Vragen over onderhoud (Seiko-)uurwerken

Hallo allemaal,

Het oudste horloge in mijn bescheiden collectie is een Seiko SNK807. Deze heeft de laatste jaren voornamelijk in de doos gelegen, maar onlangs (winter, SKX’s gingen met winterslaap) ben ik hem weer meer gaan dragen. Ik raakte er meteen weer van gecharmeerd; 38mm vond ik vroeger wat iel, maar het is eigenlijk een prachtig formaat.


(Meer foto meer beter :))

Maar… tot mijn teleurstelling was de SNK807 in de doos redelijk ontregeld geraakt. Loopt nu op een dag zomaar 2/3 minuten te snel. Geen probleem, dacht ik: dit is waar ze horlogemakers voor hebben uitgevonden. M’n oude horlogier in Utrecht-centrum bestaat niet meer, en dus ging ik op zoek naar een ander. Ik vond een vriendelijke oude man in De Bilt, met een scherp gevoel voor humor. Ik had gehoopt dat hij het euvel redelijk eenvoudig kon oplossen (demagnetiseren of afregelen) maar het bleek minder mooi.

De afwijking van het horloge blijkt niet constant. Op z’n buik loopt hij amper te snel. Op z’n rug 2/3 minuten. In dagelijks gebruik ook dat laatste. M’n nieuw gevonden horlogeman had het vermoeden dat er iets mis wat met ‘de lagers’ van het uurwerk (hij bedoelt dan de edelsteentjes?) en maakte een offerte van 125,- voor het reviseren van het uurwerk. Dat voorstel heb ik afgewezen, leek me veel voor een horloge dat nieuw voor < 100,- te krijgen is. Overigens heeft hij daarna -gratisch ende voor nietsch- het horloge wel zo goed mogelijk afgeregeld als maar kon, dus lof en hulde.

Maar goed, daarmee is het probleem niet echt verholpen. Ik heb verder niet veel verstand van/ervaring met horloge-onderhoud, en dus heb ik een paar vragen waarvan ik hoop dat iemand die kan beantwoorden:

  1. Zijn dit inderdaad symptomen die een revisie van het uurwerk vereisen?
  2. Indien ja: wat kost (orde van grootte) een revisie van een standaard Seiko-uurwerk?
  3. En aangezien ik nog 4 andere horloges met vergelijkbare uurwerken heb liggen: gaan die ook in de doos sneuvelen? Hoe voorkom ik dat? Wanneer voer je preventief onderhoud uit?

Ik zou inderdaad gewoon een nieuwe kopen, zeker onder de 100€ te koop.

Lijkt mij dan beter om ze af en toe een paar dagen dragen

Lastig te zeggen zonder verdere timegrapher info. Volgens was met afregelen de positionele verschillen ook wel wat beter te herstellen.

Voor 4 of 5 tientjes heb je een nieuw 7s26 uurwerkje. Nog 2 tientjes om het te laten inbouwen en dan zit je alsnog op de helft van de 125 euro.

De goedkoopste optie is om gewoon een helemaal nieuw exemplaar te kopen en deze die je nu hebt te verkopen (zeg er bij dat hij te snel loopt en zet hem op mp. Denk dat je er nog wel 3 of zelfs 4 tientjes voor krijgt)

Gewoon af en toe, een keer paar maand even schudden en de horloges weer laten lopen.

Dank voor de snelle reacties!

Ja, de rest van de horloges in de doos worden redelijk gerouleerd, die hebben ook nergens last van. Deze lag echt een paar jaar stil. Dus dat zal het zijn dan.

Ben in ieder geval blij dat ik niet gelijk voor 125,- de boot ben ingegaan. @Lempke, mocht ik er inderdaad vanaf willen dan stuur ik je een PB.

1 like