Waar ben ik nou eigenlijk mee bezig?

Dat is precies de reden dat ik al mijn horloges wil dragen van duur tot goedkoop, van zeldzaam tot massa product. De eerste krasjes zijn de ergste (soms is 2-de hands dan beter, die zijn “voorgekrast” :slight_smile: )
Wel moet ik daarbij opmerken dat er zo goed als om de hoek bij mij, een horlogemaker zijn zaak runt. Stoort een krasje mij teveel dan halen zij het weer onzichtbaar weg. Ze zijn op de hoogte van de neurotische verzamelaarsnukken.

Heb altijd een Breitling gewild, en nu ik hem heb ben ik er erg blij mee.
Draag hem laatste tijd alleen zodra het weekend is,op het werk is het niet toegestaan(levensmiddelen-industrie) en zou hij de hele dag in m’n broekzak zitten.
Heb hem aangeschaft om te dragen en niet in de kist te bewaren,dus poets hem regelmatig op.
Ben ook blij met m’n Seiko Atlas,maar als ik weer de Breit om doe heb ik daar toch een prettig gevoel bij,wat ik bij m’n andere klokken niet heb.
Zou graag nog een Breitling willen(Aerospace) en hoop dat die ook(snel) komt.
Voor de rest rommel ik voorlopig nog in het lagere segment om de ‘honger’ zo nu en dan te stillen zeg maar.
Er zit wel een verschil tussen een Breitling passen bij de juwelier ,of één daadwerkelijk aan te schaffen en dan de winkel uit te lopen.
Zo heeft een ander dat met Omega of Rolex e.d.
Voor de prijs van een nieuwe Rolex Sub zou ik proberen de top3 van m’n wish-list weg te strepen,of in i.g 2 ervan.
Uiteindelijk willen we toch wat hoger in het segment,en of dat nu nieuw of gebruikt(speedmaster b.v) is maakt niet echt uit.

Je kiest zelf wat je wilt dragen.

gr Ron

Doen die topklok en wel nieuw.
Niet benauwd zijn voor die kras,uiteindelijk komt er altijd wel een kras op.
En dat is dan weer goed voor de nieuwe generatie horlogeverzamelaars.
Want het nieuwe horloge van nu wordt het goed onderhouden maar wel gedragen vintage horloge voor de verzamelaar van de toekomst.
Ga mijn kleinzoon vertellen dat hij kan gaan sparen voor “Dreski klassieker”.

Ik dacht precies het zelfde toen ik de klok van Seamaster weer te koop zag.
Ik wilde een topic beginnen maar ik vond het wel redelijk wat raakvlakken met Dreski hebben dus ik doe het hier.

Wat ik me afvroeg was:

1. hoe bouw je een collectie op? Begin je goedkoop en dan steeds duurder? Ik merk het na mijn hamilton dat ik nu een omega erbij wil… is dit de trend, kijk je steeds duurder?

2. Wat is genoeg…? Moet je op een gegeven moment zeggen mijn doos is vol er moet er 1 uit voor er weer 1 inkomt? moet een horloge en bepaalde draagtijd hebben?

3. Wat is de voldoening precies? Het aanschaffen of het hebben? In “gitaarland” is er erzoiets als “Guitar Aquisition Syndrom”. Dus het kopen om het kopen zonder dat het op het gegeven moment gaat om het spelen. Ik ben bang dat er ook zoiets is als W.A.S. Vul maar in…

4. is er een eind? Is het eind dat je bij jezelf denkt, ik heb ongeveer alles gehad, ik stop ermee. Ik kan er geen voldoening meer uit krijgen? of kan je ook blij zijn met wat je hebt? En ligt dat dan niet samen door niet eindeloos te kopen maar ook veel te dragen en er van te genieten?

Hoe denken jullie hierover?

Ik herken het dilemma. Precies de reden waarom ik mijn Cosmic verkocht heb en de Seamaster te koop is.

Ik weet ook nu al dat het wel weer gaat kriebelen en dat ditzelfde dilemma nog vaker voorbij gaat komen…

Gelukkig een luxe probleem.

