan niet als veer (ressort) maar als een jumper (sautoir) aangeduid; op zijn Frans dus “sautoir de came de marteau” op zijn Engels “hammer cam jumper”

De verwarring is wel begrijpelijk, want als je bij de Landeron 48 onderdeellijst kijkt, blijkt dat dit onderdeel met feitelijk dezelfde funktie (foutief?) aangeduid wordt met onderdeelnummer 8350 - Hammer spring!
Wellicht had men op 't moment dat de oude landerons uitgevonden werden, nog geen andere benaming voor deze onderdelen, en heeft men de onderdeelnummers (plus benaming) van de kolomwielchrono’s overgenomen?

Groet,
Paul

zeer mooi ik ben een liefhebber van dit soort horloge`s.

Erg mooi deze Pontiac, maar ik ben bevooroordeeld als Pontiac liefhebber. Ik heb ook 2 pontiacs gekocht op de Rikketik, foto’s volgen nog…

Volledig akkoord Paul.
Ik heb alleen referentienummer 8356 gevonden maar de benaming ik niet, komt ook niet in een flume ed voor. Op de technisch fiche alleen een referentie, mijn documentie is na zoveel jaren groot geworden , bijna een bibliotheek maar verre van kompleet.
Met twee weet men meer dan alleen en dat vind ik juist zo knap aan dit forum. :wink:

De hammer cam jumper is inmiddels geplaatst waarvoor mijn dank!

Starten en resetten gaat nu soms goed, maar hij blijft dikwijls hangen en heeft dan hulp nodig.
Het stoppen gaat helemaal niet maar ik verdenk dat de schroef afgebeeld hiervoor (in ieder geval deels) schuldig is.
Deze is namelijk los en laat zich niet meer vastdraaien waardoor deze lever erlangs lijkt te schieten ipv te drukken, het draad is in het gat weggesleten:

Nu begint het redelijk lastig te worden… ik ga er eens even een nachtje over slapen wat nu een goede oplossing kan zijn.
I’m not giving up… :wink:

Dat heb je weer mooi voor elkaar! :smiley:
Je kunt het uitgesleten draadgat in de brug wat verkleinen met een bolle pons, hiervoor moet wel het uurwerkje uit elkaar (brug onder de ponsendoos / treibniet op een aambeeld).
Draad tappen is (meestal) niet nodig, het schroefje zoekt zelf wel zijn weg in het resterende schroefdraad: vast = vast!

Als je het spul los hebt liggen, kijk dan gelijk even naar die rare “veer” op de chrono-hevel, die hoort deze vorm te hebben:

Vaak zijn deze dingen verbogen, dan werkt de chrono bediening ook niet betrouwbaar.

Succes,
Paul

It worked Paul!! de scroef zit er weer strak in.
Ik ga hem nu schoonmaken en weer langzaam opbouwen.
Hopelijk kom ik nu iets verder, die veer die jij bedoelde lijkt de juiste vorm te hebben.

Klaar!
Alles werkt naar behoren, ik moest de nieuwe hammer cam jumper iets bij buigen, die drukte wat te stevig waardoor de boel vastzat.
Start, stop reset gaat allemaal lekker soepel en Ik ben superblij met het resultaat!
En een ding is zeker, ik ben niet meer "bang"voor het totaal demonteren van een chronograph, alles past als een puzzle in elkaar.

Goed te horen dat het je gelukt is om alles weer OK werkend te krijgen!

Op zich is het werken aan zo’n chrono niet heel veel moeilijker als aan een normaal horloge, je moet alleen alle onderdelen goed bij elkaar houden om verwisseling te voorkomen. Qua gereedschap heb je eigenlijk maar 1 speciaal trekkertje nodig, dat is een Presto 3 voor het chrono-aandrijfwiel.
Het afstellen van een chrono is weer wat anders, daar kan wel wat tijd in gaan zitten.

