Hallo medeforummers,
Vanwege een raar probleem rond de batterijwissel van mijn vrouw’s prachtige Seiko Perpetual GMT (eeuwigdurende kalender voor wie het zich afvraagt) post ik hier een topic, in de hoop dat de technische horlogeliefhebbers (daar heb ik hier indrukwekkende bijdragen van gelezen, vandaar) er hun licht over kunnen laten schijnen;
Iedere 4 of 5 jaar is dit klokje aan een nw batterijtje toe, (datum verspringt dan niet meer, en secondenwijzer tikt eens per twee seconden). Gisteren belde de lokale Seikoboer dat het horloge terug was gekomen van zijn reparateur; hij kreeg de batterijwissel niet voor elkaar (horloge reageerde niet meer), en er moest een nw uurwerk in?? Ik heb hierop gevraagd de klok naar Seiko Nl op te sturen, voor een heldere diagnose (en prijsopgaaf).
Nu de vraag; kan deze reparateur tijdens de batt.wissel iets beschadigd hebben cq. verkeerd gedaan hebben (verkeerde batterij of zo)? Het horloge liep altijd perfect, zonder vreemde kuren of zo. Is de “uurwerkvervanging” reel? (kost zoiets?). Btw, zou dit ook via een van onze gerenommeerde Seiko-boys kunnen (Robbie bv)?
Kortom, wie heeft een idee?
Thkz, Don Martino
ten eerste erg vervelend …
maar ik vroeg me wel wat af?
-
hoe oud is het uurwerk , want als het elke 4 a 5 jaar een batterij wissel nodig heeft zal het al wel wat ouder zijn.
-
als je seikoboer, het horloge zelf van batterij laat wisselen en niet naar seiko stuurt kan er natuurlijk best water / condens schade zijn opgetrede.
ik vraag me nl vaak af of een gewone horlogemaker bij een batterij wissel ook de pakkingen wisselt en het horloge test op waterdichtheid.
-
wat ik zelf ook niet precies weet maar me wel afvroeg, wat is de levensduur van een quartz uurwerk en wat mag je verwachten ?
-
als laatste kan natuurlijk door de horloge maker gekomen zijn, maar dit hoeft natuurlijk niet.
h
Seiko NL bellen en inschakelen.
Als jij het horloge in lopende staat inlevert met een batterij die bijna leeg is mag je het horloge terug verwachten in dezelfde staat maar dan met nieuwe batterij.
ik zie al dat ik mijn toyota inlever voor en nieuwe accu en ineens schakelt ie niet meer en de motor wil niet starten. "ja sorry maar ik krijg de accuwissel niet voor elkaar"
of daarna lekken mijn portier rubbers.
Je kan en mag niet accepteren dat er nu ineens een nieuw uurwerk in moet.
vraag ook je oude batterij terug dan kan je testen dat het met die batterij wel of niet nog werkt.
conclusie: staat van inleveren eisen bij teruggave door je dealer. als ie dat niet doet klacht schrijven naar seiko, eerst een bellen of ze willen bemiddelen kan helpen. heb ikgeen ervaring mee maar Robbie misschien wel.
succes en laat ons de afloop weten svp
Vreemd verhaal van de Seikoboer. Als je een lopend horloge inlevert voor een batterij wissel en dan ‘doet het horloge het ineens niet meer’ is er daar iets gebeurt wat niet goed is geweest voor het horloge. Inderdaad, Seiko maar eens even bellen.
Nou ben ik absoluut geen techneut maar…
Ik kan me herinneren dat “sluiting/contact” maken tussen het IC en de batterij het horloge weer lopend kan maken. (met een metalen pincet b.v.)
Heb vroeger wel eens op deze manier problemen met een Seiko opgelost.
Heren technici…kan dit kloppen ??