Beste mede forummers,
Ik zit al een tijdje met de volgende (onbelangrijke) vraag:
Waarom staat er bij een zwitsers horloge altijd " T Swiss Made T " op de wijzerplaat?
Gewoon uit nieuwgierigheid wil ik weten of hier een reden voor is.
THX!
De T staat voor Tritium (dacht ik), het materiaal dat voor de lichtgevende pasta is gebruikt.
Ruud
Dat klopt Ruud, alleen is nu het Tritium niet meer toegestaan, vandaar dat er tegenwoordig “L SWISS MADE L” geschreven staat. “L” slaat terug op Luminova (materiaal voor lichtgevende pasta)
Jörgen
Is Tritium dan dat kankerverwekkende materiaal?
(Doet me denken aan van die oude bakelieten wekkers
)
Volgens mij wel, alleen kan het in die kleine hoeveelheden géén kwaad!
Tritium is radioactief
Geeft in ieder geval lekker veel licht 
Ruud
Altijd heerlijk hoe overspannen daar over kan worden gedaan. Ik denk niet dat de USA mijn huis gaat binnen vallen als ik oude duikers spaar toch ;)?
Oei Oei, Als die ouwe Zlatousts dan maar niet in verkeerde handen vallen… 
Nee, het stralingsniveau is zo gering dat je er niets van kan krijgen.
Op mijn Mildia’s staat overigens RA Swiss RA. Dat is Radium, vaak gemixt met fosfor om de “lichtsterkte” te laten toenemen. Fosfor en Radium doen het echter samen op de wat langere duur niet zo goed, radium maakt fosfor stuk. Dus de RA swiss (made) RA combinatie zal je niet vaak tegenkomen 
over radioactief gesproken, radium daar kregen de vrouwtjes die horloges maakten veel tong en keel kanker van, omdat ze steeds een puntje likten aan hun penseel om een mooi streepje te schilderen op de wijzerplaat…
Ja je moet het inderdaad niet “opeten”.
Zo, dat lucht op. Eindelijk weet ik dus waarom dit is.
Bedankt!