Vreemd probleem met El Primero: Kroon "skipt" een positie

Nou, onduidelijker had ik het niet kunnen omschrijven, maar laat ik het hier wat uitgebreider proberen.

Voor het zetten van de datum en tijd wordt de kroon normaliter 1, resp 2 x uitgetrokken.
Als we de standaard (opwinden) toestand van de kroon(-as) even positie 0 noemen, dan is het normaliter zo dat het uittrekken van de kroon naar positie 1 hem in de datumwijzig stand zet en na het verder uittrekken van de kroon (positie 2) wordt de tijd verzet.
Bij de El Primero zijn positie 1 en 2 omgedraaid: Éénmaal uittrekken voor de tijd verzetten, nog een keer uittrekken voor de datum.
Beetje raar, geen probleem verder.

Ok, nu we dat uit de weg hebben, vandaag wilde ik mijn Rainbow El Primero dragen en dus eerst gelijk zetten, maar na het uitdraaien van de kroon en het éénmaal uittrekken werd bij het draaien van de kroon de datum verzet.
Na enige keren proberen lijkt het erop dat positie 1 wordt geskipt. Dus éénmaal uittrekken leidt meteen tot positie 2.

Google levert niets vergelijkbaars of zinnigs op.
Heeft iemand ooit iets dergelijks meegemaakt? Wat kan het zijn? Probleem met het tirette mechanisme of een afgesleten kroonas of iets dergelijks?

1 like

Kan je het horloge wel in die eerste positie zetten en de kroon draaien? Of kan je de kroon helemaal niet op die ‘tussen’positie krijgen.

Nee, ik krijg de kroon niet in die eerste positie.
Het uitdraaien van de kroon brengt hem in de opwindpositie (positie 0) en het uittrekken (en ik voel ook geen enkele weerstand “onderweg”) brengt hem meteen in positie 2.

Gebroken tiretteveer

4 likes

Aha, dankjewel! Als ik het goed begrijp onderbreekt de tirette het uittrekken van de kroon naar positie 2 door (mbv de spanning op de veer) de tirette voor het opwindrad te duwen.
(Waarschijnlijk compleet verkeerd onder woorden gebracht, maar ik hoop enigszins kloppend).
Dan is dit hoogstwaarschijnlijk het probleem.
Ik zie dat onderdeel 445 voor dit caliber nog verkrijgbaar is (Cousins), en ik heb een adres voor een betrouwbare reparateur dus dat zou goed moeten komen.
Nogmaals dank.

2 likes