Aqualand’s Startersgids: CITIZEN, SEIKO en ORIENT rechtstreeks kopen in JAPAN! 🇯🇵

Beste mensen,

Wie wil dat nou niet? Een unieke Citizen, Seiko of Orient met Japanse dag weergave? Een NOS? Een uitgave die nooit in Europa of Amerika op de markt is geweest? Simpel, je koopt ze rechtstreeks in het Land van de Rijzende Zon! Na jarenlange succesvolle aankopen in Japan wil ik hier mijn ervaringen met jullie delen.

Stap 1: Hoe ga ik dat betalen?

Om voor je uiteindelijke aankopen te kunnen betalen heb je een internet bankrekening nodig. Dit noemen we PayPal. Deze rekening is gekoppeld aan je creditcard/bankrekening. Als je nog geen PayPal rekening hebt kun je die hier eenvoudig regelen:

Stap 2: Taalprobleem

Geregeld? Gaan we verder! Het eerste wat nu in je op komt is het taalprobleem. Maar Aqualand, daar snappen wij toch helemaal niets van? Dat gaat toch nooit werken in het Japans voor een stelletje simpele boeren zoals wij? Dat klopt. Als je bijvoorbeeld op Ebay Japan kijkt snap je er niks van (en zij niet van jou als je iets in typt…)

Stap 3: “Man in the middle” -> De man in het midden

Het taalprobleem wordt opgelost door de “Man in the middle”. De bekendste tussenpersoon voor on-line aankopen in Japan is Buyee. Er zijn er meer maar Buyee is veruit de grootste. Vanaf nu is de voertaal Engels in plaats van Japans.

Klik op https://www.buyee.jp

Middels Buyee heb je toegang tot meerdere interessante Japanse websites waar horloges en horloge gerelateerde zaken worden aangeboden:

  • Yahoo auction
  • Yahoo shopping
  • Mercari
  • Rakuten

(De overige websites waarvoor Buyee bemiddelt zijn minder interessant voor ons maar als je een mooie Kimono voor je Meisje wil kopen misschien wel)…

Stap 4: Registreren

  • Maak een account aan op Buyee (username, password, je kent het wel)
  • Koppel je PayPal account aan je Buyee account (alles in het Engels, een kind doet de was)

Stap 5: Zoeken

En nou ga je los! Op Yahoo shopping, Mercari en Rakuten kun je dingen DIRECT kopen. Op Yahoo auction zul je moeten knokken met anderen voor je geliefde horloge!

Stap 5: Bieden

Dit principe ken je vast van de baai maar in Japan werkt het anders: als binnen de laatste 5 minuten een bod wordt geplaatst, wordt de veiling met 5 minuten verlengd. Let in die laatste 5 minuten goed op je ademhaling. Andere bieders kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen. Je kunt een veiling ook ’Snipen”. Dan geef je het allerhoogste bedrag in dat je voor het object over hebt en zal Buyee dat bod op het allerlaatste moment voor je plaatsen. Tot die tijd zit jij dan met je billen bij elkaar onder je bureau te hopen dat er niemand anders is die een hoger bedrag heeft gesniped.

Stap 5: Winnen!

Ok, je hebt een verhoogde hartslag. Het zweet staat op je rug en in je handen maar je hebt hem! De veiling is gesloten! Jij hebt het hoogste bod uitgebracht. Of eigenlijk, Buyee heeft namens jou het hoogste bod uit gebracht. Buyee treedt voor jou op als “man in the middle”.

Stap 6: Fu*k, ik heb de veiling gewonnen. Hoe nu verder met m’n leven?

  • Je betaalt direct (via PayPal) voor je winnende bod + afhandelingskosten middels een klik op de knop
  • Buyee regelt met de verkoper dat je horloge/bandje/glaasje/kimono/whatever naar het “Buyee warehouse” in Japan wordt verstuurd
  • Zodra het pakketje daar aan komt heb je meerdere keuzes:
    • Direct versturen naar NL
    • Extra beveiligd verpakken en daarna versturen naar NL
    • Max 30 dagen bewaren in het Warehouse (jij gaat als een dolle tekeer in Japan en koopt meerdere horloges van verschillende aanbieders die op diverse momenten in het Warehouse aankomen). Je hebt daar als klant een ‘bakje’ waarin jouw aankopen worden verzameld
  • 30 dagen opslag bij Buyee is gratis, daarna moet je extra betalen
  • Je kunt aangeven je aangekochte objecten samen (en eventueel extra goed verpakt) te versturen

Stap 7: Verzending

Buyee raadt je aan om te versturen via EMS maar het kan ook met een boot. Dan duurt het 8 weken voordat jij hier je NA kunt showen. Ik gebruik altijd EMS luchtpost. Je kunt de verzendopties aanklikken.

