Hallo Marc,
mooi horloge hoor1
Inderdaad typisch Engels, uurwerk is uitgevoerd met engelse 'lever’ankergang. Hierbij zijn de tanden van het ankerrad puntiger, in tegenstelling tot de platte vlakken bij de zwitserse ankergang. Ook staat de ankergaffel in lijn met de 2 ankerstenen, daardoor ankerrad, anker en balans niet in een rechte lijn staan. Zeer typish voor engels uurwerken uit de tijd 1860-1900. Ook de 3/4 plate is daar typisch voor. Deze bouwwijze volgende de snek met ankergang op. Ik denkd at dit horloge rond 1890-1900 in gebouwd.
De kwalitiet van het uurwerk is prima te noemen, 15 stenen, gezet in geschroefde chatons, blauwe spiraalveer en overcoil spiraalveer. Ik kan het op de foto neit zien, maar wellicht is het een compensatiebalans.
De wijzerplaat is zo gedrukt dat deze een rechts staat met de kroon op 3, terwijl het uurwerk de secondewijzer op 6 heeft een daarom de kroon normaal op 12 zou hebben. Dit klopt dus neit helemaal als het een horloge zou betreffen wat gemaakt zou zijn om te dragen.
Mij verklaring is dat dit een show exemplaar is geweest, wat door de horlogemaker/verkoper werd gebruikt om dingen te laten zien aan klanten. Dit is ook deze reden dat er een glazen achterkant is gebruikt, hiermee kon men een klant laten zien wat ovor uurwerk er in een horloge zat en welke specificaties en afwerking dit had. Een glazen achterkant zou niet praktisch zijn geweest, het zou makkelijk breken als er een tikje tegenaan zou komen. Vandaar dat een zakhorloge altijd met het glas naar het lichaam worden gedragen, zodat het glas minder snel zou breken.
Het zeerste af te raden het horloge veel te laten lopen zonder dat deze onderhoud heeft gehad. dit is een van de dingen waar een horloget het slechts tegen kan en kan een uurwerk in korte tijd ruineren.
de staat is geod te noemen, het chipje op de secodnewijzerplaat is jammer, daarnaast lijken er een paar kleine roestplekjes te zitten op het kroonrad. Ook zijn de geblauwde schroeven beschadigd, maar deze zouden opnieuw gepolijst en geblauwd kunnen worden door iedere horlogemaker die kundig is in het repareren van oudere uurwerken.
De waarde is lastig te bepalen. Het is eigenlijk wat de gek ervoor geeft. Toch denk ik dat een waarde tussen 150-250 euro haalbaar moet zijn, de beschadigingen meegenomen, omdat het een niet vaak voorkomend horloge is in deze uitvoering. Daartegenover zijn snekken populairder, met name de snek spillegangen. Misschien zit ik er naast en ligt de waarde hoger, maar ik schat gebaseerd op mijn kennis van de handel in zakhorloge is deze prijs denk ik redelijk in de goede richting. Omdat er relatief weinig liefhebbers voor zakhorloges zijn zal het lastiger zijn iemand te vinden die er de volle mep voor wil betalen, of om uberhaupt een koper te vinden. Het zal er wel aan bijdragen dat dit een zeldzamer horloge is dan een gemiddeld zilveren horloge.