Vragen voorafgaand aan mijn eerste vintage aankoop

Goedendag allemaal.

Op het moment dat ik op horlogesites kijk valt mijn oog altijd op een Rolex Datejust met blauwe dial. Het is zelfs zo erg dat ik nu aan geen enkel ander horloge meer kan denken.
Veel mensen beweren dat je een horloge niet nieuw moet kopen omdat je dan bij het verlaten van de winkel al 30% van de aanschaf prijs kwijt bent. Daarom ben ik gaan kijken naar een bepaald aantal vintage horloges op sites als AVW maar toch had ik daar een paar vragen bij:

  • Heeft vintage alleen betekenis op de leeftijd van het horloge?
  • Is een vintage horloge kwalitatief minder goed dan een nieuw horloge? (Dus houdt dit in dat een nieuw horloge nauwkeuriger loopt dan een horloge uit 1968)
  • En als laatst betekent het als een horloge geserviced is dat het werkt als een nieuw horloge? Ik heb namelijk slechte verhalen gehoord dat een vintage horloge snel weer in oude staat terug schiet en eindeloos lang geserviced moet worden.

Kortom raden jullie mij aan om mijn eerste echte horloge bij een vintage winkel te halen of zou ik toch maar even doorsparen om met een gloednieuw horloge weg te lopen.

Alvast bedankt,

Groet Mees

1 like

:upside_down_face::upside_down_face: Ook bij AVW moet de schoorsteen branden. Als je geen premium wil betalen kan je hem beter van een andere verzamelaar/particulier kopen.

Ja. Over het algemeen is 25+ jaar oud vintage.

Ligt er een beetje aan. Er zijn ontwikkelingen geweest natuurlijk. Bijvoorbeeld saffierglas tegenwoordig vs acryl vroeger. Banden met solide links vs gevouwen links vroeger. Qua uurwerk heeft de leeftijd ook wel invloed met name vanwege slijtage bijvoorbeeld.

Tegenovergestelde kan ook. Sommige vintage kwaliteit is beter dan tegenwoordig. Bijvoorbeeld Longines maakte vroeger echt prachtige uurwerken, tegenwoordig veel standaard ETAtjes.

Ligt aan de kwaliteit van de service en hoeveel onderdelen er evt vervangen zijn. Een goed uurwerk kan na een goeie service er bij normaal gebruik in ieder geval weer jaren tegen aan.

Zo groot is het verschil niet tussen een vintage datejust en een moderne Rolex Oyster Perpetual. Dus als je zon blauwe Rolex gaaf vind:

7 likes

Is het dan slim een “nieuw” horloge via de verkoopsectie van deze website te kopen?

Als je geen waarde hecht aan de charme van vintage, zou ik dat zeker doen.

Het gaat mij dan meer om de betrouwbaarheid van de verkopers op dit forum

1 like

Dat zit vaak wel goed. Kijk voor de koop even in de Ervaringen met topic alvorens je een deal sluit.

1 like

Een vintage Rolex kan belachelijk goed lopen, zeker indien vers geserviced. De 1601 van @jeroenderee loopt rond de -1 seconde per dag, en dat zie ik zelf als een klein beetje een “fail” - ik heb 'm namelijk “gedaan” en plus 1 per dag had ook gekund. Die van mij zit op plus 0,5 s./24h nu. :sweat_smile:

Zeker bij de A en A+ merken (bijv. resp. Omega en Rolex) kan een goed geserviced oud uurwerk subliem lopen, en dat ook jarenlang weer doen.

4 likes

Ik ben geen expert en hoop dan ook dat anderen met meer ervaring je zullen antwoorden maar hier mijn gedachten. Vintage is ouder dan 30 jaar.
Vintage betekent echt niet kwalitatief minder goed als je kijkt naar de techniek. Service geschiedenis en de staat bepaald wel de huidige staat natuurlijk.
Met betrekking tot je service vraag, een goede servicebeurt laat je uurwerk weer lopen als nieuw mits de staat dit toelaat.

1 like