Waar betaalbare en kwaliteitsvolle vintage Seiko's te vinden?

Sinds een tweetal jaar ben ik beduidend minder goed te been vanwege mijn lichamelijke gezondheid. Dat wil zeggen dat ik haast geen horlogebeurzen of rommelmarkten meer afloop. Niettemin heb ik al ettelijke decennia een diepgaande passie voor vintage Seiko (en accasioneel, Citizen, Lorus, Tissot of Orient) horloges. Om mijn zoektocht verder te zetten ben ik maar online gegaan. Maar wat me opvalt is dat de prijzen een stuk hoger liggen online, en als je dan toch een normale prijs hebt - die ik dus gewoon ben - dan krijg je vaak rommel waarvan de helft niet werkt. Mijn vraag: Waar kan ik nog vintage Seiko’s (en dergelijke) vinden online die zowel schappelijk zijn qua prijs als ook kwaliteitsvol.
De voorbije jaren zit ik op Marktplaats, Chrono24 en Ebay, maar het kan haast niet anders dan dat ik mijn goodies ook elders moet kunnen vinden - iemand suggesties?

2 likes

@koekoek PB’en.

2 likes

1m

Ik heb een topadresje waar ik maandelijks een uiterst zeldzaam graaltje op de kop tik voor weinig.

Nee ff serieus, er is een Nederlandse site die regelmatige mooie dingetjes verkoopt maar wel telkens aan (drie)dubbel de prijs van wat ze waard zijn (een dealer weet je wel). Vintage seiko punt nl.

Verder wil ik via instagram wel eens wat binnen krijgen.

Uhrforum.de niet vergeten.

En ik ken verder smoothseconds.nl maar die vind ik niet fantastisch.

Nu jij!

1 like

Verkoper reed0702 op eBay. Saitama_JP heeft ook mooi spul maar verscheept blijkbaar momenteel niet naar Nederland.

1 like

En anders Buyee, daar haal ik meeste vandaan. Soms voor ontzettend lage prijzen, maar dat begint daar ook steeds moeilijker te worden. Kocht je daar een jaar geleden nog een Lord Marvel voor onder de €100, nu betaal je het dubbele…

Thanks, dat heeft nog iemand me weten te vertellen. Heb er nog geen ervaring mee, maar als ik het goed begrijp is dat rechtstreeks via de Japanse markt?

Buyee is een proxy-service, die voor namens jou spullen koopt in Japan. Daarvoor rekenen ze een fee (totaal 500 yen). Je kunt dan bijvoorbeeld dan ook bieden op Yahoo Auctions, een van de grootste veilingsites van Japan. Gewonnen items worden dan 30 dagen opgeslagen in hun warehouse, daarna worden er kosten gerekend. En alle biedingen zijn in Yen. Maar wees gewaarschuwd, met die prijs alleen ben je er nog niet.

Houdt er rekening mee, dat sommige shops hun items aanbieden, waarover nog belasting betaald moet worden. Maar dat staat er meestal wel bij vermeld (Buyee heeft er een vertaalfunctie bij zitten, waardoor het beter leesbaar wordt. Mijn Japans is namelijk heel erg slecht, waar de meeste wel last van zullen hebben… :joy:). En verder worden de verzendkosten naar hun warehouse gewoon naar je doorberekend, dat zit dus niet in de prijs inbegrepen. Dat wordt pas achteraf, als je de spullen naar je toe laat sturen, berekend.

Je kunt trouwens bij Buyee per Paypal betalen, wat erg gemakkelijk is (en tevens verraderlijk is, want het is soms te gemakkelijk :innocent:)

Als je meerdere items hebt gewonnen, kun je ervoor kiezen om je items te laten consolideren (lees: Samenvoegen). Ze bieden ook een optie aan voor beschermende folie. Dan worden je items bijna bomproof verpakt. Ik kies er tegenwoordig voor om het niet te doen, omdat er bij meerdere items toch de doos opgevuld wordt. Mijn ervaring is dat de meeste items vrij goed verpakt worden, ook al worden ze vaak heel simpel in een envelop verstuurd. Die zendingen zijn dan vaak half Japan doorgegaan zonder bescherming. En dan zou het vanuit Japan naar Nederland opeens wel een risico zijn?
Maar dat mag iedereen voor zichzelf beslissen.

