Vreemdgaan binnen de familie?

Dit keer dekt de topic titel wel degelijk de lading :stuck_out_tongue_winking_eye:. Sinds kort ben ik in het bezit van een Omega Seamaster Pre Bond uit begin jaren negentig.

Uitgevoerd in een combinatie van goud en staal en voorzien van een quartz uurwerk. En op een kenmerkende band. Nu wist ik dat dit model in verschillende formaten is uitgebracht en je destijds ook kon kiezen tussen de quartz versie en een automaat.

Wat ik echter niet wist dat Certina (ook deel uitmakend van de Swatch familie) een vrijwel identiek dameshorloge op de markt heeft gebracht. Weliswaar uitsluitend voor de Amerikaanse markt (aanname) aangezien er Swissquartz op de wijzerplaat staat alsmede 375 feet als diepte rating.

Oordeel zelf. Het ontwerp van de wijzerplaat, de bezel en de brede ring tussen crystal en bezel. Zou Certina destijds toestemming hebben gehad van Omega om een dergelijk model op de markt te brengen of was het een ongeëvenaard stukje plagiaat binnen de familie? Of is de ontwerper van Omega later voor Certina gaan werken?

Een zoektocht naar referentiemateriaal voor deze Certina Lady Diver heeft tot dusver nog niets opgeleverd dus het blijft speculeren.

Hierbij aan afsluitend familieportret :smiley:.

Hoor graag van jullie of er nog andere theorieën zijn? Dank voor jullie tijd!

5 likes

Zo’n beetje het meest standaard duiker bezel en wijzerplaat ontwerp dat er is. Niet heel gek dat het dan door beide merken gebruikt word is het wel? :sweat_smile:

1 like

Ik sluit me aan bij koekoek, hoewel ik verschillen zie hebben duikers (uit die tijd) vaak de nodige overeenkomsten.

1 like

@koekoek @Proenski Jullie zullen beiden ongetwijfeld gelijk hebben, maar het is toch veel leuker te zoeken naar verbanden en overeenkomsten omdat ze deel uitmaken van dezelfde groep :thinking:?

Vind de gelijkenis nog steeds treffend :sweat_smile:. Heb trouwens een Amerikaanse Certina Swissquartz advertentie campagne ontdekt uit begin jaren 80. Misschien heeft Omega het wel afgekeken van Certina :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Ik zie toch echt wel verschillen hoor. De plaatsing van de lume pip in de bezel bijvoorbeeld. Bij de Omega netjes boven de 12, bij de Certina zie je dan weer de mindere afwerking doordat hij op vijf voor 12 staat. Erg jammer in mijn ogen.

Ik neem aan dat je de knipoog vergeten bent?

De bezel staat gewoon verdraaid :thinking:

1 like

Enige wat ik zie zijn 2 verschillende horloges?!

1 like

Moet zeggen dat dat niet iets is waar ik me op horlogevlak mee bezig hou

1 like

Ik zie twee totaal verschillende duikhorloges :grin:

1 like

De bezels lijken inderdaad sterk op elkaar, maar daar houdt voor mij de gelijkenis wel een beetje op. De lumedots zijn nogal anders net als de lengte en positie van de minutenstreepjes. Maar ook de kasten en banden zijn heel anders; scherp en hoekig vs. afgerond. Daardoor vind ik de horloges behoorlijk verschillend ogen :thinking:

2 likes

Evenveel overeenkomst als een appel en een sinaasappel. Ze zijn allebei rond,en ze heten alletwee appel.

2 likes

Ja, de knipoog was ik vergeten :slight_smile:

1 like

:+1: :sweat_smile:

1 like