Ben benieuwd naar je volgende projekt, dat wordt vast een minute repeater :slight_smile:

Groet,
Paul

Het aandrijfwiel heb ik niet eens geprobeert te verwijderen, er zat genoeg ruimte om de brug erlangs te tillen.
Dat zal bij andere calibers waarschijnlijk niet altijd lukken?
Ik dacht, als ik die eraf probeer te trekken houdt ik vast en zeker een krom wiel over!
wat ik wel heb is een indrukbaar aparaatje met 3 flexibele stalen klaauwtjes die je dus uit kan schuiven, ik weet niet of dat is wat je bedoelt?

De minute recording jumper heeft soms nog de neiging iets te losjes de drukken waardoor hij eroverheen glipt.
Meer druk erop zetten heeft geen nut, dit heeft w.s. te maken met het feit dat deze met tin aan elkaar is gesoldeerd.
Mischien verstandig deze ook een keer te vervangen.

Al met al is mij duidelijk dat het uurwerk redelijk mishandeld is geweest, letterlijk iedere stelschroef heb ik opnieuw moeten stellen terwijl ik deze zelf met geen vinger had aangeraakt.
Van sommigen waren de koppen redelijk beschadigd waardoor het er niet makkelijker op werdt.
Degene dacht zeker dat deze eruit moesten?!.

Zo’n Presto-3 is speciaal gemaakt om een “sweep wheel” recht van de as te trekken, zodat er geen kans op verbuigen van die as is; het werkt dus precies zoals een Presto wijzertrekker, maar omdat die tandwielen meestal 5 spaken hebben, zijn de beide “pootjes” van de Presto-3 verschillend, eentje gaat tussen de spaken, de andere gaat over een spaak:

Persoonlijk haal ik voor zo’n reparatie liever even alles los, het is maar iets meer werk, maar verkleint het gevaar van beschadiging, en het vergemakkelijkt de montage (het is zowieso aan te raden het hele uurwerk kompleet te reinigen als je toch moet gaan sleutelen)

Zo’n gesoldeerde minute jumper zal idd niet veel meer doen, die zal vervangen moeten worden.

Op je foto’s zag het uurwerkje er nog best OK uit, maar het komt idd heel veel voor dat zulke oude uurwerkjes volkomen versleuteld zijn, goed opletten bij aankoop is verstandig; als je veel onderdeeltjes moet vervangen kan het al gauw behoorlijk duur worden.

De stel-excenters moeten trouwens wel strak in de bruggen steken (het zijn geen schroeven), te los en ze verdraaien vanzelf tijdens het schakelen; heb je weer die bolle pons nodig om dat op te lossen!

Groet,
Paul

Ik beschouw het allemaal ook als een leerproces, ik had evengoed een volledig werkend horloge kunnen kopen.
Er zijn veel van die landeron chrono’s gemaakt, en een merendeel met foeilelijke indexen en wijzercombinaties. maar ik vondt de combinatie van wijzerplaat, wijzers en kast gewoon anders dan normaal, meer in harmonie zeg maar, dus de defecten nam ik op de koop toe.
Bovendien is mijn interesse nu meer dan gewekt voor deze uurwerken, gewoon prachtig om te zien hoe die massa aan onderdeeltjes met elkaar samenwerken, veel horloge voor je geld en meer charme als een vj7750 mijn inziens.
Dat trekkertje is een mooi stukje gereedschap, ik sluit niet uit dat er meer chrono’s gaan komen dus zal deze zeker aanschaffen!

Paul nogmaals bedankt voor de goede zorgen en tips, ik begin de techniek steeds beter te snappen!
Volgende keer wellicht een kolomwiel chrono?! :wink:

Knap werk, en een goede leeropdracht. Al doende leert men.

Die schroeven waar Paul het over hadt, noemt men in het nederlands “excentrische schroeven” dus de kop van de schroef staat niet in het centrum van zijn as. Ook heeft de schroef geen draadgedeelte, is gewoon een recht asje dat geperst wordt in de platine of brug. Wanneer men aan die schroefkop draait gaat dit zeer moeilijk omdat men die schroef niet kan los of vastdraaien.
Deze schroef heeft als doel om de hefbomen en commande hendels van de chrono in te stellen, maw het regelen van een ingrijping, verhinderen dat een hefboom te veel ingrijpt, de speling tussen twee tandwielen regelen enz.

Prachtig horloge en ik bewonder je ‘moed’ om alles zelf uit elkaar te halen en zo te restaureren!