vreemde eend in de bijt .

beste hf leden / liefhebbers . vandaag wat horloges binnengekregen .

hier zat een leuk klokje bij , ik heb op het merk gezocht , maar geen enkele actie .

kent iemand dit merk , of weet er iets meer over ??

best wel een serieus horloge trouwens , met datum snelverzet via de kroon .

mvg ck

3 likes

het valt mij trouwens op hoe ontelbaar veel horlogemerken er in de loop van de tijd geweest zijn die niet meer bestaan .

je denkt alles gezien te hebben en dan zie je er weer een paar voorbij komen .

Dit zou een ‘plakmerk’ kunnen zijn. Denk dat hier nog wel wat Forummers aan zullen haken. Saillant detail: Duitse dagweergave…

1 like

ik ben benieuwd

Uittreksel uit Mikrolisk over “Draga”:

1 like

Hier
http://www.crazywatches.pl/verity-esa9181-quartz-1973
vind je hetzelfde model.
De schrijver vraagt zich af - net als ik - wat SAH te betekenen heeft.

Bij de lijst van @Harpoen is imo Louis Erard de enige mogelijkheid.

2 likes

Als je het niet weet, vanwaar dan weer deze ( blijkbaar ongefundeerde) opmerking?

2 likes

Nog niet gevonden voor wat SAH nu staat maar deze Jaquet Droz quartz heeft ook SAH op de wijzerplaat, die verdraaid goed op de wijzerplaat van de Draga lijkt.

1 like

wat ik tegenkom van SAH is een soort Zwitsers samenwerkingsverbond voor arbeidsvoorwaarden. Dit gecombineerd met de Quartz crisis en de vele ontslagen in de sector op dat moment misschien wel heel simpel.

3 likes

bedankt voor de info allemaal , ik ga mij er wat meer in verdiepen .

1 like

De achterdeksel ook :slightly_smiling_face:
(Bron: Ebay)

1 like

Over SAH heb ook ik niet veel gevonden, maar misschien is deze hypothese dicht bij de waarheid:

Zowel in de Jaquet-Droz van TS én de twee die nu op Ebay te koop staan, én de door @Maurits bij Crazywatches gevonden SAH, is het ESA/ETA caliber 9181 gebruikt.
Het caliber 9180 (date) en 9181 (day date) is het eerste quartz caliber van ESA/ETA.

Nu was SAH in de Egyptische mythologie de personificatie van het sterrenbeeld Orion en in de Egyptische mythologie erg belangrijk. Vandaar dat SAH in de piramideteksten uit het Oude Rijk vaak “Vader van alle Goden” wordt genoemd.

Daaraan refererend vermoed ik, dat ESA/ETA het eerste quartz caliber 9180/9181 het etiket “Vader van alle quartz calibers” heeft willen geven.
Merkwaardig is dan wel, dat SAH niet altijd is vermeld op alle horloges met cal. 9180/9181.

Of dat ook de juiste verklaring is, wie het weet mag het zeggen :thinking:

2 likes

Wat een leuk horloge met die bijzondere kast waarin het hele horloge met een soort ‘binnenkast’ is opgenomen. SAH zegt mij ook niets maar ik vind de Solidair Suisse referentie die @DirkKlokjes post wel een mooi en aannemelijk verhaal. Maar de ‘Vader van alle Goden’ vind ik ook wel spannend ( :slight_smile: @Harpoen !)

Als er een relatie is met het toch wel behoorlijk gerenommeerde merk Louis Erard is er duidelijk geen sprake van een plakmerk.
Toch kies ik voor de andere Draga referenties (ook geen plakmerk) uit Mikrolisk, namelijk die van Joseph - of Michel en Rene Bloch, reeds geregistreerd in 1902. De registratie van het met Louis Erard gerelateerde merk is namelijk pas van 1972.
Als je dan kijkt naar mijn Draga exemplaar is dat duidelijk van vóór de jaren '70, ik vermoed eind jaren 50 en die kan dus niet gelieerd zijn aan Louis Erard.
Mijn Draga heeft een AS 1701 automaat aan boord, volgens de onvolprezen Dr. Ranfft een uurwerk, ontworpen midden jaren '50 en onder andere toegepast in horloges van Rado, Heno en Sandoz, (ook bepaald geen plakmerken, @Aqualand ).
Draga kan, denk ik, beschouwd worden als een van de vele Zwitserse kwaliteits horloge fabrikanten die uiteindelijk de Quartz Crisis niet hebben overleefd, ondanks de dappere poging met een ESA/ETA quartz uurwerk uit 1972 (eerste ETA quartz caliber volgens de wijze Doktor).

