Ik zit zo af en toe rond te neuzen op internet. Ik wist dat er dure horloge
waren maar horloge van prijzen van € 656.820,00 dat is wel heel bijzonder en wie draagt zo’n horloge of is het een verzamel object.
Het gaat overigens over een A. Lange & Sohne Tourbograph Pour le Merite. Je kan ze kopen op de site Daimonds & Watches.nl.
Ja dan stelt mijn Breitling Chronomat caliber A 13352, die ik Zaterdag gaat ophalen niet veel voor. Maar als ik voor het eerst draag dan
zal ik apen trots zijn. Hoe zien jullie dat als je zulke dure horloges ziet
en je kijkt dan naar die van je zelf?
In het begin van deze hobby was ik ook nogal een dromer. Veel oeh en aah bij mooie en vooral dure horloge’s, maar na verloop van tijd besef je inderdaad dat je met een beperkt budget te maken hebt en dat is eigenlijk helemaal niet erg.
Dat maakt het voor mij juist leuker, met een vastgesteld budget toch iets vinden dat leuk en apart is. Als je voor 650K iets koopt is het ook leuk en apart, maar of je er dan net zoveel plezier aan beleeft, dat weet ik niet.
Om een concreet voorbeeld te geven; ik heb diverse duurdere horloge’s gehad, en allemaal weer verkocht. Nu heb ik slechts 4 mechanische horloge’s met allemaal een prijs onder de 500 euro p/stuk. En guess what, ik ben gepast trots op mijn collectie!
Verlangens voeden onze ziel en niet altijd de vervulling daarvan. Door te verlangen blijven we vitaal. En deze vitaliteit betekend geluk voor ons.
Maar enfin,
Ik vind een horloge van enkele duizenden, duizenden euro’s natuurlijk veel, veel geld. En of het dat bedrag waard is, dat laat ik dan nog even buiten beschouwing.
Maar ik kan er als horlogepassionist zeer bewonderenswaardig naar kijken. Ik kan er over fantaseren, ik kan er over mijmeren, ja ik kan het zelfs koesteren.
Maar laat ik dat nou ook hebben bij een aandoenlijke Seiko 5.
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z
Over het algemeen kijk ik als ik een nieuw horloge heb even niet verder dan dat horloge. Dat er duurdere rondzwerfen weet ik sowieso, daar heb ik ook totaal geen last van.
Succes met het uitzien naar zaterdag!
mij doen die enorm dure klokken helemaal niets. alzou ik het geld ervoor hebben dan nog zou ik zo’n horloge nooit kopen. daar durf je toch niet meer mee naar buiten. ik kijk liever voor de etalage naar mooie betaalbare horloges dan naar dat soort spul. en dan met mijn seiko velatura of ander klokje om de pols dan voel ik me een tevreden mens. grt arie.
Mijn duurste horloge tot nu toe is nog net geen 700euri en mijn goedkoopste nog net geen 30euri. En van deze en alles wat daar tussenligt heb ik heel veel plezier.
Ik wil nog wel een keer een nieuwe Rolex of Omega kopen. En dan geen gouden, maar gewoon staal met een goede waterdichtheid. Gewoon omdat het behalve heel stijlvol ook heel bruikbare horloges zijn.
Maar als ik moet gaan kiezen tussen wonen en de tijd aflezen wordt het me toch net iets te gortig
Zelfs als ik het zou hebben zou ik nog een tonnen uitgeven aan een horloge…denk ik
200 euro voor een nepper is m.i. duurder dan 100.000 euro voor een Dubuis.
Ter adstructie: ik was recent in de Dubuis-fabriek en zag de hoeveelheid zorg en (hand-)werk die aan IEDER ONDERDEELTJE werd besteed.
Gelet op het aloude principe van:
kosten werk (manuren) = uren maal tarief
kosten materiaal = kosten basismateriaal plus afschrijving apparatuur
kosten overhead, reclame etc. +
totaalprijs
komt een Dubuis er beter uit dan een nepper.
Daarbij: of iets duur is, is ook subjectief:
Als je 100 euro in de min staat op de bank is iets eerder duur dan wanneer je 100 mln op je rekening hebt…
De ingewikkelde complacaties zoals een gyro tourbillion vind ik echt helemaal prachtig. Supermooi om te zien en, en , ach, voor die prijs koop ik liever een huisje. Als ik zou zwemmen in het geld en de aankoop van zulks horloge een miniscuul percentage van mijn budget zou zijn dan zal ik er wel één kopen… maar niet meer.
