Vragen over Poljot Strela

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ben een poosje geleden erg geïnteresseerd geraakt in mechanische horloges.
Dit gebeurde door het programma “How it’s made” op discovery, waar ze lieten zien hoe een Panerai horloge gemaakt wordt.

Helaas zijn horloges als: Panerai, IWC, rolex enz. voor mij onbereikbaar, die kan ik niet betalen.
Na een tijdje rondneuzen op internet en jullie mooie forum heb ik erg veel interesse gekweekt in Russische horloges en dan met name de Strela van Poljot (ook andere Poljots zijn interessant).
Ziet er goed uit, lees er veel positieve dingen over en ik kan hem betalen.

Zijn er dingen waar ik op moet letten als ik er eentje zou kopen?
Kijkend op internet zie ik verschillende aanbieders die deze aanbieden, gek genoeg met verschillende afmetingen. De diameter varieert en is bij de één 38mm en bij de ander 39mm, zo ook de dikte 13mm, 14mm en zelfs 15mm.
Het verschil in diameter is slechts 1 mm, maar bij de dikte vindt ik dit een groot verschil, zijn er meerdere varianten ofzo?
Hebben we op dit forum een Poljot expert?
Het mooist vind ik die waar Strela in het Russisch op staat, heeft die nog andere verschillen dan alleen de taal of is die gelijk?
En de afmeting, is 38mm wel groot genoeg? Het lijkt mij groot genoeg, maar zie ik andere mechanische horloges dan zijn die vaak nog groter. Op internet vindt ik maar weinig foto’s van Strela’s om een pols, en als die er wel zijn weet ik niet hoe groot die pols is.

Alvast bedankt.

welkom hier en misschien kom je verder door de zoekoptie te gebruiken.
tips zul je vast ook krijgen.

Het is een mooie klok waar je om zoekt

Hallo JdJ,

Welkom op dit forum. Leuk dat je belangstelling hebt voor Russische horloges. En de Strela is een leuk en betaalbaar horloge. Ik neem aan dat je voor een nieuw horloge gaat en die op internet bij diverse aanbieders hebt gezien.
Nu weet ik daar niet zoveel vanaf. Ik ben meer van de oude horloges uit het Sovjet tijdperk. Daar heb ik er twee van, met het 3017 uurwerk erin.

Deze zijn ook nog wel op internet (voornamelijk op eBay) te krijgen, maar er is veel kaf onder het koren.
Er zijn diverse re-issues van de Strela gemaakt met het moderne(re) 3133 uurwerk erin.
Er zijn diverse firma’s die deze hebben uitgebracht. Poljot is begin van deze eeuw falliet gegaan en de verschillende firma’s hebben in eigen beheer de re-issues uitgebracht. Vandaar de verschillen.
Ik zou er een kopen bij een goed bekend staande firma en daar komt Poljot24.de van Julian Kampmann goed bij uit de bus. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar ik heb het van horen zeggen.
Kijk voor de volledigheid ook even op het thema forum over Russische horloges op watchuseek.com Daar staat ook het een en ander over de Russische horlogewereld van nu en ook nog meer aanbevelingen waar het goed horloges kopen is.
Succes en ik zie graag foto’s van de nieuwe aanwinst.

JdJ Schreef:

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ben een poosje geleden erg geïnteresseerd geraakt
in mechanische horloges.
Dit gebeurde door het programma “How it’s made” op
discovery, waar ze lieten zien hoe een Panerai
horloge gemaakt wordt.

Helaas zijn horloges als: Panerai, IWC, rolex enz.
voor mij onbereikbaar, die kan ik niet betalen.
Na een tijdje rondneuzen op internet en jullie
mooie forum heb ik erg veel interesse gekweekt in
Russische horloges en dan met name de Strela van
Poljot (ook andere Poljots zijn interessant).
Ziet er goed uit, lees er veel positieve dingen
over en ik kan hem betalen.

Zijn er dingen waar ik op moet letten als ik er
eentje zou kopen?
Kijkend op internet zie ik verschillende
aanbieders die deze aanbieden, gek genoeg met
verschillende afmetingen. De diameter varieert en
is bij de één 38mm en bij de ander 39mm, zo ook de
dikte 13mm, 14mm en zelfs 15mm.
Het verschil in diameter is slechts 1 mm, maar bij
de dikte vindt ik dit een groot verschil, zijn er
meerdere varianten ofzo?
Hebben we op dit forum een Poljot expert?
Het mooist vind ik die waar Strela in het Russisch
op staat, heeft die nog andere verschillen dan
alleen de taal of is die gelijk?
En de afmeting, is 38mm wel groot genoeg? Het
lijkt mij groot genoeg, maar zie ik andere
mechanische horloges dan zijn die vaak nog groter.
Op internet vindt ik maar weinig foto’s van
Strela’s om een pols, en als die er wel zijn weet
ik niet hoe groot die pols is.

Alvast bedankt.

Van harte welkom. Ik heb geen klik met Russische horloges, maar er zijn hier genoeg liefhebbers die je er van alles over kunnen vertellen.

Na wat zoeken op internet ben ik nu heel wat te weten gekomen over de Strela.
Die ik zo leuk vind is helemaal geen Poljot, ja dat uurwerk zit er wel in, maar het is zo’n reissue.
Het is geeneens Russisch, maar een Duits bedrijf(van Juri Levenberg www.strela-watch.de) die het in Rusland laat maken.

Hmmmmmmmmmm, nog even verder zoeken.
Vind hem nog steeds mooi, maar de Russische magie is er ietsje af.

