W. Ancre van oma

Hallo allen,

Ik kwam vanmiddag met mijn oma in gesprek over horloges, niet zo gek aangezien ik een watchfreek ben.
Normaal heb ik een hekel aan de “is het iets waard” topics, maar nu kom ik er ook met één.
Mijn oma vertelde dat ze als klein meisje (ze is nu bijna 86) een horloge van haar vader kreeg, van de juwelier Groneveld (die mannen die nu horloges maken).
Dus het betreft een horloge dat minstens 70 jaar oud is, het gaat om het merk W. Ancre.
Ik kan wel veel vinden over Ancre, dit werd blijkbaar veel als plakmerk gebruikt.
Maar over W. Ancre heb ik niet zoveel kunnen vinden, mijn oma vertelde dat het om een handopwind uurwerk ging.
Maar aangezien het horloge zo klein van formaat is (op het oog minder dan 20mm) zijn we te bang om de deksel er proberen af te halen.
Dus heb alleen een foto van de voorkant.

Het zou leuk zijn als ik bij het volgende bezoek aan haar, haar er iets meer over kan vertellen.

1 like

Dat klopt.

Het is wel veiliger om dat te doen met een kasthouder, dan heb je veel meer houvast en controle:

Ze zijn helemaal niet duur, gewoon even bestellen. Er zijn veel verschillende soorten, de meeste geven ook ruimte om bij de springbars te komen en maken banden wisselen veiliger.

Ancre zijn met nette gesteende werkjes uitgebracht, en met eenvoudige penankers. Antichoc zegt niet zo veel, ik heb er gezien met “21 rubies” en toch een penanker in de kast.

Hier een uit dezelfde periode met gesteend werkje:

De kroon op die van je oma lijkt me wat groot, en kan eens vervangen zijn. Vaak is opwinden wel gemakkelijker met een iets grotere kroon.

1 like

Niet bedoeld om je topic te vervuilen maar ik heb nog nooit van het merk gehoord. Als je het uitspreekt op z’n Engels dan is het wellicht niet heel gelukkig gekozen, “wanker” :wink:

2 likes

Wil je je oma er iets over kunnen vertellen of staat het straks op Marktplaats?

Als het straks op marktplaats stond dan was ik hier geen 3 jaar lid geweest en dan had ik nog een letter als profiel foto.

7 likes

Wat maakt de waarde dan uit?

Grappig klokje. Misschien dat dit voor jullie een vanzelfsprekendheid is, maar mijn Frans is niet bepaald best. De naam betekent dus letterlijk “anker”.

Heb je het verhaal gelezen? Staat niets over dat ik de waarde wil weten.
Wat meer info om aan haar te vertellen zou leuk zijn.

Er staat “is het iets waard” topics doelend op de mensen die even een account aanmaken alleen om de waarde te weten.

:point_up_2:t3:

@Batossai

1 like

Waarde aan horloges koppelen is helemaal niet raar. Je moet ze immers ook kopen en kan ze verkopen. Of doe jij daar niet aan? :wink:

2 likes

Dat kan natuurlijk, maar het was toch echt een zeer veel voorkomend merk. Ook nu nog stikt het er van op rommelmarkten, ebay in laatjes bij oma en opa. Er staan er ruim 2 keer zo veel op ebay als Certina’s. Ook geen klein merk.

Niet zo wantrouwend joh :slight_smile:

2 likes

Ik vraag niet om de waarde van de spullen van mij oma. Snap je vergelijking niet moraalridder dat je bent.

Als het van goud is, dan is het de goudwaarde waard.

Als het geen goud is, is het tientjes werk.