Vraagjes over Franse klok met Brocotgang

Hallo,
Ik heb een klok met zichtbare Brocot escapement.
De klok werkt als hij een beetje schuin staat( zie foto).
Kan je deze klok ook afregelen zoals een ander escapement als die “scheef tikt”?
Of is dit gevaarlijk bij een Brocotgang?

En waarvoor dient de schroef boven de 12?
Op het pendel kan je de klok trager of sneller laten gaan. Dus waarom die schroef?

2 likes

Ha, ik heb dezelfde! (Zie mijn avatar)
Het kleine schroefje is de fijnafstelling.
Met de klok mee is sneller, dacht ik.
Het metalen veertje van de slinger hangt in een blokje dat in zijn geheel omhoog of omlaag kan…
De scheeftik kun je best op het gehoor afstellen.
Reinigen en smeren van de klok is ook niet moeilijk.
Wel het afstellen van de slag, dat moet ik ook nog onder de knie krijgen…

4 likes

Bedankt voor de info Bas, maar mag ik die scheeftik oplossen door de metalen staaf waar de pendel in hangt zachtjes naar links of rechts te duwen tot ik weerstand voel?
Of hoe doe jij dat?

De klok moet ook serieus gepoetst worden, op de foto ziet ze er goed uit maar het marmer is nogal vuil.

Als ik het me goed herinner, hangt de slinger parallel met een staafje dat in verbinding staat met het anker. Als het echt moet kan die verbogen worden, maar liever eerst checken of het uurwerk goed in de kast zit. Probeer het eerst eens met wat kartonnetjes onder de kast.
Als hij dan nog niet goed loopt is er meer aan de hand en kan een kenner het beter afstellen.

Je kan ze best eerst waterpas op haar plaats zetten. Door achteraf te verplaatsen had ik ook stilvallers.
Hou ook rekening met warmtebronnen (zon of kachels).Vuil zou wel eens aangekoekt stof in schoensmeer kunnen zijn. Zo blonken de dames(eerder de meid weliswaar) de marmer of arduin .

1 like

Ze stond eerst waterpas maar bleef niet tikken.
Toen als test links wat verhoogd (2cm) en nu loopt ze al 5 dagen.

De vrouw van wie ik de klok gekocht heb, vertelde dat haar vader de klok ooit op een kasteel kocht.
Dus dat zal inderdaad de meid wel geweest zijn :wink:

Het gehele uurwerk zit normaal vast geklemd in de kast.

Als je de deksel aan de achterzijde open doet dan zitten er 2 schroeven op horizontale hoogte. Deze een halve slag lossen en klok terug plaatsen.

Nu zou je het gehele uurwerk iets kunnen verdraaien vanaf de voorzijde en maakt hem op het gehoor rechttikkend. Dan weer van de plaats en de schroeven vast draaien.

Optisch lijkt de wijzerplaat ook niet goed uitgelijnd in de kast te zitten, dus met de klok mee verdraaien zou ook dit probleem oplossen.

Bij verplaatsen is het verstandsontwikkeling de klok iets te kantelen zodat de slinger aanloopt en het veertje ( waaraan hij hangt) niet verbuigt of breekt.

6 likes

Ja, goed gezien! Het hele uurwerk zit scheef in de behuizing!
Dat is , zoals gezegd, niet moeilijk te verhelpen!

Autocorrectie heeft het verhaal niet echt duidelijk gemaakt: verstandsontwikkeling = verstandiger. :rofl:

Bedankt voor jullie reacties, de klok moet er toch uit om de kast fatsoenlijk te poetsen. Daarna ga ik ze afregelen op de plek waar ze komt te staan.
Dat kan nog effe duren.
In de zomer heb ik ook nog “tuintaken” 🫤

2 likes