Vraagje

Hallo ik ben een verzamelaar van met name (oude) mechanische zakhorloges. Ik zie heel veel polshorloges maar is er dan niemand die zakhorloges verzameld? Zeker in de rubriek voor en na kan ik niet vinden of kijk ik nu zo verkeerd?
Fred

Hallo Fred,

Welkom op dit forum. Zakhorloges komen wel aan bod, maar niet zo erg vaak.
Je kan de zoek functie gebruiken, dan kom je wel één en ander tegen.
Hier die van mij:

Hallo Fred,

inderdaad het gaat hier op het forum niet vaak over zakhorloges. Ik heb zelf een aantal zakhorloges. Bovet en zenith. Over Bovet kan ik niet zoveel vinden maar over zenith wel. Wat voor horloges heb jij?

Gr Annelies

mss kan jij dan oordelen over mijn topic…
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,123239

Ze zijn er wel, deze zijn van mij:

en

Maar ik verzamel ze niet echt :wink:

Groeten,

Martin

Hallo Martin,

Als je ze niet verzameld heb je toch 2 mooie zakhorloges. Die tweede is dat een snek horloge? Met ketting. Werken ze nog goed? Mooi hoor. Ben jaloers op je.
Gr Annelies

Hoi Annelies,

Het zijn familie stukken. De eerste doet het nog, de tweede, inderdaad een snek, doet het niet. Maar het is inderdaad een prachtig ding, vind ik tenminste :wink:

Groeten,

Martin

Hallo Martin,

Die snek moet je laten maken joh. Zonde dat tie het niet doet.

Gr Annelies

Hallo Annelies,
Bijna alles is te maken!
Groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.

Hallo Martinm

Inderdaad is alles te maken. Maar ik denk dat er soms ook wel een flink prijskaartje aan hangt. Tenminste als je het goed laat doen, zodat de horloge meer waard wordt. Ik heb ook al wel gemerkt dat er veel kaft onder het koren zit. Tenminste van de horloges die aangeboden worden en ook de horlogemakers die er verstand van zouden hebben. Dat is wel jammer natuurlijk. Ik heb er nog niet veel verstand van dus mij kunnen ze nog veel wijs maken. Maar lees er nu veel over dus hoop dat ze dat over een tijdje niet meer kunnen.

Gr Annelies

Klopt, ik weet inmiddels wel een aantal goede horlogemakers die met polshorloges overweg kunnen maar voor wat betreft zakhorloges ken ik nog niemand.

Heb er zelf ook een aantal en daar zitten er ook een paar bij die ik graag eens zou willen laten nakijken omdat ze niet helemaal lekker lopen.

Hallo XXof,

Nou heb ik gehoord dat er in Amsterdam op de looiersgracht, 1 of meerdere zakhorlogekenners zitten. Wil deze zomer in de vakantie eens gaan kijken of dat klopt. Ik heb ook gemerkt dat er veel klokkenmakers wel zakhorloges hebben stiekem in de verkoop omdat de zakhorloges die ze verkopen niet gekeurd zijn en dus officieel niet verkocht mogen worden. Ben nog aan het uitzoeken hoe dat dat nou allemaal zit. Zodra ik er iets meer van weet horen jullie het nog wel.
Gr Annelies

Al een jaar of dertig repareer ik zakhorloges. Op zich is dat geen probleem als er maar niet een “goedwillende amateur” aan heeft zitten rommelen! Dat is dan gewoon zonde als ik er verder ook niets mee kan. Want de onderdelen zijn niet of nouwelijks aan te schaffen. Als er van een balansas een tap is afgebroken dan is het erg moeilijk om een as te regelen. Als dat het geval is dan boor ik een gat in de as en zet er een nieuwe tap in. Dat kost wel wat werk maar anders is zo’n zakhorloge waardeloos, en dat is niet de bedoeling. En zo vul ik mijn dagen, met veel plezier. Als de klant blij is dat ik iets voor elkaar heb gekregen wat in feite was “opgegeven” dan ben ik ook gelukkig.
Groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.