Versturen doen ze per Japan Post of DHL.

Japan Post: Ze geven aan 2-7 dagen, maar in de praktijk duurt het veel langer. Dat ligt vooral aan het inklaringsproces. Ik heb op dit moment als 14 dagen een pakket bij de douane liggen… En dan maar hopen, dat de post je pakket ook nog netjes bezorgt.

DHL: Kost meer, maar wel ontzettend snel. Inklaring gebeurt onderweg, daar krijg je keurig bericht van, en ook betalen is vrij simpel. Snelste levering was binnen twee dagen vanaf het moment van verzending. Langste levering was binnen 5 dagen. En het maakt ook wel wat uit, dat dit per DHL express verstuurd wordt, want je krijgt keurig aangemeld, wanneer ze komen. En tot nu toe hebben ze me nog niet teleurgesteld.

Maar op Buyee kun je soms echte juweeltjes vinden tegen heel leuke prijzen, mits je wel even goed oplet en goed speurwerk doet. Maar ook hier geldt: Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het ook zo. En toch kun je er soms erg leuke aankopen doen.
Blijf weg bij aanbieders zoals Ecoworld2016. De spullen, die ze aanbieden, zijn vaak niet helemaal origineel, en ik heb de indruk, dat er fakebieders zijn, om de prijzen op te drijven.

4 likes

Hey, dank voor je, toch wel zeer uitgebreide uitleg - wordt ten zeerste geapprecieerd!
Zeker wat de extra kosten betreft indachtig aankopen uit Japan, ik ben nog belangen niet helemaal mee… Heb daarstraks een account gemaakt - zonder daadwerkelijk iets te willen kopen direct -, en wou mijn paypal koppelen ofschoon dat niet ging omdat er geen creditcard aan verbonden is (die heb ik overigens ook niet), soit ik ga het verder in het oog houden.
Mocht je nog bedenkingen hebben of andere belangrijke do’s en don’ts, altijd welkom ze even te melden. :wink:

Als er de beschrijving junk staat, wil dat niet altijd zeggen dat het ook junk is. Het is meer een waarborg voor hen, dat je instemt met de aankoop as is. De horloges zullen vrijwel nooit geserviced zijn namelijk, dus kunnen ze niet instaan of het ook goed werkt.
Meestal kijken ze of het werkt of niet en dat is het dan ook. Dat vermelden ze dan ook keurig. Ook vermelden ze de uiterlijke staat. Lees de omschrijvingen goed.

@VmaxNL heeft het keurig verwoord. Afgelopen week is mijn eerste Buyee aankoop binnengekomen en dat is prima verlopen.

Kijk ook eens naar het uitgebreide topic van @Aqualand, als je van plan bent om via buyee een aankoop te doen.

1 like

En naar mijn mening geen goeie proxy service. Er word op hf veel reclame voor gemaakt maar er zijn absoluut betere

Nog geen probleem mee gehad. Aanraders?

Ook nog interessant: ik heb vaak met DHL gehad dat de belasting niet goed berekend was, dit dus altijd zelf goed nalopen!

1 like

Zijn er insta accounts die het volgen waard zijn? Ik kijk bijvoorbeeld wel eens bij https://instagram.com/vintage_seiko_for_sale?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Maar kan niet inschatten of het ok prijs en aanbod is.

Om een idee te geven: deze zou $800 moeten opleveren (met shipping):
afbeelding

2 likes

Hij

Kijk hier eens heeft altijd wel leuke zaken

1 like