Dens Schreef:

Ik dacht precies het zelfde toen ik de klok van
Seamaster weer te koop zag.
Ik wilde een topic beginnen maar ik vond het wel
redelijk wat raakvlakken met Dreski hebben dus ik
doe het hier.

Wat ik me afvroeg was:

1. hoe bouw je een collectie op? Begin je goedkoop
    en dan steeds duurder? Ik merk het na mijn
    hamilton dat ik nu een omega erbij wil… is dit
    de trend, kijk je steeds duurder?

2. Wat is genoeg…? Moet je op een gegeven moment
    zeggen mijn doos is vol er moet er 1 uit voor er
    weer 1 inkomt? moet een horloge en bepaalde
    draagtijd hebben?

3. Wat is de voldoening precies? Het aanschaffen
    of het hebben? In “gitaarland” is er erzoiets als
    "Guitar Aquisition Syndrom". Dus het kopen om het
    kopen zonder dat het op het gegeven moment gaat om
    het spelen. Ik ben bang dat er ook zoiets is als
    W.A.S. Vul maar in…

4. is er een eind? Is het eind dat je bij jezelf
    denkt, ik heb ongeveer alles gehad, ik stop ermee.
    Ik kan er geen voldoening meer uit krijgen? of kan
    je ook blij zijn met wat je hebt? En ligt dat dan
    niet samen door niet eindeloos te kopen maar ook
    veel te dragen en er van te genieten?

Hoe denken jullie hierover?

Volgens mij is dat voor iedereen anders. Het hoeft voor mij niet steeds duurder. Het gaat me nog steeds om het horloge en niet om de prijs. Al doe ik soms wel een aankoop waarvan ik gewoon een tijdje wil genieten om dan weer te verkopen en dan let ik wel op waardevastheid (of héél scherp op de prijs)

Mijn wensen voor een ‘collectie’ veranderen nog wel eens dus met duurdere aankopen ben ik wel voorzichtig. Volgens mij gaat die wisselvalligheid bij mij ook nooit veranderen en ik denk dat dat gewoon persoonsgebonden is.

Kopen voor het kopen is zeker een risico dat ik ook voor mezelf onderken. Met m’n andere hobby heb ik daar wel wat last van gehad maar daar heb ik nu al een jaar niet meer geinvesteerd. Ik ben tevreden met wat ik heb en dat voelt heerlijk. Met horloges kan ik dat gevoel wat makkelijker hebben omdat ik hiermee het genot (gewoon lekker naar je horloge kijken zonder te weten hoe laat het is) niet koppel aan de prijs. Mooi is mooi!

En natuurlijk zit er heel veel voldoening in het zoeken en vinden (het volledige aankoopproces) maar ik kan ook nog heel erg genieten als ik em heb. Als dat laatste niet meer het geval is gaat het om kopen om het kopen en dan stop ik onmiddellijk.

pb verstuurd.

Hoi Seamaster,

Ik las je post op 't verkoopforum, je zei dat je ermee kapt; houdt dat nu in dat je al je horloges gaat verkopen?? Nee toch?

Groetjes,
Joep

in mijn optiek: niet te snel kopen voor jezelf.
Vooral een eventuele aankoop op horlogevlak goed laten bezinken(een paar weken, misschien wel maanden)
Daarbij denk ik ook dat je iets echt moet verdienen.
zo maar iets kopen omdat je oog er toevallig op valt geeft geen bevrediging.
9 van de 10 keer is zo`n aankoop niet blijvend.
Ik denk dat een aankoop wel blijvend is wanneer je iets krijgt of koopt ter gelegenheid van een speciale gebeurtenis in je leven(prestatie, levensfase etc)
Pas dan zal je echt van iets kunnen genieten
Groeten,
Marijn

Tsa Dreski…ook ik ken het dilemma.

