Vraagjes Sector 600 Titanium - Eta 22 jewels Quartz

Een weekje geleden was ik op bezoek bij mijn neef en kwam hij aanzetten met een zielloze Sector 600 die niet meer functioneerde, daar hij weet dat ik iets heb met horloges. Dit was zijn eerste ‘serieuze’ horloge dat hij ooit aanschafte. Het horloge en mijn neef zijn enkele jaren geleden het slachtoffer geweest van een overval in Spanje waar gepoogd is om de Sector van zijn pols te trekken met een kapotte band als gevolg.

Ik ken het merk niet echt maar het zag er wel een kwalitatief ding uit, 600 m waterdicht, geschroefde pushers voor de chrono…
Toen ik het achterdeksel eruit gelicht had dacht ik een Miyota of Seiko-VK aan te treffen in het beste geval.
Groot was dan ook mijn verbazing toen een - zo te zien - hoogwaardige 22-jewels ETA quartz tevoorschijn kwam!?! Kan iemand mij iets meer vertellen over deze?

De vorige batterij heeft licht gelekt maar na een nieuw batterijtje, tikt deze weer. Het enige probleem is dat de wijzers van de chrono (waarschijnlijk) moeten gesynchroniseerd worden na een batterijwissel? Hoe moet dit bij dit type kaliber?

En de tweede vraag betreft de band. Weet iemand waar ik nog zo’n originele band zou kunnen bestellen of de eindlink aan de sluiting + de sluiting zelf?

Help appreciated, alvast bedankt!

1 like

Dat is de Eta 251-272.

daarvan kan je de chronowijzers syncen door de kroon 1 positie uit te trekken voor de secondewijzer en minutenregister en de kroon helemaal uittrekken voor het urenregister. (na het uittrekken van de kroon de knoppen indrukken)

Deze uurwerkjes hebben wel een lullig dingetje,en dat is dat de secondewijzer soms niet wil starten (blijft trillen) en dat het minuutregister niet terug naar 0 reset.

Bedankt hoor! Is helemaal gelukt :thumbsup:
Wat geprobeerd met de grote secondewijzer maar ik krijg 'm niet naar boven gezet, denk dat het zo hoort dat deze naar beneden wijst.

De secondewijzer hoort bij deze ook op de nul te staan.
Het uurwerk heeft wel wat eigenaardigheden als het wat ouder wordt,dus ik ben bang dat er toch iets vuil of defect is.

Vond het eigenlijk ook wel raar, ga straks nog eens verder proberen of ik 'm uitgelijnd krijg naar boven zoals het hoort.

Yes! Gelukt :stuck_out_tongue_winking_eye:

Als nog iemand me op weg kan helpen met de originele band hoor ik het graag!

De sector gaat eerstdaags terug naar m’n neef, ik heb er in samenspraak met hem een kwalitatieve gesatineerde shark mesh opgezet, staat het horloge goed.

Voor reiniging:

Na:

Op z’n nieuwe band:

1 like