Vragen over mn cilindre 6 rubis

Hallo . Ik ben Niels . Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een zakhorloge cilindre 6 rubis met opwindsleuteltje . Graag had ik wat info gekreken . Het bouwjaar en de afkomst en de waarde mss . Het horloge werkt nog zeer goed . Er staat ook op de binnenkant van de 2 deksels een nr 47316 en op het middelste deksek staat er wat gegraveerd zeer klein maar is bijna onleesbaar .

1 like

Dank u wel . Blij hier te zijn . Veel interesante dingen

Heb hier nog een paar fotos .

1 like

Een mooi zakhorloge heb je daar. Een horloge dat nog met een sleuteltje opgewonden moest worden zien we vooral vóór 1900.
Na 1900 komt de kroonopwinding steeds meer voor. Dit noemen we dan remontoir horloges.
De 6 rubis wil zeggen dat er 6robijnen lagertjes gebruikt zijn in het uurwerk. Deze werden gebruikt om de wrijving van de asjes te verminderen. Zes robijntjes is wel een vrij laag aantal en daarmee zat jouw horloge een beetje aan de onderkant van de markt, wat niet persee wil zeggen dat het een slecht horloge is.

Cilindre wil zeggen dat het een zgn cilindergang uurwerk is. Dat is een type uurwerk dat rond de vorige eeuwwisseling populair was maar tegenwoordig niet meer gemaakt wordt. Ze zijn in het algemeen mi der nauwkeurig dan een Zwitserse ankergang uurwerk.

Da afkomst zal waarschijnlijk Zwitserland zijn waar miljoenen van dit soort horloges gemaakt zijn. De waarde is een paar tientjes dus rijk ga je er niet van worden.
Gewoon een mooi horloge van 120 jaar oud en lekker van genieten zou ik zeggen.
De (emaille) wijzerplaat ziet er nog erg gaaf uit.

Tof dingetje. Zoals @Scudo al aangaf is de waarde een peulschil - maar als het werkt (werkt het nog?) is het wel iets om te koesteren.

Beetje achtergrondinfo: het binnenwerk ziet er uit als een Lepine Calibre IV type (met de radiale, aparte brugjes per wiel en bochten in de grote bruggen).

Dat type is geintroduceerd rond 1835 en werd reeds in 1850 door het Calibre V type (met parallelle kleine brugjes en rechte grote) vervangen. Dus om te dateren wel een meevaller :smile:

Geen goudschat, niet super afgewerkt, maar wél 180 jaar oud, ruw geschat. Mooi toch!

1 like

Bedankt voor jullie antwoord . Ben hier zeer blij mee . Het werkt inderdaad nog maar loopt achter . Die gravure op het binnendeksel heel klein zou dit van een horlogemaker kunnen zijn dan of de eigenaar van die tijd ?

Waarschijnlijk de administratie krabbels van een horlogemaker. Achtergelaten bij een reparatie of onderhoudsbeurt.

Ik zou hem een servicebeurt geven en laten afregelen. Dan dragen of mooi koesteren.