Vragen over mijn kerstkado

Meestal geef ik mijzelf een kerstkado dat ik betaal uit mijn eindejaarsuitkering.
Dit keer eens geen polshorloge, maar:

Een russich boordklokje, vermoedelijk uit een tank?

Nog niet binnen, maar ik ben erg benieuwd, daarom nu al vragen.
Wie heeft er meer informatie over deze klokjes, zoals waar komen ze vandaan, waarvoor gebruikt en leeftijd.

Mijn grootste vraag zit aan de achterkant:

Daar zie ik twee uitsteeksels die er uit zien alsof er stroomdraden aan horen.
VRAAG: Loopt dit klokje op elektriciteit? Waarom zit er dan aan de voorkant een opwind knop?
Wie kan mij helpen, waar dienen deze aansluitpunten voor?

De boordklokken van MIG vliegtuigen hebben dat ook, daar zitten verwarmingselementjes in ter tempratuurcompensatie.

De aansluitwartel doen me in ieder geval erg denken, aan die van de MIG:

Leuk klokje is dat. Waar koop je zoiets ? Die aansluitingen kunnen ook voor een lampje zijn.

Als het verwarming is, is dat door warme lucht of elektrisch?
En een lampje werkt ook op boordstroom; nu ik er over nadenk is het wel vreemd om een opwind klokje te plaatsen in een vlieg of voertuig waar gewoon boordstroom aanwezig is. Misschien is de reden dat een opwindklok blijft werken na een electromagnetische puls van DE BOM.

En Rolo, je kan ze gewoon op Ebay vinden. (Probeer ook ebay in oosteuropese landen.)

Ik heb ook zo een MIG klok. Die aansluitingen zijn inderdaad voor een verwarmingselementje. Dit voor de de juiste temperatuur van het uurwerk ivm gelijk lopen EN tegen het beslaan van het glas.

De boordspanning was kennelijk 27 Volt.
Het zijn erg mooie en goede uurwerken.

Rolo Schreef:

Leuk klokje is dat. Waar koop je zoiets ? Die
aansluitingen kunnen ook voor een lampje zijn.

Hier heb je nog een nette, deze heeft helaas niet de karakteristieke omhuizing van Vouwfietser:

das weer es wat anders, proficiat vast!

Voor zover ik weet is dit geen klok uit een vliegtuig. De klokken in Russische vliegtuigen hebben allemaal een chronograaf. Ze hebben een elektrische aansluiting voor verwarming, het kan flink koud zijn daarboven.
Die hebben ook een mechanisch uurwerk, dan blijft de klok lopen als de stroomvoorziening in het vliegtuig uit mocht vallen om wat voor reden dan ook. Een klok is dan nl van vitaal belang als je moet navigeren zonder dat je nog over allerlei elektronische hulpmiddelen kunt beschikken. Waarschijnlijk dan wel zonder verwarming in het klokje, maar het is beter dan niets…

Deze klok komt ergens anders uit. Een legervoertuig of zo. Het ziet er wel militair uit.
Vooral de ombouw van deze klok is apart, nog nooit gezien! Gefeliciteerd(tu).

Leuk hoor.(tu)

Leuk een klok met een naar verwachting interessant verhaal, ben benieuwd of het helemaal opgehelderd word! :slight_smile:

Mark Gordon heeft een dergelijke klok in de collectie:
http://www.ussrtime.com/ item 0398.
Die is wel wat ouder, maar ze werden vaak gedurende langere tijd gemaakt.
Ik heb ook nog wel iets in een catalogus van Yuri Levenberg staan.
Daar zal ik van het weekend ook even naar kijken.

Nou Tom, bedankt voor de link. Wat een mooie site zeg en een gigantische collectie Russische klokken en horloges heeft die man. En dan noemt ie zichzelf ook nog eens : Geen klokken en horlogeverzamelaar. :smiley:

leuk klokje. gefeliciteerd!

