als je bilomatic “googled” dan kom je vaak sites tegen die over fototoestelen gaan.
Zou er een relatie liggen tussen misschien de lenzen van een fotostoestel en het glas van het horloge?
Een bilomatic is de lager van de rotor van de automaat.
De duurdere uitvoering van een lager bestaat uit stalen billetjes (kogellagers) en heeft veel minder wrijving dan een gewone lager.
Eterna is daarmee op de markt gekomen denk ik in de jaren '50.
Een bilomatic is de lager van de rotor van de
automaat.
De duurdere uitvoering van een lager bestaat uit
stalen billetjes (kogellagers) en heeft veel
minder wrijving dan een gewone lager.
Eterna is daarmee op de markt gekomen denk ik in
de jaren '50.
Het is zeker een automatische winding want over een paar maand heb ik het moeten laten herstellen en heb het werk binnenin gezien. Waarschijnlijk vast gelopen door het jaren stilliggen.
Nu draag ik hem weer.
Ook vond ik een aanbieding op een waals 2°hands site:
Freddy heeft volkomen gelijk en was ook nog sneller, daarom alleen nog een klein beetje geschiedenis.
Toen de werken kwamen, die een rotor hadden met kogellager, werden die natuurlijk ook door Pontiac in gebruik genomen en om op dit - toen nog speciale - werk opmerkzaam te maken werd er een speciale naam voor uitgevonden “Bilomatic”
Walter noemt al een paar andere submerken, die vaak een indicatie van de functie gaven: Diadatic voor dag en datum (toen iets nieuws), Memodate (datum), Memomatic (automaat met datum), Gulfstream (slanke, waterdichte kast), Hydraulica (extra waterdicht), Nageur (waterdicht), Pontitronic (electronisch werk, de voorloper van de quartz), Support Choc (met Incabloc of ander antichoc systeem)
Dan was er ooit de lijn met de sympatieke prijs: Simpatico voor hem en Simpatica voor haar.
En verder was er ook nog de Pontiac International met Franse of Duitse werken en ook in die landen gemaakt.
En hier voor me ligt een Pontiac waar Flatline Quartz op staat.
Dat was niet de uitvinding van Pontiac maar een marketingidee van ESA, die toen net met wat dunnere quartzwerken kwamen en korting gaven voor het vermelden van die naam op de wijzerplaat.
Tegenwoordig krijgen de computerfabrikanten korting op de processor als ze “Intel Inside” op hun modellen schrijven. Er is niets nieuws onder de zon.
Er waren ook namen als Maillot Jaune (gele trui) en Maillot Arc en Ciel.
Pontiac heeft een tijd lang de wielerploeg van Kees Pellenaars gesponsord (dat woord bestond toen nog niet)
Die namen zijn toen ontstaan om de verbinding met de Tour de France in het bijzonder en die wielrennerij in het algemeen te benadrukken.
De tour ging (als ik me niet vergis) in 1958 twee of drie dagen door België en werd gevolgd door een enorme stoet met auto’s van Belgische Pontiac winkeliers, allemaal met de grote Pontiac klok en een luidspreker op het dak en allemaal de hele dag maar “Pon-tiac-Tik-Tak” scanderend. Er was één franstalige winkelier bij, die tegen de anderen in “Poooontiac tiectac” riep. Het is niet gelukt om hem aan het koor aan te passen