Vuile wijzerplaat

Wie heeft er een goede tip voor het schoonmaken van een wijzerplaat?
Ik heb nu twee horloges waarbij er een soort aanslag op de wijzerplaat zit. De aanslag is te verwijderen met een nat wattenstaafje maar daarmee poets ik ook de teksten op de wijzerplaat eraf.

Hieronder een voorbeeld.

Dus hoe krijg ik de plaat weer netjes zonder de opdruk te beschadigen?

Niet. Je mag ze naar mij sturen en dan probeer ik het voor een kleine vergoeding :wink: Ik weet een paar trucjes, maar het zal niet blinkend schoon worden. Opgefrist misschien wel.
Serieus, niet gaan deppen met vloeistoffen ofzo tenzij je accepteert dat je het alleen erger kan maken.

1 like

Geen idee of het werkt maar deppen met een plukje vers wit brood heb ik ooit eens vernomen… :mask:

Mooi aanbod van Vintage82 dat zou ik maar aannemen
of anders proberen te deppen met het schone plakkertje van een Post-It briefje … daarbij is het lijmgedeelte relatief zwak zodat je niet teveel vastzittend spul lostrekt. .

VOORZICHTIG, meestal is de schade niet te overzien als je gaat poetsen.

1 like

Melvin, stuur ze wel naar je op.

1 like

Een andere suggestie is niets doen. Zulke ‘patina’ hóórt bij een oud horloge. Het kan zelfs waardeverhogend werken (bv zgn. ‘tropical dials’).

Aan de ene kant heb je daar wel gelijk in. Verkleuring hoort inderdaad wel bij een ouder horloge, geeft karakter.
Ik vind het erg mooi als de wijzerplaat en de lumen een beetje verkleurd zijn door licht/zuurstof/ouderdom.

Maar ik heb ook al veel horloges gezien die wat mij betreft in een andere categorie vallen. Als je met x15 vergroting een vettige aanslag plus stofjes en viezigheid ziet, vind ik dat eigenlijk geen patina meer. Je hebt patina en je hebt gewoon goor.

4 likes