Vragen aan Freddy

Ik ben pas sinds kort bekend met dit forum maar lees altijd met veel plezier de voor en na topics van Freddy.

Misschien zijn deze vragen al eens eerder gesteld en kan iemand me doorlinken naar de topics maar ik wil dit toch weten.

  1. Hoe heb je dit geleerd?
  2. Wat doe je met de horloges die je hebt gerestaureerd? zijn ze te koop?
  3. Wat kost een beetje restauratie?
  4. hoeveel manuren zitten er in een restauratie?

Verder wil zeggen dat je horloges er geweldig uitzien als ze klaar zijn. Ik geniet echt van de topics.

Freddy is een professioneel meester-horlogemaker en restaureert meestal dus voor klanten.
Prijzen zijn imho sterk afhankelijk van wat er dient te gebeuren, maar als je hoort ( én ziet) hoeveel werk er soms in één enkel horloge kruipt, kan dit natuurlijk niet “gratis” zijn. De man moet er uiteindelijk ook van leven hé.
Freddy is iemand met enorm veel liefde voor zijn vak en dat straalt hij ook uit.
Hij zal je wellicht wel van antwoord dienen, maar weet dat goede horlogemakers het ontzettend druk hebben en meestal overbevraagd zijn.

Bedankt voor het antwoord Marc.

Ik ben groot gebracht tussen de horloges, mag ik zeggen. Mijn vader zaliger was ook horlogemaker en van mijn achtste jaar was ik al met wekkers bezig.
Ik heb een electronicaopleiding gedaan en daarna horlogerie . Juist in de periode van de opkomst van de quarts, begin ’ 70. Ik heb al wat uurtjes doorgebracht aan de werkbank.
Ik verzamel zelf ook uurwerken, liefst chronografen en doe daarbij de nodige opmaak.

Kosten van een restauratie hangt af van de onderdelen die er nodig zijn en van de werkuren.
Zijn verschillend voor ieder horloge. Ook wat de werkuren betreft.

Beste Dreski, Marc en meester Freddy,
Ik wil nog even hieraan toevoegen dat volgens een medestudent (3e jaars inmiddels en hij krijgt er maar niet genoeg van) iemand pas een horlogemaker is als hij het heeft geleerd van zijn vader die het weer van zĂ­jn vader heeft geleerd. Ik heb een beetje leren bakken. Mijn vader zaliger was bakker. Maar daar heb ik in dit vak weinig aan.

Groeten, Ben.

Beste Ben,

Ik ben met horloges begonnen bij mijn vader, maar heb dan ook scholing gedaan, ook in het buitenland, Zwitserland en Duitsland (stages).
Hoe meer plaatsen je aandoet voor studie, hoe meer manieren van werken je leert.
Van al die studie en bagage stel je zelf je werkwijze samen.
Ik leer na zovele jaren nog altijd bij en upgrade mijn werkwijze regelmatig.
Het leren stopt niet bij het behalen van je diploma. Het is een praktijk gericht vak en leert men met zeeeeeer veel te werken. Het is meer dan alleen de- en monteren van een uurwerk.
Ik wens je alle suc6 toe met je studie en veel plezier met voor mij het edelste beroep dat ik ken.

1 like

Tof dat je de tijd kon vinden om even te reageren. Ik ben helaas gezegend met twee linkerhanden maar heb gelukkig weer andere kwaliteiten. Als ik ooit een mooie opknapper vind weet ik in ieder geval waar ik naar toe moet.