Ik lees hier echter veelal reacties omtrent het wel of niet kopen.
Ik wil echter benadrukken een eventuele “miskoop” niet te snel weer te willen verkopen. Soms moet je gewoon een nieuwe klok de tijd gunnen. Afgelopen zomer had ik de keuze tussen een MM300 of een Doxa 1000T. Het werd de Doxa. Eenmaal ontvangen kon de klok me op een één of andere manier niet bekoren. Had spijt dat ik niet voor de MM300 had gekozen. De Doxa verdween snel weer in de doos en brandde als het ware in mijn zak om verkocht te worden. Af en toe keek ik ernaar, deed hem eens om, en vervolgens weer terug de doos in. Nu sinds een maandje draag ik hem bijna dagelijks met veel plezier. De reden hiervan is waarschijnlijk dat ik de MM300 definitief (althans voorlopig) uit mijn hoofd heb gezet. Die klok is nu geen issue meer. Daar ligt volgens mij ook het probleem. Als je constant je nieuwe aankoop vergelijkt met klokken die je ook voor dat geld had kunnen kopen krijgt je nieuwe klok niet de waardering die het verdient en jij niet de voldoening. Koop die klok, maar zet de rest uit je hoofd en geniet ervan. Je zult zien dat zo’n klok dan zijn geld dubbel en dwars waard is. Je bent immers een liefhebber en het lijkt erop dat je, gezien het uitdunnen van je collectie en het afbouwen van het aantal impulsaankopen, klaar bent voor een klok uit het duurdere segment. Kijk niet naar Seamaster want die heeft, althans zo lijkt, half S&C leeggekocht en is inmiddels verzadigt :smiley:

Gr,

Ron.

joepb Schreef:

Hoi Seamaster,

Ik las je post op 't verkoopforum, je zei dat je
ermee kapt; houdt dat nu in dat je al je horloges
gaat verkopen?? Nee toch?

Groetjes,
Joep

nee hoor, zonder is lastig … en ik kan aan een seiko 5 net zoveel plezier beleven das misschien ook wel het probleem

kon dit berichtje nog wijzigen …
ik heb net besloten voor me zelf dat ik de horloges opzich niet nodig vind maar omdat zeker de ploprof de mooiste is die ik heb gehad maar gewoon moet blijven en ik met de gedachten maar moet leren leven …:smiley:
dus dreski, niet teveel nadenken en gewoon doen … :wink:

Het is een ziekte met een hoop bijwerkingsverschijnselen. Je kunt er hartkloppingen van krijgen, duizeligheid, een raar gevoel in de maag, tevens sterk verslavend, mogelijk met ernstige afkickverschijnselen… en zo te horen hebben we er een symptoom bij…

Tja, die twijfels kennen we allemaal wel. Als je de tijd hebt, neem em die dan. Mij pa zegt altijd: zolang 't geld nog in je zakken zit, is alles nog mogelijk.

Na alle vele reacties ben ik een beetje tot rust gekomen. Omdat ik ook kan genieten van een horloge van 50 euro kan ik altijd even mijn honger stillen want die blijft. Ik ga gewoon rustig door sparen en de modellen die ik op het oog heb eens in het echt aanschouwen. De drie die nu in aanmerking komen zijn de Breitling Colt Automatic en als ik meer kan sparen de Breitling Superocean Heritage.

Van Omega ben ik erg gecharmeerd van de nieuwe Speedmaster Date. Ik heb gewoon een datum nodig op een horloge.

Ik moet me overigens erg inhouden om de blauwe Fortis Cosmonaut Day Date niet te kopen. Ik vind dit horloge al een hele tijd erg mooi maar hij is zeer moeilijk te vinden. Een paar dagen geleden dook er een exemplaar op in Nederland. Nou ja ik kijk maar even naar de foto voorlopig. :wink:

Perfect uitgelegd(tu)(:smiley:

Dat gevoel van bang voor beschadigingen, echt zo herkenbaar.
De ene keer denk je, ach waarom niet en de andere, nee ik draag hem wel een andere keer

Inderdaad een mooi klokje, die Fortis. Ik heb hem sinds 1999 en het was het eerste ‘dure’ horloge dat ik voor mezelf kocht.
Later ook de stalen band erbij gekocht. Draag hem af en toe nog en hij bevalt nog steeds.