Inderdaad, wat is duur? Het is veel geld, maar als het relatief een fractie van je vermogen is, dan is het voor jou niet duur. (Voor mij nu (nog) wel hoor :D)
En of het 't waard is? Tja, als ik de lotto ofzo win van een miljoen euro, dan is zo een horloge ineens te betalen. Maar of ik het voor dat geld waard vind? Nee, daar doe ik dan toch liever wat anders voor. Een huis… correctie, villa ofzo ervan kopen. (Eerder meerdere huizen om er nog meer uit te halen:P) Een mooie reis, leuk autootje, en natuurlijk een in mijn ogen mooi horloge.
Hoe ik kijk naar dit soort peperdure klokjes? Ik kan er bij wegzwijmelen en heb ontzettende respect voor mensen die zulke ingewikkelde kunstwerkjes creeeren.
En verder natuurlijk Dream Dream Dream…
Wat ik zo jammer vind is dat de horlogebladen altijd vol staan met dit soort extreem dure horloges. Als ik prijs op aanvraag of een idioot hoog bedrag zie staan lees ik niet eens verder. Vind het net zo interessant als in een autoblad lezen over een audi van tig duizend euro (die uiteraard altijd links rijdt en kleeft waar het kan). De horloges (en auto’s) worden altijd door dezelfde zichzelf erg geil vindende blaaskaken gedragen cq bereden. Het imago wat aan dit soort horloges gaat kleven vind ik dan ook steeds fouter worden. Zelf heb ik net zoveel plezier met mijn horloges of ik nu een Citizen of een Tudor omdoe. Ieder horloge geeft mij weer een eigen apart gevoel.
Wat ik zo jammer vind is dat de horlogebladen
altijd vol staan met dit soort extreem dure
horloges. Als ik prijs op aanvraag of een idioot
hoog bedrag zie staan lees ik niet eens verder.
Vind het net zo interessant als in een autoblad
lezen over een audi van tig duizend euro (die
uiteraard altijd links rijdt en kleeft waar het
kan). De horloges (en auto’s) worden altijd door
dezelfde zichzelf erg geil vindende blaaskaken
gedragen cq bereden. Het imago wat aan dit soort
horloges gaat kleven vind ik dan ook steeds fouter
worden. Zelf heb ik net zoveel plezier met mijn
horloges of ik nu een Citizen of een Tudor omdoe.
Ieder horloge geeft mij weer een eigen apart
gevoel.
Ik denk dat het merendeel van de duurste horloges (in absolute getallen bedoel ik) niet gedragen wordt, maar in de kluis vertoeft.
Over smaak valt niet te twisten. En over wat je er voor over zou moeten hebben ook niet, als je budget het toelaat kan het zijn dat je een horloge van een paar miljoen koopt. Mijn zegen heb je.
Wat ik van veel zeer dure horloges eerlijk moet zeggen is dat het prijsniveau wel gerechtvaardigd is. Ik was gisteren bij Steltman en kreeg daar de Lange 31 (platina uitvoering, kost 114.000) en Zeitwerk (ook platina, kost 59.000) in handen. Als je zo’n horloge vast hebt voel je het kwaliteitsverschil. En dan die uurwerken… Op Baselworld is het niet anders. Daar krijg je horloges van tonnen in handen. En het voelt gewoon allemaal heel erg goed. Niet de prijs, maar de kwaliteit
en niet eens waterdicht dat begrijp ik nu echt
niet.
Waarom zou zo’n horloge waterdicht moeten zijn? Je kunt er echt wel mee door een buitje lopen, maar zelfs dat gebeurt waarschijnlijk niet. Ze hebben vast wel een knechtje met een paraplu in de buurt
en niet eens waterdicht dat begrijp ik nu echt
niet.
Waarom zou zo’n horloge waterdicht moeten zijn? Je
kunt er echt wel mee door een buitje lopen, maar
zelfs dat gebeurt waarschijnlijk niet. Ze hebben
vast wel een knechtje met een paraplu in de buurt
Mensen die deze bedragen uitgeven aan een horloge doen dat meer als investering. Ik koop ook liever zo’n klokkie dan dat ik het naar de belasting breng.