Vreselijk dure horloges

hcptdg Schreef:

Maak je geen illusies. Als dit soort klokkies kunt
kopen, dan betaal je ook veel belasting.

Ik zou best wel heel erg veel belasting willen betalen:D

… maar dat gebeurt bij mij niet:(

… eigenlijk betaal ik gewoon teveel belasting…

Maar goed, dat offtopic. Ik heb niets tegen die heel dure horloges, ze zijn vaak schitterend. Alhoewel er ook tussen zitten die ik nooit zou dragen van lelijkheid.
Mijn eigen aankopen varieren van €20.- tot €350.- en daar heb ik veel plezier aan.
Ik heb wel een Rolex Sub 16800 (verhaal apart) en die draag ik ook geregeld, maar ik ben er ook wel zuinig op!

Wijze woorden…

De pret die je aan een horloge beleeft is niet altijd recht evenredig aan de aanschaf-prijs.

Ik geloof niet dat ik per se 10x meer plezier beleef aan een horloge dat 10x zo duur was…

Enne - “duur” is inderdaad een behoorlijk rekbaar begrip…

Groet
Mark

Zo moet je er denk ik niet naar kijken. De hoogte van de prijs ligt aan verschillende factoren. Ten eerste de gebruikte materialen (staal, goud, platina, diamanten, stukjes van de Titanic), daarnaast de tijd die een horlogemaker er in steekt (een chinese fabrieksarbeider, een doorsnee europese horlogemaker, een top haute horlogier), dan de marketing (te koop op internet, in de winkel, bij de Monaco Boatshow) en natuurlijk het merk en de hype (Swatch, Panerai, Jacob the Jeweler).

Maar het is ontegenzeggelijk zo dat een horloge van tienduizenden euro’s of meer een beter gevoel geeft (en dan bedoel ik fysiek én emotioneel) dan een “goedkoper” horloge. Aan een duurder horloge klopt vaak gewoon alles.
{edit} Waarbij ik niet wil zeggen dat een duurder horloge per definitie meer voldoening geeft! {edit}
Nogmaals, uitzonderingen daargelaten.

Ik merkte dat voor het eerst met de BLU MT3 (zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,77930,77930#msg-77930). Dat horloge was wel zo ongelogelijk mooi gemaakt. Moet ik wel bij vermelden dat er aan dat horloge iets niet klopt, de tijd is lastig af te lezen :smiley:

Zoltar Schreef:

Wat ik zo jammer vind is dat de horlogebladen
altijd vol staan met dit soort extreem dure
horloges. Als ik prijs op aanvraag of een idioot
hoog bedrag zie staan lees ik niet eens verder.
Vind het net zo interessant als in een autoblad
lezen over een audi van tig duizend euro (die
uiteraard altijd links rijdt en kleeft waar het
kan). De horloges (en auto’s) worden altijd door
dezelfde zichzelf erg geil vindende blaaskaken
gedragen cq bereden. Het imago wat aan dit soort
horloges gaat kleven vind ik dan ook steeds fouter
worden. Zelf heb ik net zoveel plezier met mijn
horloges of ik nu een Citizen of een Tudor omdoe.
Ieder horloge geeft mij weer een eigen apart
gevoel.

Ach ja, je hebt verschillende bladen voor verschillende mensen. Ik ben gestopt met Horloges Magazine en heb nu nog alleen een abo op Watching. Met ongeveer de reden die jij omschrijft. Het is ook leuk om eens wat te lezen over de wat “goedkopere” horloges. Watching haalt ook af en toe een Seiko aan. Laatst nog die nieuwe Diver waar Rob (?) het over had.

Dat gezegd te hebben, vind ik het ook leuk om naar de dure “bolides” te kijken en er over te lezen. Ik bedoel, leuk om te weten wat die nieuwe Golf kan. Maar ook erg leuk wat die nieuwe Aston Martin kan! :smiley:

En dat imago… ach, het gaat om de eigen persoon. Ik merkte een tijdje terug, iemand die mij een beetje op afstand leek te houden met m’n Omega (weet niet of je Omega duur vind). Zelf zag ik een poosje later dat ie hetzelfde horloge om heeft. Wat bleek, het was een Alpha hommage van mijn Seamaster. Samen hadden we erover gekletst en sindsdien praten we ronduit over horloges. Van alle klasses en maten. Dus zo zie je maar dat we niet allemaal blaaskaken zijn (klopje op eigen schouder :P).

(P.S. binnenkort gaat ie zelf voor een Omega :))

Toch wel apart dat je je al niet gemakkelijk voelt met een hommage, laat staan als je een regelrechte nepper draagt…
Ik weet het trouwens uit eigen ervaring: de eerste dagen dat ik de Alpha Sub droeg, voelde ik me ook niet op m’n gemak. Maar dat ging snel over. Ik droeg de Alpha zelfs toen ik bij S&C in Amsterdam het bandje van m’n echte 16800 op maat liet maken:D Natuurlijk werd er (terecht?) een opmerking over gemaakt in de trant van ‘vernietigen’, als ik me het nog goed herinner:)

Ach voor iemand die een paar miljoen euro op de bank heeft staan zal een horloge van zo’n 5000 euro niet duur zijn.
Voor iemand met een minimum salaris is een horloge van 500 euro een rip uit zijn of haar lijf.

Haha, ik kan me wel iets bij voorstellen wat de juwelier er niet van vindt. Voor vele blijft het vloeken in de kerk.

Ik blijf erbij wat de intentie ervan is en hoe je ermee omgaat.