Akkoord EU en Japan: lager of geen btw/invoerrechten

Invoerrechten zijn op kleding en sieraden etc vaak centenwerk inderdaad. Voor auto’s en andere strategische zaken als voedsel oid kan het wel interessant zijn.

Hoezo binnenkort? Geld moet rollen Crowley. Hup! Wagyu, kogelvis op de BBQ en belugakaviaar met champagne op tafel. :sunglasses:

3 likes

Ik denk zelfs dat er geen betere (en veiliger) postdienst bestaat dan die in Japan. Een beetje als in Nederland @1960. Maar dan nog beter.

1 like

Gestructureerd! Echt een land voor mannen met een introvert karakter!

Laat het Wim Kan niet horen. Kan ook niet meer :wink:

Ach, sindsdien is er ook wel eea veranderd daar.

Op het nieuws hoorde ik dat het op Japanse auto’s wel 10% kan schelen.

Voordat je je rijk rekent als potentiële Japanse autokoper: je mag blij zijn als daarvan 3% voor de consument overblijft. De andere 7% gaat grotendeels naar de importeur, en een beetje naar de dealer.

Ik heb het eenmaal op, nu enkele jaren terug, en ik heb nog steeds spierpijn in mijn kaken van het kauwen. Niet te bikken dat spul.

1 like

De btw in Japan is ook gewoon 13% en niet 0% :wink: Dus dan zou het 6-8% schelen met binnen de EU.

Hoeveel uur heb je het op de BBQ gelegd?

1 like

En 4% invoerkosten

Haha het was in een restaurant.

1 like

Maar de Japanse BTW krijg je niet terug. Tenzij je iets vanuit Japan als toerist de grens overbrengt. Dan moet je de btw teruggave aangeven aan de grens. De BTW die je betaald is dan gewoon de 21% over het aankoopbedrag.

Wat betreft invoerrechten is het 4,5%, maar dan met een max van €0,80 per horloge. Zo goed als niks dus.

Ik heb zo’n 1,5 jaar geleden een Tudor van elady.com uit Japan hierheen laten komen.

1 like

Heeft iemand recente ervaring met het kopen van een horloge in Japan? Ik lees dat de BTW daar 10% is. Betekent dit dat je erop mag vertrouwen dat een verkoper uit Japan 10% van de vraagprijs afhaalt als je daarom verzoekt?

Mijn ervaring is dat de meeste Japanse bedrijven prijzen ex BTW tonen…

Dus ben je inwoner van Japan, dan komt er nog 6 of 10% BTW bovenop de prijs

1 like

Hier een voorbeeld uit Japan. Prijzen in en excl btw.

2 likes

Ik heb de website door Google translate gehaald. Prijs van het horloge waar ik interesse in heb is inclusief btw. Nu alleen proberen communicatie op gang te krijgen. Ik weet dat er ook veel partijen in Japan zijn die als tussenpersoon optreden voor een ‘fee’ van ongeveer 2%. Is dat de moeite waard?

Houdt er rekening mee dat je bij invoer in NL / BE, wèl de 21%BTW af gaat rekenen (over aanschaf + verzendkosten)

1 like

Niet recent, maar als @Aqualand het niet weet, dan weet niemand op HF het…

1 like

Uiteraard, daar hou ik wel rekening mee. 10% korting is hoe dan ook niet slecht. Ik heb ook wel eens iets anders besteld uit Japan en daarbij werd wonder boven wonder geen invoer+btw gerekend.

1 like

Als je koopt van een winkel/bedrijf in Japan, komt die 10% Japanse BTW er ook nog bij ja.