Hallo, ik ben nieuw hier op het forum, mijn naam is Erwin, 57 jaar, uit Rotterdam en niet bijzonder gericht op horloges (maar wat niet is kan nog komen). Maar omdat ik, misschien wat onbezonnen, een horloge heb aangeschaft via internetveiling Catawiki en ik er praktisch niets over te weten kan komen, ben ik op dit forum terechtgekomen, op zoek naar informatie.
Het is overigens naar mijn mening een prachtig horloge; dat was ie op de foto’s van de veiling en dat is ie in het echt zeker ook. Maar hopelijk kunnen jullie experts er iets meer over vertellen, ook a.h.v. de foto’s. Komt het uit 1950, zoals verkoper beweerde? En hoe zit het met de wijzerplaat, ik heb zo’n wijzerplaat nog nooit gezien, ook niet op talloze internetafbeeldingen: zwart met heel kleine goudbruine spikkeltjes. Moeilijk te vangen op een foto, maar op de 1ste foto toch aardig te zien. En heeft deze Longines nog een serienaam o.i.d.?
Het betreft dus een 18 karaats rosegouden kast met een 19.4 uurwerk. Het nummer aan de binnenkant van het deksel is 173 en daaronder staat 6888 7. Volgens horlogemaker Dirk Oskam (dankzij dit forum op zijn spoor gekomen), waar hij nu een beurt krijgt, tikt ie 19.800 x per uur.
Hartelijk dank voor reacties, alles is welkom!
Gefeliciteerd met een erg mooie en originele Longines ref. 6888.
Ik heb de catawikiveiling voorbij zien komen. Niet echt heel goedkoop, maar zeker collectible vanwege:
- Vrij scherpe rosé gouden kast (rosé is altijd een plus)
- Uurwerk uit de toptijd van Longines
- Originele wijzerplaat met mooi patina(zwarte platen zijn een plus en daarenboven ouderen deze vaak mooier)
Paar dingen klopte niet aan de catawiki advertentie. Ten eerste meet een ref. 6888 kast geen 36mm, maar 34mm exclusief de kroon. Daarnaast komt het horloge niet uit 1950, maar uit 1958 (het 19.4 uurwerk werd sowieso pas vanaf 1953 geproduceerd).
Veel plezier ervan!
Welkom op het forum met deze fraaie Longines, geniet ervan en blijf lezen
Oe, mooi horloge!
Welkom op het forum, dat is een mooie longines.
Dit is een advertentie uit 1962, cal 19.4 met een stalen kast.
Als ik me niet vergis kun je gewoon via de site van Longines een uitreksel opvragen van je vintage Longines. Misschien is dat nog een idee voor je?
Bedankt voor jullie reacties zover! Erg aardig om tijd en moeite te besteden aan een nieuwe onbekende, die bovendien niets aan kennis retour te bieden heeft op dit gebied.
Als het horloge inderdaad uit 1958 zou komen (kan je dat direct herleiden uit het serienummer?), zou ik dat leuk vinden: mijn geboortejaar. Over tijd gesproken.
Maar wat bedoel je met het volgende? Dat “scherpe” is voor jullie wellicht een bekend begrip, voor mij niet.
Kan ik uit je zeer gewaardeerde reactie opmaken dat die goudbruine minuscule spikkeltjes van de wijzerplaat patina is, m.a.w. veroorzaakt door de tand des tijds die het materiaal licht heeft aangetast (wel fraai inderdaad)? Dat patroon is niet ‘af-fabriek’?
De maat van de kast zal ik nog opmeten zodra de Longines terug is van de horlogemaker.
Bedankt voor de leuke advertentieafbeelding. Een dergelijke Longines heb ik wel zo nu en dan voorbij zien komen op het net, maar nooit met zwarte wijzerplaat. Iets later in de jaren '60 hebben ze het draaigebied van de secondewijzer iets verzonken in de wijzerplaat, geloof ik. De wijzers zijn dan al pijlvormig geworden zoals bij het onderste van de twee horloges van de reclame.
Inderdaad heb ik inmiddels Longines gemaild met het verzoek om informatie (en eventueel een certificaat).
Overigens, hoewel (nog?) geen fanatieke liefhebber van horloges, ik ben toch ook erg blij met mijn Tissot Heritage Sovereign, want ook die vind ik nog steeds prachtig.
Nogmaals dank voor de reacties!
Scherp betekent niet kapot c.q. rondgepolijst. Is dus goed.
Patina Is inderdaad de tand des tijds die sporen achterlaat. In jouw geval oudert de plaat zeer charmant.
Okay, begrepen. Ik heb eraan getwijfeld of de wijzerplaat zo gemaakt was of dat het patina is.
Patina.
Het bouwjaar is te halen uit het serienummer van het uurwerk, volgens mij begint dat nummer met 862.
Volgens deze lijst zou het bouwjaar toch 1952 moeten zijn ?
Ik kom er aan de hand van de foto (in combinatie met de lijst met jaartallen uit de link van thewatchguy) niet uit:
Erg mooi horloge met een minstens zo fraai patina. Ben zelf verslingerd aan Longines-modellen uit de jaren '50 en '60. Prachtige ontwerpen en wijzerplaten (in het bijzonder die voor de Amerikaanse markt) en nog mooiere uurwerken. Als je verstandig bent, kijk dan niet verder, want voor je het weet heeft het virus het te pakken…
Dank voor de complimenten, ik ben verguld met het horloge. En ik ben niet zo bang voor het virus, maar A thing of beauty is a joy forever. En in de jaren '50 zijn er prachtige dingen ontworpen. Zo ben ik toch ook eens ontvankelijk geweest voor het virus van de Citroen DS, uit '55.
Het serienummer lijkt toch bij nadere bestudering 10718453 te zijn, en dat zou 'm in 1958 plaatsen, als ik me niet vergis.
Ja klopt, 1958 .
BH heeft volkomen gelijk.
Eensch!
De Amerikaanse markt modellen hebben inderdaad vaak zeer attractieve platen. Voorbeelden
Ja, kwel ons maar… Ik had allang gezien over welke schatten je waakt.
Prachtig allemaal!
Mooie verzameling longines horloges.
Haha, die zijn niet van mij… mocht ik willen!
Mijn Gini’s
Incoming: