Vragen over lekkende batterij

Goedemorgen,

Ik heb een uurwerk overgenomen van iemand die aangaf dat er enkel een batterijwissel nodig was, en het horloge nog minder dan een jaar geleden gewoon liep. Bij het openen kwam ik het volgende tegen:

Is het mogelijk dat dergelijke schade binnen een jaar ontstaat? Kan ik deze nog laten repareren?

Alvast dank voor het meedenken

Je bedoelt: kan HIJ deze nog laten repareren?

Hoe lang het duurt voordat een batterij kan gaan lekken weet ik niet. Dat zal te maken hebben met het type batterij (zilveroxide lekt minder snel), het merk (renata heeft een reputatie, schijnt) en de omstandigheden hoe het opgeborgen is geweest (temperatuur en vocht).

Wanneer je nog met de verkoper in gesprek bent om de koop ongedaan te maken dan zou ik nog even niets doen aan het uurwerk om te voorkomen dat je het verwijt krijgt dat jij het kapot gemaakt hebt.

Als je m hoe dan ook houdt, schuur dan de plus pool weer blank met schuurpapiermaak het batterij huis schoon en probeer een nieuwe batterij. Met een beetje mazzel is dat voldoende.

Zo niet, zoek dan een donor uurwerk. Er zijn er een paar te vinden op eBay, zoals deze:

https://www.ebay.nl/itm/386192761996?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=1346-175129-2357-0&ssspo=oHSSWdO3Rza&sssrc=4429486&ssuid=txa1jvdkq9e&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

1 like

Dank voor je info, Boris. :+1:t3:

1 like

Schoonmaken van het oude batterijcontact is een tijdelijke oplossing > het contact is verguld en door het wegschuren van de vergulding zal het metaal eronder gaan oxideren => dus een slecht contact.

Nieuw e-blok voor dit model met isolatie is de oplossing en de kosten zullen rond de € 70,- liggen incl. montage en nieuwe goede Maxell batterij. Enige dat vanaf de foto niet getest kan worden is de conditie van het uurwerk, bouwjaar 2-1992 staat er op de magnetische afscherming en een onderhoud geschiedenis zal wel niet bekend zijn.

4 likes

Horloge laten servicen lost het probleem helemaal op met garantie dat het goed gaat.

In dergelijk geval zou ik verkoper vragen om het bedrag voor service te delen, is in mijn ogen voor beide partijen een eerlijke deal.

Edit: André was me voor met goede raad. :grin:

2 likes