Bij mijn weten zijn alle Strela re-issues van na het faillissement van Poljot, begin deze eeuw. Er zit doorgaans wel een Russisch uurwerk in, de 3133, maar zijn vaak niet in Rusland gemaakt.
Het neemt niet weg dat het vaak wel leuke horloges zijn. De ervaringen die ik over Levenberg hoor, zijn nogal wisselend van aard. Ook hier heb ik geen ervaring mee, ik koop alleen maar ouwe ‘zooi’, dat vind ik veel leuker (en goedkoper:))
Een paar goede sites om je eens te oriënteren op (oude) Russische horloges zijn b.v.
http://www.ussrtime.com/
http://www.netgrafik.ch/russiantimes.htm

Er is veel keus, als je op eBay rondkijkt. De vroege originele:

.

Zo door de jaren heen zijn er behoorlijk wat varianten geweest, en dan nu zijn er de re-issues. Ook niet verkeerd toch? Het 3133 kaliber, is een door de Russen gemodificeerd (verbeterd >X) Zwitsers valjoux 7734 kaliber. Ik heb zelf ook een horloge met een dergelijk uurwerk, en ben er erg over te spreken.

Succes & tabee

Klopt, die re-issues zijn erg mooi.
Maar heb er nu een beetje een gevoel bij dat het Fakes zijn.
Als tjvreeken zegt dat de meesten geeneens meer in Rusland gemaakt worden.
Alhoewel er bij sommige “Made in Russia”(in cyrillic) op de dial staat, dan kan je er toch van uit gaan dat ze in Rusland gemaakt zijn toch?
Strela op ebay
http://www.ebay.nl/itm/Fliegerchrono-Poljot-Aviator-Sturmanskie-STRELA-38mm-/260851767443?pt=DE_Kleidung_Schmuck_Accessoires_Uhren_Armbanduhren&hash=item3cbbfa1893/

Ga ff kijken op internet of er andere interessante Russen zijn, of zijn er meer van die re-issues?

JdJ Schreef:

Klopt, die re-issues zijn erg mooi.
Maar heb er nu een beetje een gevoel bij dat het
Fakes zijn.
Als tjvreeken zegt dat de meesten geeneens meer in
Rusland gemaakt worden.
Alhoewel er bij sommige “Made in Russia”(in
cyrillic) op de dial staat, dan kan je er toch
van uit gaan dat ze in Rusland gemaakt zijn toch?
Strela op ebay

Ga ff kijken op internet of er andere interessante
Russen zijn, of zijn er meer van die re-issues?

De echte Strela’s zijn in de jaren '60/'70 gemaak en zijn in (bijna) originele staat nog best te krijgen.
Daar zit een 3017 uurwerk in en geen 3133. De 3133 is de opvolger van de 3017 en werd tot voor kort nog steeds gemaak.
Echter er is veel op eBay, maar ook op andere sites, met een aftermarket wijzerplaat te koop.
Zien er dus als NOS (New Old Stock) uit, maar is dus NEP (nep:D).

Er zijn veel interessante Russische horloges te koop, maar er is ook veel nep en namaak. Ga maar eens op eBay kijken bij o.a. de Oekraïnse aanbieders. Daar zit veel kaf onder het koren.
Kijk naar de foto’s van de aanbieders en vergelijk dan met die op de sites die ik eerder heb gegeven.
Vooral de z.g. Shturmanski van Gagarin, de KGB horloges (volgens mij allemaal voor de toeristen gemaakt), de OKEAH, Strela, de militaire chronografen en de Zlatoust duiker zijn onderwerp van namaak of uit diverse andere horloges samengesteld.
Dan heb je ook nog de z.g. WWII militaire horloges, die zijn ook (vrijwel) allemaal nep, zeker als geclaimd wordt dat ze door het Duitse leger gebruikt werden.
Er zijn twee boeken van Ceyp over de Russen (Sovjet tijdperk) en ook op watchuseek is veel info.
Mijn bescheiden kennis gaat over de USSR tijd, ik vind de horloges van na 1990 niet zo interessant, dus weet ik er ook niet veel over.
Advies vóór het kopen: lezen, kijken, vergelijken en vragen!

Dus dat mooie horloge die Ticothijs82 laat zien is ook nep?

En deze dan ook zeker?

http://www.horlogeforum.nl/read.php?18,311530,311530#msg-311530

Gezien deze nieuw in de omschrijving heeft.

Jeetje, zo wordt wel erg moeilijk

JdJ Schreef:

Dus dat mooie horloge die Ticothijs82 laat zien is
ook nep?

En deze dan ook zeker?

http://www.horlogeforum.nl/read.php?18,311530,3115
30#msg-311530

Jeetje, zo wordt wel erg moeilijk

Euh nee, die van mij niet. Is alleen één van de laatste “echte”.

Tsjonge jonge, wat zijn die dingen toch mooi… :slight_smile:

Dan moet je er maar snel één kopen :wink:

1 like

JdJ Schreef:

Dus dat mooie horloge die Ticothijs82 laat zien is
ook nep?

Nee, die van Ticothijs82 is niet nep.

En deze dan ook zeker?

http://www.horlogeforum.nl/read.php?18,311530,3115
30#msg-311530

Nee, dit is gewoon een nieuwe.

Het kost gewoon wat tijd en horloges en de websites checken/vergelijken die ik gegeven heb.
Er worden nog steeds horloges in Rusland gemaakt en ook buiten Rusland met uurwerken erin die in Rusland gemaakt zijn.
De re-issues noem ik geen nep, dat zijn re-issues.