Hoi, ik heb een vraag over mijn NA. Het valt me op dat het glaasje een rare reflectie / distortie lijkt te hebben. Alsof het niet een perfecte curve is. Het is wat lastg beschrijven en fotograferen, zie hieronder gifjes. In het echt zie ik het wel erg duidelijk. Niet alleen de reflectie, maar afhankelijk van de lichtinval ook als ik er recht in kijk.
Je ziet misschien wat ik bedoel, het lijkt net of een cirkelvormig deel ‘dieper’ ligt ten opzichte van de randen (en het midden). Aan de buitenkant is het niet, dus het zal de curve aan de binnenkant zijn. Grove tekening van dwarsdoorsnede hoe het lijkt:
Merkwaardig detail wellicht is dat het horloges in de stickers zat, behalve het glaasje… ik keek naar krasjes maar zag er geen. Pas later viel bovenstaande op.
Mijn andere hardlex crystals zijn vlak, gebold heb ik alleen acryl, dus misschien hoort dit… Maar op video’s online zie ik dit echt niet en dat baart me zorgen.
Graag jullie reactie, waarna ik al dan niet contact op zal met de verkoper.
Ik heb deze gehad in de versie met de power reserve. En wat ik kan herinner (jaja is al weer weken geleden) dat de bolling van het glaasje vooral aan de buitenzijde zat en in het midden het glaasje vrij vlak was. En dan, is dit beeld volkomen normaal
Die is inderdaad niet goed geslepen want als het licht breekt of weg buigt betekend dat altijd dat de bolling op 1 of meerdere plaatsen niet gelijk is.
Ik heb hier minstens 5 minuten zitten spelen onder een felle bureau lamp, maar hier is alles ok. Jouw verschijnsel treedt niet op. En we hebben allebei dezelfde. Dus, terug naar verkoper/leverancier in jouw geval.
Hier ook even gespeeld met een exemplaar uit dezelfde serie, met mijn nieuwe dimbare/licht-temperatuur regelbare bureaulamp Niets wat op dit verschijnsel lijkt. Lijkt dus een exemplarisch afwijking te zijn.
P.S. Op mijn nieuw aangeschafte horloge zat ook geen sticker op het glas.
Als het allemaal niet via de verkoper wil kan ik je Seiko Nederland nog aanbevelen. De ene keer dat ik een akkefietje had met een duiker hebben ze dat bijzonder netjes opgelost na direct contact. Wel via een juwelier, maar toch.
Deze distortie komt door het weerkaatsen van het licht op de dial, maar dan op het breekpunt van de achterzijde van het van buiten komende licht. Dit komt alleen voor bij bepaalde dial verfkleuren, waarin een matglans of zijdeglans effect zit na verwerking van de dial verf.
Zelfs bij meerdere identiek uitgevoerde horloge dials, kan zich bij iedere verf batch een klein verschil in samenstelling van de verf voordoen, waardoor het effect optreedt.
N.b.: d.w.z. de reflectie van de dial op het breekpunt van het van buiten komende licht, niet het breekpunt van het weerkaatste licht van binnenuit.
Dit effect heet ricochet distortion phenomenon aka het reflectie vervormings fenomeen.
Zelfs bij meerdere identiek uitgevoerde horloge dials, kan zich bij iedere verf batch een klein verschil in samenstelling van de verf voordoen, waardoor het effect optreedt.
Prachtige uitleg maar wat mij betreft onacceptabel. Het is geen kijkshophorloge en als ze het dus niet allemaal hebben moeten ze het gewoon oplossen. Ook als het allemaal klopt wat je zegt, dan zouden ze dit vooraf moeten melden dan kun je er nog van af zien.
Ik begrijp, dat u het optreden van het effect op de dials, onacceptabel vindt. Dat ben ik zeker met u eens.
Het vermelden van het optreden van het fenomeen, waarop ik doel, is zeker sierend voor Seiko Corp. Japan,
in ieder land waar het merk ook maar verkocht wordt.