Vragen m.b.t zelf horloge maken

Beste medeforummers,

Net als jullie ben ik groot fan van de horlogewereld, en net als jullie heb ik natuurlijk mijn eigen smaak. Dat heeft me aan het denken gezet, kan ik niet zelf een horloge maken? Ik zie online natuurlijk websites die je tot op bepaalde hoogte je horloge laten customiseren, maar vaak is dat beperkt tot een andere dial/wijzers of iets dergelijks.
Nu heb ik als horlogeliefhebber wel enige kennis van uurwerken, maar niet of nauwelijks technische kennis. Zelf aan horloges sleutelen kan ik (op dit moment) niet. Vandaar dit topic, ik ben benieuwd hoe moeilijk het is om zelf een horloge samen te stellen? Ik zat te denken aan gewoon een kast, wijzers, uurwerk etc te bestellen en het in elkaar te zetten. Is dit mogelijk, waar zou ik meer informatie kunnen vinden? Hebben jullie er ervaring mee? Wat denken jullie ervan?

Groet, Jedde.

1 like

Hi Jedde,

Hier een handige video die laat zijn hoe simpel het kan zijn om zelf een horloge in elkaar te zetten en de benodigde stappen. https://www.youtube.com/watch?v=rieKmfaKMCY

Daarnaast zou ik ook aanraden meer video’s van dit kanaal te bekijken mocht je interesse hebben in hoe het volledig uit elkaar halen van een mechanisch uurwerk precies in werking gaat. Ik hoop dat dit je een stapje verder helpt. Veel succes!

Edit: Hier nog een video van hetzelfde kanaal waarbij ook het sourcen van de kast en het uurwerk wordt besproken: https://www.youtube.com/watch?v=rDfde-nmtKg&t=349s

1 like

Erg gaaf! Ik heb even gekeken en het lijkt inderdaad leuk om hier een hobbyprojectje mee op te starten. Ik ga zeker wat meer video’s van hem kijken!

Gewoon onderdelen bestellen die samen passen op Ali en zo maak je zelf je horloge.

1 like

Heb je hier nog specifiek gereedschap voor nodig? Ik heb ooit wel een aliexpress horlogegereedschapsetje gekocht, voor het omwisselen van bandjes e.d, maar meer heb ik niet. Is dat voldoende?

Moet je eerst nog een persoon vinden, die Ali heet? Of mag het ook iemand anders zijn?:joy:

1 like

Ome Ali?

Een kniptang om de stem op lengte te maken… en een vijl om ze fijner op maat te veilen.

Verder niet echt.

1 like