Ik heb nog even in mijn ‘literatuur’ gezocht en het volgende gevonden:

Uit “Uhren aus Rußland, Sammlerkatalogus Nr. 6” van Juri Levenberg, 1995:

=================

  1. TSCHELABINSKY Uhrenfabrik, Borduhr Modell 117-4C

Kaliber 57128, Durchmesser 57 mm, Höhe 38 mm, 15 Steine,
monometallische Unruhe, Flachspirale, keine Stoßsicherung,
18.000 Halbschwingungen pro Stunde (2,5 Hz), Ankerhemmung,
Werk auf zwei Ebenen auf 2 mm Platinen aufgebaut, Metallfeder-
haus, directe Zentralsekunde (im Kraftfluß des Werkes). Aufzug
und Zeigerstellung nach den Herausziehen durch Knebel bei “6”,
…drukfoutje, moet ‘7-8’ zijn…
Gangabweichung bei 20° C (+/- 5° C) +/- 45 S/Tag. Gangreserve
bei vollem Aufzug mindestens 9 Tage. Solides robustes Werk.

Gehäuse: Einbaudurchmesser 60 mm, Tiefe 50 mm, Aluminium
mit Kunststoffrückdeckel, Mineralglas, staubdichte Ausführung,
wird auch mit eingebauter Heizung zum Betrieb bei großer Kälte
geliefert. Das Gehäuse wird durch einen Spannring in der Instru-
mententafel gehalten. Schwarzes Kontrastzifferblatt, Leuchtzah-
len und Leuchtzeiger.

================

Er staat geen bouwjaar bij. Er wordt ook nog een andere klok beschreven met het opwind/gelijkzet ‘knop’ die wél op de ‘6’ zit, met hetzelfde kaliber uurwerk (nr 538). Echter wel met een andere balans en balansveer. Daarvan staat geschreven dat deze in de jaren '80 gefabriceerd is. Dat zou een uitvoering voor pantser- en andere legervoertuigen zijn. Bij die van jouw staat ‘Borduhr’, dat wordt doorgaans toch wel voor een klok in een vliegtuig gebruikt. Vandaar ook de verwarming.
Echter, de catalogie van Levenberg worden niet altijd als 100% betrouwbaar geacht. Er is overigens in gedrukte vorm niet veel anders, behalve de boeken van Ceyp en daar staat deze niet in.

Ik vind het erg op een grafornament lijken

@ Tom Vreeken,

Bedankt voor het zoeken naar en het vinden van deze informatie!

@020Johan graf-ornament :slight_smile:

Het klokje is zaterdag binnen gekomen en loopt nog steeds na één keer opwinden.
En redelijk nauwkeurig: hoe nauwkeurig weet in nog niet maar ik hoef het in ieder geval niet dagelijks gelijk te zetten. De staat is netjes en de wijzers vind ik mooi van vorm.

De houder is van spaanplaat, keurig afgewerkt en in graniet look gespoten.
Het klokje zit er los ingeschoven en klemvast.

Ben blij met deze aanwinst, stoer robuust klokje met een opvallende houder.

Op marktplaats nu een vergelijkbaar klokje.
(Misschien iets voor Rolo?)

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-klokken/m632364289-zeldzaam-mechanisch-klokje-uit-russische-t-72a-tank.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr#

Ook veel informatie in de tekst. Als dit klopt is het waarschijnlijk een klok uit een tank?
Ik heb in ieder geval weer aanknopingspunten om het verder uit te zoeken.

vouwfietser Schreef:

Op marktplaats nu een vergelijkbaar klokje.
(Misschien iets voor Rolo?)

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek
-klokken/m632364289-zeldzaam-mechanisch-klokje-uit
-russische-t-72a-tank.html?c=8c285449651fa109c354b
babe740c1b&previousPage=lr#

Ook veel informatie in de tekst. Als dit klopt is
het waarschijnlijk een klok uit een tank?
Ik heb in ieder geval weer aanknopingspunten om
het verder uit te zoeken.

Dit is de versie met de opwindknop op de ‘6’ (zie ook het verhaaltje uit de catalogus), die inderdaad uit een legervoertuig komt.

Omdat de foto scheef is genomen lijkt de knop op 7 te zitten, maar bij nauwkeurige bestudering had ik dit verschil ook al opgemerkt.