vraagje

Goede avond beste forumleden. Na het veelvuldig lezen van de talrijke items in dit forum heb ik nu ook een vraagje.

kon dit weekend op een rommelmarktje het volgend uurwerkje op de kop tikken.

Merk HALIFAX

Oorsprong Frankrijk.

zie foto in bijlage.

Kent iemand dit merk ? Kan er op het web heel weinig van terugvinden.

afgezien van het feit dat het glaasje nogal gekrast is, werkt het toch al 48 uur prima.

Het is een gewone handopwinder type duikershorloge.

alvast bedankt voor eventuele info

Als het een plexi is kun je die nog heel erg mooi polijsten. Kijk eens naar de topics van gschoots bijv.
Leuke vondst

Het lijkt op een ander merk waarvan ik ff niet op de naam kan komen. Denk dat het een private label is. Heb je hem al open gehad? Zou me niet verbazen als het uurwerk aanwijzingen geeft

Leuk klokje, ik vermoed dat er een France Ebauche (FE) in dit horloge zit, daar heb ik er ondertussen ook al meerdere van. Als je pech hebt dan vind je aan de binnenkant een penankeruurwerk.

Hoe dan ook, als je wat tips nodig hebt over het krasvrij krijgen van het plexiglas kun je mijn poetsbeurt topics bekijken of stuur me gerust een PB’tje.

Hoezo, als je pech hebt.

Iedereen zit elkaar wijs te maken dat een penanker uurwerk niks is.
Ik heb er verschillende die uitstekend lopen en erg goed de tijd houden. Als de pennen van het ankertje van goed materiaal gemaakt zijn gaat dat ook lang mee.

Als ze echt zo heel erg slecht zouden zijn, zou er geen enkele Roskopf zakhorloge meer lopen. Die hadden niet eens echt goed materiaal en bovendien zaten die zakhorloges ook nog eens in de broekzak van boeren en handwerk lieden. Dat is wat anders dan een zakhorloge van bijv. Omega of Vacheron. Die stonden 100 jaar geleden ook al op een bureau in een mooie houder.

Ik heb zelf een paar jaar geleden een klok gemaakt helemaal van hout. Ik heb daarvoor gewoon berken multiplex gebruikt. Dus alle tandwielen, de wijzers het anker etc. Het is allemaal van hout en die klok loopt dag in, dag uit.
En zelfs bij een houten anker is na 3 jaar nog geen enkele slijtage zichtbaar.
De assen van dit uurwerk zijn oude spaken uit een Solex wiel, waar messing bussen omheen draaien. Een passing kun je het niet echt noemen en dat draait ook gewoon. Een uurwerk draait geen hoge toerentallen en dus dat slijt ook niet noemenswaardig.

Als zo’n houten klok al dag en nacht loopt zonder enig probleem en zonder onderhoud, dan zal een veel nauwkeuriger gebouwd penanker horloge wat af en toe een dagje gedragen wordt, toch ook nog wel een tijd megaan.
Zeker als de asjes van de juiste olie voorzien zijn.

Foto van die houten klok misschien?
Lijkt me spannend :slight_smile:

Hendrik

Ik hou 't op een FE233-60 Caliber. Ik weet haast zeker, dat er een afbeelding van een duikent kereltje achterop het kastdeksel staat :).

Penanker uurwerken moesten zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden, door kwalitatief slechte materialen ook nog met hogere slijtage. Ik heb er al een paar gehad die je niet eens kon afstellen. Zo lang ze het doen is het prima, maar daarna kun je er gewoon niet zoveel meer mee. Dus ja, ik ben een stuk blijer met een gewoon uurwerk.

Bedankt voor jullie reacties. Op de achterzijde komen enkel de volgende vermeldingen voor " base metal bezel-water resistant - stainlees steel back.

Zal binnenkort foto plaatsen van het uurwerkje zelf, dan kunnen we zien wat het is.,Ik heb me onlangs, en zeker mede door het vele lezen hierop dit forum, een basic setje horlogegereedschap aangeschaft, zodat ik ook al eens een bandje kan vervangen,
of een achterkantje losmaken. verdere werkzaamheden ga ik nog niet doen, want wil niet te veel stukmaken. Groetjes.

Dat een penanker kwalitatief minder is dan een goed gesteend uurwerk dat heel zorgvuldig gebouwd is en waar de beste materialen gebruikt zijn en die door de beste vaklieden gemonteerd en afgesteld zijn, zal ik niet ontkennen.

Een heel goed uurwerk ligt in aanschafprijs ook een veelvoud hoger. Als zo’n uurwerk dan ook nog niet beter zou zijn, was dat een schande voor de horloge industrie.

Maar zou je ook pech hebben als je een nieuwe BMW zou moeten rijden in plaats van een Rolls Royce die 6 x duurder is ?

Ik heb vanavond toevallig een oude Timex gekregen die mijn ouders op de zolder gevonden hebben. Waarschijnlijk van mijn opa van vaders kant geweest, maar dat weten we niet zeker.
En ja, een jaren 70 penanker uurwerkje er in. Het ding liep niet, maar na een avondje knutselen, schoonmaken, smeren en controleren tikt het niet gesteende uurwerkje weer vrolijk rond. Het uurwerk is in elkaar geklonken dus kan niet eens gedemonteerd worden, maar zo op het oog zitten er geen uitgelopen lagers in en het uurwerkje loopt nu goed door met een goede amplitude van de balans.

En natuurlijk zou ik ook liever een kwaliteits uurwerk hebben dan een goedkoop gemaakt horloge, maar om nou meteen zo een horloge te bestempelen als een echte prul ?
Heb je al eens ooit gezien welke vorm het gat in een lagersteentje heeft ?
Als je klein beetje werktuigbouwkundig inzicht hebt zie je dat een asje eigenlijk best een heel klein beetje scheef kan zitten en dan zal het nog draaien in zo’n lager.
Dat gaat niet bij een geboord gat in een platine van een een ongesteend uurwerk. Als dat een klein beetje scheef zit is er teveel wrijving en zal het horloge stoppen met lopen.
En als je geluk hebt dat de platine niet al te dun is, is zelfs het lageroppervlak nog groter dan bij een lagersteentje ook, waardoor de druk van het asje over een groter oppervlak verdeeld wordt en er dus minder slijtage optreedt.

Hallo,

krijg deksel niet los, dus ga er niet te veel aan prutsen. Heb het heel de week gedragen en klokje loopt goed, ongeveer een minuutje of 2 achter na een weekje, dus vind dit vrij redelijk. grts