Ik zou graag meer te weten komen over een Zenith horloge dat ik ooit in mijn tienertijd op een veiling heb gekocht.
Het is een mooi horloge maar ik maar ik kan geen versie net als dit vinden. Het horloge heeft erg mooi gevormde wijzers met wat plekjes maar een hele strakke plaat dus vind het lastig om er iets over te zeggen.
Hopelijk kan ik van de kennis hier wat meer leren, ik ben in ieder geval erg benieuwd.
Ik zeg ook meteen re-dial. Ik heb een behoorlijk goed timmermansoog en de opdruk zit gewoon net niet perfect t.o.v. de markers. Heel specifiek - teveel naar links.
Voor dat opgeprikte transmissierad heb ik het speciale Presto afneem-tooltje. De enige manier om hem geheel schadevrij te verwijderen. Deze is 6-spaaks wat zelden voor komt, is een ander tooltje dan voor 5-spaaks, daarom hebben sommige horlogemakers 'm ook niet (ze zijn 60 euro per stuk of zo)… …maar kijk gerust ook elders rond, want ik probeer full-service een beetje te minderen richting de lente - als-ie d’r eenmaal echt is…
@PeterLC, misschien iets voor het Domme Vragen topic, maar waar dient die voor? Hij lijkt ook nergens mee ‘verbonden’ te zijn.
Sommige calibers hebben hem wel (meestal inderdaad 5 spaaks), maar ik zie hem eigenlijk niet vaak. Waarom is er een speciale tool voor nodig?
Vragen, vragen…
Hij wordt aangedreven door het rad waar hij “opgeprikt” zit en drijft de secondewijzer aan.
Het tooltje is om gecontroleerd het rad van de as af te trekken zonder de astap te verbuigen.
Nu nog een vraag van mijn kant, wat is de beste manier om dit rad dan weer terug te plaatsen?
Als deze wordt aangedreven door het rad waar hij opgeprikt is, hoe kan het grote rad dan de secondewijzer aandrijven als dit rad zich aan de onderkant van het uurwerk bevindt?
Een goede, gefixeerde wijzeropdrukker die loodrecht op je uurwerk staat. Niet uit de losse hand met een opdrukker doen! Let bij het opdrukken erg goed op, of de vertanding in; en niet OP de secondenrondsel-tanden terechtkomt.