Vragen over antiek Omega Zakhorloge uit 1904! Kenners gezocht!

Beste Kenners!

Ik heb mijn Opa een zakhorloge cadeau gedaan (restauratieproject) maar ik kan maar weinig achterhalen van de herkomst.

• Het is een zilveren Omega vestzakhorloge. Gepersonaliseerd en beschilderd en voorzien van datum 1904. Leendert Smits (of Sinnits) in rood en delftblauw en LS door het Omega logo heen. De plaat is van dun porselein (zo lijkt het).
  • Nummering: 214467 (met daaronder een 5)
  • Binnenzijde van het horloge staan merktekens 0.800
  • V/50/ en G 10/19 (met haarfijne pen in de rand gekrast)
  • V 831 jr (of j9 of ji9)
    Gestanst logo van een soort driehoek zoals die van superman met een hoofdletter D erin met een pauw achtige vogel

Verder is er een Nederlandse vlag getekend in de secondenfacing met daarboven jaartal 1904 en waarschijnlijk een (plaats)naam (maar het is nagenoeg niet te lezen) Perris zou iets kunnen zijn of Merria, of Maria. Wanneer we zoeken op Leendert Smits komt er historie en stamboom naar boven van iemand die in de regio Rotterdam/Schiedam zou zijn geboren maar verder niets bijzonders.

In mijn beleving lijkt het dat in die tijd Begin 1900 je vermogend moest zijn geweest wilde je een gepersonaliseerd horloge hebben/kopen. Of zie ik dat verkeerd? Het zou ook verkregen kunnen zijn vanwege een bijzondere prestatie?

Waarde maakt ons niet uit. We zouden graag een verhaal weten en wat de herkomst is :slight_smile:

Beste Billy,

Welkom op dit forum.

Het hoendermerkteken is het Zwitserse merkteken voor 80% zilver:

Datering van een Omega horloge kan op basis van serienummers:

Alleen kom je met het genoemde serienummer in 1894 uit, wat mij te oud lijkt voor dit horloge. voor een juiste datering zou een foto van de binnendeksels en het uurwerk handig zijn.

WIjzerplaten waren in die tijd vaak van geëmailleerd koper of messing, dat lijkt mij ook bij deze het geval.

Eerlijk gezegd komt de “personalisering” op de wijzerplaat mij niet heel professioneel over, dat lijkt mij hooguit door een lokale juwelier gedaan, en zeker niet door de horlogefabrikant.

Groet, Wilko

Hai Wilko,

Ik zal even proberen een binnenfoto te maken. Het serienummer is wel echt 214467 (met 5 eronder). Misschien is het horloge later pas gepersonaliseerd? Het is in ieder geval het logo met de Coc de Bruyere.

Dank voor de reactie alvast! Ik probeer even die foto te maken. Ook het uurwerk zal ik erop zetten.
groetjes, Billy

1 like