De vraag over de olie is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Doorgaans gaan er tot ongeveer zes soorten olie met verschillende viscositeiten in een uurwerk. Dit heeft te maken met wat ze moeten smeren, zo draait de veerton heel langzaam maar met veel kracht terwijl bijvoorbeeld het balanswiel heel snel draait maar met veel minder kracht.
Naast een oogloep (neem er één van 5x en één van 10x om mee te beginnen) heb je natuurlijk nog veel meer nodig, zoals oa een kastopener, pincetten (minimaal een twee en een vijf), een goede schroevendraaierset, wijzerafnemer, een ultrasoonreiniger, etc etc.
Kijk eens op timezone.com, daar kan je een goede online cursus volgen en bovendien ook kwalitatief goed gereedschap bestellen in sets waarmee je horlogeonderhoud kan gaan doen.
De vraag over de olie is niet zo gemakkelijk te
beantwoorden. Doorgaans gaan er tot ongeveer zes
soorten olie met verschillende viscositeiten in
een uurwerk. Dit heeft te maken met wat ze moeten
smeren, zo draait de veerton heel langzaam maar
met veel kracht terwijl bijvoorbeeld het
balanswiel heel snel draait maar met veel minder
kracht.
Naast een oogloep (neem er één van 5x en één van
10x om mee te beginnen) heb je natuurlijk nog veel
meer nodig, zoals oa een kastopener, pincetten
(minimaal een twee en een vijf), een goede
schroevendraaierset, wijzerafnemer, een
ultrasoonreiniger, etc etc.
Kijk eens op timezone.com, daar kan je een goede
online cursus volgen en bovendien ook kwalitatief
goed gereedschap bestellen in sets waarmee je
horlogeonderhoud kan gaan doen.
Bedankt,
Ik heb momenteel al het een en ander aan gereedschap ( schroevendraaiers, pincetten etc) maar had nog geen goede oogloep en oliespuitjes dus vandaar dat ik er naar vraag
Ik mag toch aannemen dat het het verstandigst is om voor elke soort olie een spuitje te hebben?
Zelf gebruik ik verschillende oogloupes (Bergeon 4422 serie)
Alles hangt immers af van het werk dat je wil doen. Bij het bekijken van een werkje waarbij je het overzicht wil houden, of waarbij je bvb een balansbrug wil verwijderen of terugplaatsen volstaat dikwijls een vergroting van +/- 3 maal of zelfs minder.
Zo kan je deftig “positioneren”. M’n meest gebruikte loupe is nr. 3 (zie hieronder)
Onthou ook dat bij sterkere vergrotingen je focus of scherpte-brandpunt telkens dichterbij het object komt. Té dichtbij houdt (soms) het gevaar in dat je diepte-zicht totaal verdwijnt en je daardoor het onderdeeltje beschadigt…
Voor het louter inspecteren van de kleine details ga je dan weer beter naar een 5 of 7 x vergroting of meer.
Hieronder een overzicht van de standaard-oogloupes van Bergeon en hun vergrotings-factor.
Wanneer diepte-zicht echt belangrijk is, gebruik ik ook dikwijls een stereo-microscoop met vergrotingsfactor 2,5 en 5. Het grootste voordeel daarvan is het feit dat je steeds dezelfde belichting hebt én dat het veel minder vermoeiend is voor je ogen…
Voor de olie: zoals reeds aangegeven kan je best een (klein) assortiment kopen, gaande van universele olie (bvb Moebius 9010) tot 8207 (voor de veer).
Ik gebruik gewoon oliegevers van Bergeon. Vier verschillende maten waardoor je door een oogloepje heel precies de juiste hoeveelheid olie op de gever kan aanbrengen die je vervolgens ook weer heel nauwkeurig op de plaats van bestemming kan laten vloeien.
Qua loupe gebruik ik meestal een 3,5 en een 1,5. Het is ook aan te raden een loupe houder te bestellen voor je loupes, dat werkt een stuk prettiger.
Wat betreft olie zou je wellicht kunnen beginnen met twee veel gebruikte soorten; Moebius 9010 en D5. Waarschijnlijk heb je wel wat aan deze lubricating chart van Moebius, waaruit ook blijkt dat 9010 en D5 het belangrijkst zijn om mee te beginnen. http://www.ofrei.com/images/moebiuslubricatingchart.pdf
Ook is het belangrijk dat je goede oliegevers koopt in vier verschillende maten en goede oliepotjes.
Ik weet niet of je Cousins (http://www.cousinsuk.com/) al kent, dat is een Britse groothandel in horloge gereedschappen en fournituren, wellicht dat je er iets aan hebt. Zelf heb ik er al vaak besteld en er goede ervaringen mee. Nadeel is alleen dat je minimaal 10 pond aan verzendkosten kwijt bent.
Succes met de aankoop. (tu)
Beste forumlezers,
na heel wat van jullie schrijfsels gelezen te hebben en me meer en meer heb kunnen verdiepen in de wondere wereld van de fijnraderdjes, mijn bijdrage dat ik gevonden heb op het web, een moebius overzicht… Moebius olieën.pdf (2,8 MB)
Verder even een vraagje, bij het zoeken naar gepast gereedschap ook op de UK site gesnuffeld, zeer ruim aanbod. Verder merk ik wel dat je ze geen email kan sturen voor vragen. Ik zit nl met een vraag i.v.m. een ander verzendadres, ook of er kan aangekocht worden met BTW verlegging. Om een ander verzendadres op te kunnen geven, dien je eerst je bestelling te plaatsen en te betalen, maar dan is het kalf al verdronken en krijg je niet meer de kans om iets aan te passen. Eveneen zijn de verzendkosten fors. Ik doe geregeld zaken met PackLink, een goede koerier service, met ophaal service en schappelijke prijzen.
MVG,
Roger