Hallo Forumleden ten eerst allemaal de beste wensen voor 2015; Dat het een mooi tikkend jaar mag worden.
Ik heb wat vragen over een zakhorloge die mijn schoonzoon als erfenis gekregen heeft van zijn opa.
Hij heeft mij verschillende foto’s toegestuurd met de vraag of er op het forum onder ons mensen zijn die er meer over het, voor hem
Onbekende horloge kunnen vertellen bijvoorbeeld: Wat het voor een zakhorloge is, leeftijd, wat eventueel de cijfers betekenen in de kast, en stempel,
Of het horloge een waarde heeft, of het een origineel horloge,glas is,en of er iemand een adres heeft in de buurt van Eindhoven waar hij het horloge kan laten repareren.
Dit omdat het horloge niet meer werk,(kroon kun je er zo uit trekken).
Hij weet dat het voor 1900 is en de naam van zijn opa was Verhoeven, Hij was Herenboer uit Uden hout.
Een ieder die hier op reageert Hartelijk dank.
M.v.g.: Omegas.
Wijzerplaat, kast en uurwerk lijken me origineel. Wijzers ben ik niet zeker van. De stijl van de uren- en minutenwijzer klopt mijn inziens en ik vermoed dat deze origineel zijn.
De secondewijzer lijkt me later vervangen door een ander exemplaar.
Het ziet eruit als een uurwerk van FHF. Wat is de diameter van het uurwerk?
Als je de schroefjes boven het kroonrad voorzichtig vast draait, moet de kroon weer vast blijven zitten.
Ik verwacht niet dat het uurwerk goed loopt, omdat de kompasnaald totaal van de kloof af is gedraaid. Beurtje zal wel nodig zijn.
We hebben nog meer ontdekt… Het tekentje is een grouse (korhoen)… Een Zwitsers merkteken dat aangeeft dat het horloge tussen 1880 en 1933 is gemaakt en 80% puur zilver bevat in een legering met koper. Mogelijk is het van het merk GC. Dit staat onder in het horloge en wanneer je op Google GC zoekt blijkt dit een Zwitsers horlogemerk te zijn.
Diameter van de kast is 48 MM.
Wijzerplaat/glas is 39 MM.
Ja, dat is een zilveren zakhorloge, op het binnendeksel na, daar staat metal op.
Het horloge is ongeveer rond 1900-1915 gemaakt, om de wijzers te verstellen niet de kroon naar boven trekken maar het pennetje naast de kroon indrukken en daarna aan de kroon draaien.
Het uurwerk lijkt veel op deze A.Shild kaliber 220.