Soms vind ik het jammer dat ik hem eigenlijk nog maar relatief weinig draag en dat sluit een beetje aan bij de rest van de discussie: steeds maar verder kijken naar het volgende horloge, steeds duurder. En steeds minder draagtijd per horloge uiteindelijk. En de horloges die ik het meest draag en waar ik daarmee veel plezier aan beleef, zijn vaak de ‘simpeler’ modellen, zoals bijvoorbeeld mijn Monster.
Maar zoals Robbie het al zo mooi zei: ik ben ‘helaas’ een verzamelaar.
En er komt ook veel plezier bij kijken! :slight_smile:
Dus zolang er geen (financiële) problemen van komen, geef ik mezelf maar wat vrijheid.
Mooi overigens om in deze discussie te zien hoe verschillend mensen in dit soort beslissingen (wel/niet kopen van een (duur) horloge) staan!

Sam

ik heb dat luxe probleem niet! Geen geld/budget. Maar ik denk dat er bij verzamelaars een aantal factoren meespelen. Het ontleent je een zekere identiteit. Het zoeken naar een onbereikbare doel is een doel op zich en het bereiken van een topstuk kan teleurstellend zijn omdat dromen altijd mooier zijn dan de werkelijkheid. Horloge liefhebbers zijn romantici. Oog voor detail en esthetiek, harmonie en techniek. Ze zijn onverzadigbaar en reiken naar het volmaakte. Er is geen einddoel. De horloges die je laat zien zijn prachtig en boven elke twijfel verheven. Het ideale horloge bestaat niet. Koop een horloge die je een verhaal verteld. Waarmee je
een relatie kan opbouwen. En mochten de andere, mindere goden daarna tegenvallen dan is dat de les die je eruit moest leren.

Wederom erg mooi gesproken.

het is toch prachtig hoe een horloge een ieder bezig kan houden, daarom is het ook een mooie hobby, liefhebberij en passie.

seamaster Schreef:

ik heb net besloten voor me zelf dat ik de
horloges opzich niet nodig vind maar omdat zeker
de ploprof de mooiste is die ik heb gehad maar
gewoon moet blijven en ik met de gedachten maar
moet leren leven …:smiley:
dus dreski, niet teveel nadenken en gewoon doen
:wink:

Vind dit een wijs besluit van je,niet omdat wij moeten bepalen wat je moet doen,
maar na alles wat je al gehad hebt is dit toch wel de kers op de taart.
Vele zouden hun hele collectie wegdoen om deze te bemachtigen.
Draag hem met trots op gelegenheden, en een seiko 5 voor alledaags en nog zullen vele je collectie zeer waarderen.

gr Ron

Mooi gezegd!

Terwijl ik dit typ heeft Schmeink net zijn Rolex nodate op het verkoopforum gezet. Hierdoor ging ik toch wel weer even nadenken. Door omstandigheden zit er voor mij voorlopig geen high end horloge in. Een groot deel van de lol van onze hobby zit hem toch in het lezen,speuren en wachten op je bestelling. Ik wacht nu op een Steinhart Ocean 1 vintage. Het is een heerlijk gevoel om volgende week de pakjesman aan de deur te krijgen. Ik vind het ook heerlijk om mijn kist(en) open te slaan en rustig een exemplaar voor de dag uit te zoeken. Meestal hou ik het geen hele dag vol en doe ik in de avond weer een andere om. Ik moet me dit jaar dus beperken tot het lagere segment maar vind dit als ik eerlijk ben helemaal niet erg. :smiley:
Ik had me voorgenomen als ik eindelijk een Omega, Breiling of Rolex had ik zou stoppen met mijn hobby. Ik had dan immers mijn doel bereikt. De gedachte dat ik dan nooit meer zou kunnen jagen op dat ene model met de laagste prijs deed mij toch wel huiveren. :wink: