De discussie m.b.t. WOII hebben we onlangs in een ander topic al voorbij zien komen.
Mijn vreemde smaak ontstaat als ik vermoed dat het slecht afgewerkte horloge van Russische makelij is en het uurwerk is gemaakt op basis van een Mjolna (fonetisch gespeld, Tom zal het wel precies weten;)).
Dus:
gemaakt in rusland als kopie(lees nepper) van een Duits horloge
gemaakt in een land wat de Duitsers zwaar heeft bestreden
Met het verzamelen van WO2 memoralia heb ik geen
moeite. Zolang het maar vanuit historische
motieven gedaan wordt.
Hier ben ik met mee eens. Echter gaat dat voor dit voorwerp niet op want zoals Brutus ook al aangeeft is dit een slechte kopie van russische makelij en geen memorabilia.
In dit geval lijkt me een vreemde smaak in de mond dus inderdaad gerechtvaardigd want dit is geen verzamel item maar meer iets wat volgens mij gekocht/gebruikt wordt door rechts extremisten.
Nou, dat is inderdaad,zoals Brutus dat reeds heeft gezegd, een voormalig Sovjet Molnija, kaliber 3602.
Door de (meestal Oekraïnse) “horlogemakers” worden nu systematisch Sovjet horloges vernield om iets nooit bestaands, een soort fantasiehorloge te maken.
De slechtere kwaliteit van de afwerking van het kaliber laat vermoeden dat het ergens in de jaren 1980 is geproduceerd.
Duidelijk te zien is het opschrift SU op het kaliber, wat niets anders dan Sovjet Unie betekent. Dat was uiteraard niet mogelijk dat een horloge voor de nazi-Duitsland door de grote vijand - de Sovjets in 1944 N.B.! wordt gemaakt. Dat is dan ook een smakeloze nepperd.
Dat is heel erg jammer dat er steeds meer horloges op zo’n manier worden vernield. Ook de Omega’s en andere authentieke kalibers worden uit de originele kasten gehaald, in een polshorloge “geconverteerd” en van de wijzerplaten met de nazi- of KGB- of andere, met de zogenoemde hystorische waarde, symboliek voorzien zodat de West-Europeanen deze als een rariteit kopen.
Wat de nazi-kruis betreft, kiest iedereen zelf of hij/zij zoiets in de verzameling wilt hebben. Zolang een hakkenkruis niet voor de propaganda doeleinden dient is er niets aan de hand, volgens mij.
Ja, het lijkt me typisch een brouwsel van onze bekende (waarschijnlijk Oekraïnsche) horloge ‘restaurateurs’.
Er is al verteld dat er een Molnija 3602 kaliber uurwerk inzit. Wanneer deze voor het eerst werd gebruikt weet ik niet, maar ik heb ergens gelezen(weet niet meer waar:() dat ‘SU’ pas vanaf de jaren '60 werd gebruikt.
Dus, afgezien van de onwaarschijnlijkheid dat de Soviet Unie in WWII aan de vijand horloge onderdelen zou leveren, stamt in ieder geval het uurwerk uit dit ‘kunststukje’ van na 1960.
Het klopt, zo als diverse van jullie al hebben benoemd is vervalst. Wat wel zorgwekend is, is de steeds groter mondiale fascinatie en vraag naar nalatenschap van de nazi’s en ideeënX(X((td) die opleving krijgen brrrrrrrrr::o wat een wereld…
Groet
iwan
ach het is ondertussen 70 jr geleden, als het een origineel was had ik het een leuk object gevonden,de verwijzing naar legereenheden van nazi’s of geallieerden maken het alleen maar xtra leuk vind ik.
reden waarom ik mij zelden waag aan deze verzamelopjecten is de enorme hoeveelheid namaak op de markt.
bajonetten,petten,insignes,horloges echt alles moet je supergoed checken .
Ik ben echt geen WOII spullen verzamelaar , toevallig zat dit klokje in een partij zakhorloges die ik een poos geleden gekocht heb .
Ik had idd al zo mijn twijfels m.b.t de echtheid van het klokje toen ik het achterdeksel los maakte , zeer ruwe afwerking , beetje “LADA achtig” , en wel uit de jaren 80
Een echte slechte nepperd dus , als ik de berichten zo lees :S
Kijk aldoende leert men
… neppers uit de Ukraine > behoren daar ook de horloges toe die ik zie op de site www.maurnavy.com ? Ik heb al reeds een 4-tal horloges gekocht bij Yuri Margorsky, de eigenaar van de site, en blijf twijfels houden… sommige van deze horloges zie ik ook op ebay staan, met regelmaat
… neppers uit de Ukraine > behoren daar ook de
horloges toe die ik zie op de site www.maurnavy.com ? Ik heb al reeds een 4-tal
horloges gekocht bij Yuri Margorsky, de eigenaar
van de site, en blijf twijfels houden… sommige
van deze horloges zie ik ook op ebay staan, met
regelmaat
Daar komen er steeds meer vandaan,…
Heb je eventueel foto`s en kijk even naar je priveberichten!!
Ik ken de site, ik zie dat er nu veel meer Russische horloges opstaan dan een paar maanden geleden.
Helaas moet ik zeggen dat met name de grote oude modellen (z.g. piloten horloges) veelal een fake wijzerplaat hebben.
Er zitten ook wel horloges bij die op het eerste gezicht in orde lijken.
Ik zou er eens goed voor moeten zitten.
Een paar jaar geleden wilde ik een klokje van hem kopen, maar die was er niet meer, zei hij. Het stond wel op de site, het staat er nu nog op (welliswaar met SOLD erbij).
Als je een idee wil hebben hoe ze er vroegen echt uitzagen moet je eens op de site van Mark Gordon (bijvoorbeeld) kijken: http://www.ussrtime.com/ en van Phill http://www.netgrafik.ch/russiantimes.htm
Ik ken de site, ik zie dat er nu veel meer
Russische horloges opstaan dan een paar maanden
geleden.
Helaas moet ik zeggen dat met name de grote oude
modellen (z.g. piloten horloges) veelal een fake
wijzerplaat hebben.
Er zitten ook wel horloges bij die op het eerste
gezicht in orde lijken.
Ik zou er eens goed voor moeten zitten.
Een paar jaar geleden wilde ik een klokje van hem
kopen, maar die was er niet meer, zei hij. Het
stond wel op de site, het staat er nu nog op
(welliswaar met SOLD erbij).
Als je een idee wil hebben hoe ze er vroegen echt
uitzagen moet je eens op de site van Mark Gordon
(bijvoorbeeld) kijken: http://www.ussrtime.com/ en
van Phill http://www.netgrafik.ch/russiantimes.htm
De twee links die je gaf kende ik nog niet! Wat een collecties… brrr, dacht bij eentje… oh valt mee. Kom ik onderaan de pagina 143 pagina´s nog… jeetje.
Ga ik om mijn gemak eens doorbladeren. Thx! (tu)
Heb overigens ook een keer z´n piloten ding gekocht… helaas ook nep. Was eigenlijk ook te verwachten, maar zag er best goed uit.
Ik heb ook al een paar keer een Junghans zakhorloge op ebay gezien met adelaar, hakenkruis en de vermelding Olympische spelen Berlijn 1938.
Dit zijn ook Molnia’s, en er werd steeds flink op geboden door mensen die dachten dat het om een orginele ging.
Groet, Chris.
99% zijn horloges, die in het echt nooit bestonden. Nooit kopen bij deze man!!! (behalve dat je zelf héél goed de Russische horloges kent en onderscheid kan maken tussen de echte en fantasiehorloges of een fake om je pols voor lief neemt).
Alweer een vandaal die echte horloges vernield voor de goedgelovige Westerlingen.