Ik kwam er onlangs toevallig achter dat mijn moeder nog in het bezit is van het horloge van mijn opa, die is al een poos overleden is. Ze weet uiteraard dat ik gek ben op horloge’s, en het leek haar ook leuker dat ik hem draag i.p.v. stoffen in een kast. Het gaat om een Seiko 5, technische waarde nihil, maar voor mij dus heel belangrijk.
Nu heb ik geen verstand van Seiko’s en renovatieprojecten. Dus ik hoop dat jullie mij willen helpen met de volgende vragen:
Het is mij niet gelukt meer info t.a.v. bouwjaar, uurwerk en dergelijke te vinden, zoektocht Google op serienummer levert niets op, iemand meer info?
Hoe noem je de zwarte ring rondom het glas? Volgens mij is dit geen chapter ring toch?
De wijzerplaat lijkt beschadiging (foto1) te hebben net onder het stukje waar de wijzers vastzitten, als ik mij niet vergis is dit niet meer te herstellen?
Het lukt mij niet om de dagen te verstellen, dit lijkt mij niet complex om te repareren?
Volgens mij gaat het hier om een Seiko versie van een presidential bracelet, die maakt veel herrie en lijkt me zonde om te laten polijsten, iemand tips voor een goed (budget circa 80e) alternatief met een diver extension als op foto5?
Ik ben van plan om er saffierglas (keuze glas volgens mij niet veel/ spannend toch?) in te laten zetten, verder de kast te laten polijsten.
Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Het lukt mij om per punt adresjes te vinden, maar zijn er ook adressen, of wellicht forumleden die alle bovenstaande activiteiten met heel veel zorg kunnen uitvoeren?
Verder voor mij de belangrijkste vraag: wat zijn de do en don’t met het renoveren van horloges, m.a.w. waar kan ik later evt. spijt van krijgen?
Best een lang verhaal, maar evt. bedankt voor je input! Hierbij nog de foto’s:
Ik zie alleen wel dat de dag scheef staat dus misschien is er dan wat meer mis. Hopen dat er geen vuil onder de kroon zit en je hem normaal in kan duwen, dat wil ook nog wel eens een probleem zijn.
Mijn advies zou zijn laten repareren zo te horen, niet zelf aan beginnen gezien uurwerk en serienummer opbouw al niet bekend is bij je. Niet lullig bedoeld trouwens. En ten tweede alleen schoonmaken en eventueel glaasje vervangen. Waarom polijsten? Lekker zo laten zoals opa hem gedragen heeft.
Veel plezier met je nieuwe avatar deze maand! @Climholland Motormuis is de eerste winnaar van de ‘gok van de maand’. Hij heeft zelf de prijs in het leven geroepen en wil deze avatar met veel plezier voeren. Is dat OK Clim?