Een klein tijdje geleden heb ik een oude Poljot handopwinder gekocht (Rus nr. 2:)), ik denk van rond de jaren 70. Foto’s zal ik binnenkort plaatsen, maar ik zit hier met een probleempje: Ik wil even het uurwerk er uit halen, om te kijken waarom de datum het niet doet. Ik heb de achterkant er al afgehaald en het uurwerk zit nu ook los van de kast, maar zit nog wel vast aan de wijzerplaat. Ik vermoed dat de plaat samen met het uurwerk juist door de voorkant eruit moeten worden gehaald. Is er toevallig iemand die weet hoe het glas er uit moet???
Ik ken geen Rus waar het uurwerk door de voorkant er uit moet ( maar dat zegt niets)
Maar volgens mij moet je de kroon losmaken dmv de tirette.
En dan kan je het uurwerk eruit halen.
In de meeste gevallen moet het glas er haast nooit uit.
Zoals 2006 zei: zeker de kroon en de opwindstift er eerst uithalen (ofwel door het vijsje van de tirette een half toertje los te draaien ofwel door op het palletje net naast de opwindstift te drukken en dan de kroon met stift zachtjes eruit trekken.
Zonder foto’s is het echter moeilijk om dat op afstand te beoordelen.
Om het datum-mechanisme na te kijken moet je wel eerst de wijzerplaat verwijderen (meestal met twee schroefjes aan de zijkant van het werk).
Verder moet je dan het bescherm-plaatje aan de voorkant verwijderen.
Meestal is ofwel het veertje dat de datumring gespannen houdt los, of is het datum-rotatie-palletje losgeraakt (of net klemgeraakt…). Kan vanalles zijn.
Maar let op, want als het horloge je echt lief is en je nog niet zoveel ervaring hebt, dan raad ik je toch aan om even naar een bevriend horlogemaker te stappen met de vriendelijke vraag of je even over z’n schouder mag meekijken als hij dit nakijkt … Is volgens mij mogelijk de mooiste oplossing.
Ik heb weer eens te vroeg geoordeeld. Hij ging er inderdaad gewoon aan de achterkant uit. Ik zal vanmiddag dat plaatje eens verijderen en kijken wat het probleem is. Ik zal ook eens een fotostatiefje ophalen, zodat ik misschien een paar duidelijke foto’'s kan maken
Verder dank ik jullie beiden voor jullie reactie, zeker de mogelijk fouten zijn erg handig, Bedankt!!