Overigens zou het zo kunnen zijn dat er een relatie bestaat tussen de Heren Bloch en Louis Erard, maar daar heb ik geen gegevens over kunnen vinden.

Zie hieronder mijn oude Draga horloge, onlangs opgediept uit een rommelbak op de Rikketik.

5 likes

De reden dat ik voor Louis Erard koos is de volgende:
Een merk kan nooit door twee verschillende bedrijven tegelijk geregistreerd worden. Het is de een of de ander.
Dus moet er een transfer plaatsgevonden hebben en als het - volgens Mikrolisk - in 1972 op naam van LE gesteld is, kan het na 1972 NIET meer van Bloch zijn. En het horloge is van na 1972.

MAAR ik ben eens op zoek gegaan en heb moeten constateren dat ook Mikrolisk er wel eens naast kan zitten.
Hier zie je dat het merk DRAGA in 1972 door Bloch is verlengd.
MerkVerlenging
En hier zie je dat het door Louis Erard is overgenomen.

Echter niet in 1972 maar in 1977
En Bloch is er eind 1976 mee opgehouden
Dissoute1977

Volgens Ranfft is het kaliber 9180/9181 van ca. 1975
Dus wie van de twee het horloge gemaakt heeft? Het kan nog net Bloch geweest zijn of was het al Erard?
Moeilijk, moeilijk. Maar of Bloch zo kort voor het eind nog nieuwe dingen is gaan proberen?
Dus ik blijf voor het gemak maar bij Louis Erard wetende dat ik me kan vergissen.

Wat betreft de kast:
Bij Omega zien we een soortgelijke kast bij een paar Seamaster modellen (als ik me niet vergis Seamaster Cosmic) Ik heb er onlangs een voorbij zien komen, maar weet niet meer waar.

Tenslotte mbt SAH
Aangezien er - vooral door de franstaligen - in Zwitserland altijd erg op gelet wordt dat alle talen gelijke rechten hebben, zou je - als het Schweizerisches Arbeiter Hilfswerk betekent - ook een versie moeten vinden met de Franse afkorting.
Dus OSEO Quartz. Dat is me nog niet gelukt.
Ook hier blijf ik voor het gemak maar bij mijn mening dat het iets anders moet betekenen.
Misschien vind ik het ooit. :wink:

8 likes

Draga=duur in het Hongaars :sunglasses:

1 like

ik hoef niet meer te zoeken zie ik ,ik ben zelf trouwens ook geen talen expert , en dat is soms wel makkelijk . :smiley:bedankt voor de uitgebreide info .

los van alles vind ik het zelf ook een interessant en mooi horloge .

1 like

ik zou er alleen mettertijd wel zo,n leuke oranje secondenwijzer op willen zetten . dat fleurt het geheel een beetje op .

Ik moet dit nog even preciseren:
binnen hetzelfde beschermde gebied en voor dezelfde warengroep.
Het is mogelijk dat A een merk registreert in land/gebied B terwijl
C datzelfde merk registreert in land/gebied D
Maar A en C kunnen dat merk niet in hetzelfde land/gebied registreren (tenzij de een het registeert voor een volkomen andere warengroep dan de ander)

Maar dat was bij Draga niet het geval.

Merkenrecht was niet mijn favoriete thema bij de studie, maar het is soms wel handig om enigszins precies te zijn.

4 likes

Wat betreft het SAH mysterie: omdat het bij beide merken (JD en Draga) boven het woord quartz staat, kwam bij mij de gedachte op dat het mogelijk een kwalificatie daarvoor is. Dat het iets met de gebruikte techniek/materialen te maken heeft, omdat het op dat moment nog vrij nieuw en onbekend was (…zoals dat Omega momenteel ZrO2 op hun keramische platen zet)

Nu is quartz voor in horloges (S)ynthetisch en wordt het in een zogenaamde (A)utoclaaf geproduceerd middels een (H)ydrotherm proces. Zoek maar op: die 3 termen raken aan de kern van hoe je het maakt. Dus: Synthetic Autoclave Hydrothermal Quartz misschien? De Duitse en Franse termen zouden met dezelfde letters beginnen.

Mogelijk was dat zelfs een merknaam van de producent van het gebruikte quartz. Kan me namelijk niet voorstellen dat ze het in-house maakten. Ben zelf niet 100% overtuigd van mijn theorie, maar wilde het toch delen.

4 likes

Dan zou het ook op het werk staan, en daarop zie ik alleen “7 jewels” en "Swiss"
Bovendien zie ik het ook niet vermeld op de bladen met de “caractéristiques techniques” dus zoek ik verder.