Waan van de dag?

Inderdaad, dat zal vast niet genetisch zijn maar ik denk eerder cultureel. Ik denk dat dat wordt gevormd door wat je om je heen het meest ziet en waar je aan gewend bent. Smaak is ook niet absoluut maar aan verandering onderhevig, dingen die je eerst afschuwelijk vindt ga je soms gaandeweg waarderen. :grin:

1 like

Helemaal mee eens, er was een tijd dat ik Rolex niks vond, maar nu (meer kennis van de geschiedenis van het merk) vind ik de bijvoorbeeld de 1675 wel erg aantrekkelijk… :slight_smile:

1 like

exact! daarom is de reis naar een nieuwe bestemming, het liefste eentje waar je nog nooit bent geweest, ook zo leuk. de vakantie van vorig jaar herhalen is welliswaar ook vertrouwd, maar een andere ervaring.

1 like

Ach Jim, oorspronkelijk stond er Walviseters. Dat gaf al heel veel reuring, en het verzoek om de tekst te wijzigen. Ik had er ook rauwe viseters van kunnen maken :sunglasses:
Verleden jaar en paar walvissen van zeer dichtbij meegemaakt, vanuit een klein bootje had dit geweldige dier de beleefdheid om er maar onderdoor te zwemmen, met in het kielzog haar baby. Als ik dan net lees dat de Japanners de jacht weer willen opstarten… Verschoning

p.s. geen Grand Seiko voor mij, en zelfs geen Japanse auto .

Ik deel je mening vwb je zorgen voor dieren (en natuur), maar dat is een hele andere discussie…

Auto’s … voor woon-werk toch echt een degelijke Toyota :face_with_hand_over_mouth: , maar waar mn hart sneller van gaat kloppen is mn Duitse oldtimer in het weekend :sunglasses:

Ik mag toch hopen dat jouw vrouw niet meeleest hier op HF. :joy:

3 likes

vrijgezel

1 like

Of omdat, als ik naar de pols kijk, een GS gewoon de bruutst flonkerende strafheid is die je op dit halfrond kunt kopen. Man man man man man.

En dat heeft zelfs geen fuck met merkbeleving te maken, ais je die dingen ziet gaan in de zon, uit de zon, in bijna duisternis, dan moet je wel concluderen dat het dikke mik is.

Blijkbaar toch niet, want als ik de hoeveelheid mensen met een Seiko moet afzetten tegen de hoeveelheid mensen met een Tissot vrees ik toch dat ik in m’n tijd meer mensen met een Seiko heb gekend hier in de polder. Of een Casio. Of een Citizen.

Dat Japans ontwerp voor jou niet werkt is prima, maar Toyota is niet voor des keizer’s baard 'swerelds grootste autobouwer. En zijn de “grote vier” niet voor niets van de meest succesvolle motorbouwers die er zijn.

Blijkbaar doet een Kawasaki Ninja het meer dan uitstekend in Europa, dus met die smaak van ons zit veel Japans ontwerp wel snor.

2 likes

Ik denk dat Nederlanders eerst en vooral naar de prijs kijken. Dus daarom zie je hier veel goedkope Japanse producten als de horloges en auto’. Je ziet immers veel minder vaak een Lexus, Infinity, Acura, Tissot, Certina, Longines dan Toyota, Mazda, Seiko en dergelijke.

Ook hebben die goedkope Japanners een minder gewaagd design dan hun duurdere automobielen. Een generiek en ‘saai’ product is makkelijker aan de man te brengen dan een duurdere versie, daarom is het ontwerp van de goedkopere soorten minder gewaagd.
Autobouwers stoppen hun hart en ziel vaak meer in de duurdere soorten, omdat ze daar meer van hun creativiteit in kwijt mogen/kunnen.

1 like

:thinking::thinking:

:point_up_2: Dat dus; en ook naar de prijs/kwaliteit verhouding. Japanse producten staan hier volgens mij wel bekend om hun kwaliteit. Vraag een Toyota eigenaar naar de reden van zijn keuze, tien tegen een dat het uiterlijk niet doorslaggevend was maar meer iets dat ze voor lief nemen.

Geldt denk ik ook een beetje voor Seiko. Nummer 1 reden is prijs/kwaliteit, uiterlijk komt daarna. :sunglasses:

1 like

Grappig genoeg sta ik daar diametraal tegenover je, wat betreft die mening over generiek design.

13444

Da’s 's wereld’s nummer 1 tegenover nummer 2. Beide in dezelfde prijsklasse. De Golf vanaf 23.000 en de Auris vanaf 25.000 Euro.

Dus ook op het prijsargument valt wat af te dingen.

Daarom is een VW Passat ook een absolute cult-klassieker.

Kleine modellen zoals de Fiat 500, VW Kever, Citroen 2CV, DS3, Mini Cooper, Opel Kadett of Datsun 240, ja, die kunnen nauwelijks creatief genoemd worden.

Ik koop geen spul wat ik niet mooi vind. En ik denk velen met mij.

1 like

Het grappige van Seiko is dat, door de enorme omvang van het bedrijf, het zich makkelijk wat experimenten kan veroorloven. Sommige klokjes uit de lange geschiedenis van dit merk zijn werkelijk “monstrosities” en dan weer schieten ze in de roos. Het zo’n enorm aanbod van verschillende modellen uit het heden en verleden dat er voor een ieder wel wat bij zit, dat maakt het ook allemaal wel weer leuk.

Zo’n moderne Credor, love or hate, er is geen middenweg.

2 likes

Voor de Fugaku heb ik geen woorden.

Misschien komt dat omdat ie wat generiek is, maar ik betwijfel het. :slight_smile:

Ik ook niet, maar ik denk dat er veel mensen over design heenstappen als ze veel andere aspecten van een product waarderen. Hoe verklaar je anders de populariteit van een lelijk horkending als een Seiko SKX. Je gaat mij niet vertellen dat alle mensen die er een hebben dat ding mooi vinden. :thinking:

1 like

3 likes

Het is eigenlijk tegen mijn principes om een bericht met een SKX te liken, maar vanwege het filmpje krijg je een like. :joy:

1 like

Behalve de DS3 waren dit van oorsprong goedkope auto’s gemaakt voor de massa. Tegenwoordig zien we hun design als creatief, omdat het merendeel van de huidige auto’s er hetzelfde uitzien. Vroeger was er veel minder een standaard in het autobeeld.

1 like

Goedkoop hoeft noch generiek nog slecht ontworpen te betekenen, dus da’s geen reflectie van de kwaliteit van een ontwerp an sich.

Sterker nog, economy of design, waarbij een gegeven ontwerp in een bepaalde ruimte / grootte geperst moet worden, en waar TCO een punt van aandacht is, kan soms hele mooie design-oplossingen voortbrengen.

“You can have any color as long as it’s black.” - Henry Ford, 1909.

Ik betwijfel dat. De volumes zijn omhoog gegaan, maar auto’s uit de 20er, 30er, 40er en 50er jaren hadden ook een zeer specifieke vormtaal die aan die tijd gebonden was.

1 like

Een compacte auto vergt inderdaad creativiteit om hem aantrekkelijk en praktisch te maken. Grote auto’s lijken vaak toch wel op elkaar. Ik geef toe dat je toch gelijk zou kunnen hebben.

1 like