Mijn Tissot Seastar Seven (1972) heeft een vreemde lug breedte van ca. 17,5 mm. Weet iemand of dit een oude standaard is?
17mm past makkelijk uiteraard maar de keuze in lederen bandjes is beperkt. Je voelt echt speling in de breedte.
18mm kost je uiteindelijk je bandje als ie er eindelijk tussen gepropt zit. De lugs zijn scherp afgewerkt. Je voelt het bandje tegen de scherpe hoeken schuren.
Het huidige 17mm Hirsch bandje heeft een voor mij een beetje nietszeggende hopjesvla bruine kleur en ik zoek iets meer richting cognac kleur met b.v. alligator print rundleder. Niet te stug en dik gevuld denk ik omdat het horloge niet zo zwaar is en maar 34mm. Hagedis print lijkt me wat druk en de aandacht afleiden van het horloge.
Ik heb zelf 2 seastar seven handopwinders en daar gaan de 18mm banden opzich goed in. Wel heb ik een Pontiac Gulfstream waarbij ik hetzelfde “probleem” heb. Had een band met snelwissel pushpins en die kreeg ik er gewoon niet in, nagemeten en ook 17,5mm… dus of het bewust zo is of niet dat weet ik niet, maar ik kan het wel bevestigen.
Een bezoekje aan de Rikketik met een schuifmaat op zak. Er staan de nodige verkopers van bandjes met stapels voorraad bij zich, ook in oneven maten. Verder zit er wel eens wat breedteverschil in bandjes, soms kom je een 18 mm bandje tegen wat toch maar 17.5 mm is (vandaar die schuifmaat meenemen).
Dat gaat met sommige (hard- of tuig)leren bandjes ook wel hoor. Het gaat tenslotte maar om 0,2 mm aan elke kant. Zorgvuldig met schuurpapier no 400 op een blokje een beetje schuin wat leer wer slijpen en dan weer afwerken en glad poetsen met een geschikte kleur schoencrème.
en is het 17,5mm zowel boven- als onderaan?.
zo’n dunne pootjes kunnen wel eens een duw hebben gehad en een beetje naar binnen verbogen zijn
terugbuigen zou ik je wel afraden