Stap 8: Kosten

Buyee werkt niet voor de lol. Je hebt een bijzonder horloge op de kop getikt en zij hebben je daarmee geholpen. Daar hangt een prijskaartje aan:

  • bemiddeling met de oorspronkelijke verkoper
  • verzendkosten van verkoper naar Buyee
  • eventuele inspectie nadat het object in het warehouse is aangekomen (hebben zij het juiste object van de verkoper ontvangen?)
  • eventuele extra beveiligde verpakking (het zal je gebeuren onderweg van JP naar NL)
  • langer dan 30 dagen bewaren van jouw grail(s)
  • (gecombineerd) verzenden van jouw grail(s)

EPILOOG

  • De grootste kans om een bijzondere Citizen, Seiko of Orient te scoren is in Japan
  • Je hebt een PayPal rekening nodig om je Grail te kunnen bemachtigen
  • Aan een bijzonder horloge hangt een prijskaartje; wees bereid de prijs voor je Grail te betalen
  • Buyee houdt je voortdurend via de mail op de hoogte van de voortgang
  • Ik ervaar de bijkomende kosten van Buyee als redelijk, afgezet tegen wat ik krijg en de service die ze bieden. Die is in mijn ogen fantastisch.
  • EMS is perfect! Binnen 4 dagen van JP naar NL! Ik zit al meer dan 10 dagen te wachten op horloges die vanuit Europa naar NL onderweg zijn.
  • Vergeet de invoerrechten niet! Buyee zet op het douanedocument op de verpakking “Luxery watches” en als waarde je winnende bod.

Dank voor het lezen allemaal en veel succes met de jacht in Japan!

温かいよろしく (Hartelijke groet),

Aqualand

212 likes

Invoerrechten zijn maar een paar procent, vergeet de BTW niet en de handelingkosten van de vervoerder voor deze BTW afwikkeling

5 likes

Dank voor deze duidelijke uitleg :ok_hand:t4: top.
En uiteraard arigato goizamas :pray:t4:

2 likes

Kijk, dit heb ik nu nodig!:smiley:
Dank je wel voor de moeite en het delen :+1:t2::+1:t2::+1:t2::+1:t2:

1 like

hé!, ben je nu voor een “bepaalt” horloge aan het gaan? :thinking::joy:
of is het maar een voorbeeld? :smiley:
bedankt voor je uitmuntende uitleg :+1:

1 like

Hahaha! Nee Ludo, het is (helaas) maar een voorbeeld…:hugs:

1 like

A child does the laundry?

Dank voor de prima uitleg.

1 like

Mooi bijzonder topic wat leest als een komische thriller.

4 likes

Zeer interessant. Bedankt voor het delen!

1 like

Ook al zit ik al op Buyee, maar nog niet actief bezig geweest. Dit is een geweldige bijdrage. Hartelijk dank voor de moeite. Top!

2 likes

Om een praktijkvoorbeeld te geven. 15000 yen (±125 euro) is net onder de 200 euro hier in NL. Valt wel erg tegen de extra kosten. Ook vervelend omdat de Amerikanen en Japanners zelf geen importkosten hebben en het qua bieden oneerlijke concurrentie is. Maar voor sommige horloges kan je niet anders dan ze in Japan kopen.

1 like

dank voor het plaatsen, erg goede informatie.

1 like

Dank je Ron. Hoop dat het je helpt om je Grail te bemachtigen…

Thanks voor deze uitleg! Heb in het verleden wel eens gekeken op die sites maar begreep er weinig van. Dit maakt het wel iets duidelijker.
Heb je een voorbeeldje van de verschillende kosten die je ongeveer hebt? Bv. veilingkosten, kosten voor de middle man en verzendkosten?

2 likes

Bedankt voor de info Bert. Ik heb daar ook wel eens rondgesnuffeld, maar snapte er niets van. Dus voor mij een nuttige samenvatting :+1:

1 like

Het wordt pas interessant als ze gewoon ‘gift’ op het pakketje zetten, want zo wordt het de douane alhier wel erg makkelijk gemaakt.

1 like

Dank voor je compliment!
Op onderstaande pagina staan alle kosten uitgelegd:

2 likes

Handig! Bedankt voor de uitvoerige beschrijving!

Ook een idee qua extra kosten etc.?

1 like

Leuk!
Ik ga morgen eens wat scoren, bedankt voor de uitleg!

1 like

Ik heb net de “kosten pagina” gelinkt :point_up: