NA: Brons koopje in Japan gevonden

Zeer mooi , proficiat

1 like

Nice one

1 like

Ik vind deze BB58 echt heel tof! Geniet er van!

1 like

Errug mooi zeg!!,zeer interessant land ook Japan toch wel mystiek .
Maar aangezien brons oxydeerd,is dat ook in het uurwerk dan? Mischien een domme vraag maar tast dat het uurwerk niet aan?.

1 like

Prachtig verhaal naar je zoektocht in Japan.
En gefeliciteerd :partying_face:

1 like

Gefeliciteerd met je NA , ziet er echt supermooi uit. En geniet van je avontuur In het mooie Japan! We zien graag hoe het verloopt daar. :sunglasses:

1 like

Mooie aanwinst. Veel plezier in Japan

1 like

Gaaf verhaal! Veel plezier met de klok.

1 like

Erg mooi :ok_hand:

1 like

Ik heb hem ook eens gepast en was positief verrast. In werkelijkheid is hij mooier dan op de foto’s.

Proficiat!

1 like

Hah! Dit was leuk wakker worden met zoveel enthousiaste reacties! :pray:

En natuurlijk ben ik ook nieuwsgierig hoe je in Japan terecht bent gekomen
Op een werkvisum? (als ik vragen mag)

Ik ben inderdaad voor werk deze kant op gegaan. In principe was het in Nederland zeker niet slecht ofzo, maar af en toe dacht ik toch om eens wat nieuws te proberen. Uiteindelijk was de timing voor mij zowel als voor mijn werkgever goed, dus hebben we besloten om de stap te zetten.

De beweegredenen waren uiteindelijk dat ik in principe niks te verliezen heb, je kunt altijd weer terug naar NL komen als het je echt niet bevalt. Daarnaast ben ik vaak genoeg in Japan geweest om in ieder geval te weten dat het geen ramp gaat zijn.

Vergeleken met Amsterdam was het een redelijk makkelijke keuze. Ik kan hier wel een avondje stappen met een mooi horloge om zonder zorgen. Ik kan wel een ducati rijden zonder zorgen dat die gestolen wordt. Daarnaast is het over het algemeen heel veel netter, respectvoller, en vooral ook zoveel goedkoper dan Amsterdam tegenwoordig. Tokyo had altijd de reputatie dat het duur is, maar vergeleken met Nederland is dat echt niet meer zo. Vond de prijzen in NL toch wel heel erg hard gaan.

Maar er zijn natuurlijk ook negatieve dingen… De service is heel fijn maar alleen als je het protocol volgt, zodra je ook maar iets daarvan wilt afwijken is het “nee”. Maakt niet uit of het ook daadwerkelijk beter, sneller, goedkoper is of wat dan ook. Ook sociale contacten leggen is een stuk lastiger dan in NL, mede door de taal maar ook cultureel zijn mensen heel anders. Het verschil in communicatie stijl tov Nederland kan haast niet groter.

Desalniettemin is het voor nu in ieder geval nog te leuk om terug te gaan. Wie weet denk ik daar volgend jaar anders over in het geval de kaas en pindakaas afkickverschijnselen nog steeds niet weg zijn …

Maar aangezien brons oxydeerd,is dat ook in het uurwerk dan?

Ik heb geen idee hoe het aan de binnenkant is, heb deze (nog) niet open gemaakt. Maar ik kan me voorstellen dat in een luchtdichte omgeving de patina niet zo snel zal vormen en mocht dat wel gebeuren doet het denk ik niet zoveel met andere dingen erom heen. Ik weet dat de caseback staal of aluminium is met een coating zodat je pols niet constant op het brons zit, kan best zijn dat zo ook iets aan de binnenkant hebben gedaan :man_shrugging:

4 likes

Ik ben benieuwd hoe lang hij mooi blijft na zo’n behandeling. Misschien eens een update van geven?

Ik merkte wel dat een paar uur na de behandeling toch aardig wat patina terug was gekomen. Maar was met een soort van polijst doekje wat ik heb heel zacht overheen gegaan en dat kwam er heel makkelijk van af, dus wellicht moet je hem stuk beter schoonmaken achteraf.

Vandaag nog eens in de zon;

4 likes

Wat vet!!!

Gefeliciteerd met je NA!

Patina mooi laten zo, wabi-sabi =)

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst. Welke winkels in Japan, ik denk Tokio, heb je bezocht?

1 like

Lekkere aanwinst! Congratz

In Tokyo inderdaad, hier is een lijstje met interessante plekken om te gaan kijken;

  1. Nakano Broadway
    Nakano station (2 haltes vanuit Shinjuku), daar vind je vanuit het station een lange straat met veel winkels en dan aan het einde is daar Nakano Broadway. Een klein winkelcentrum met 4 verdiepingen met zeker 10-15 horloge winkels. De meest bekende winkels hier zijn Jackroad en Watchnian, hier kun je terecht voor vintage seiko’s tot aan de mooiste Pateks enz. Ook krijg je overal makkelijk tax-free dus dat is -10%. Naast horloges kun je hier ook terecht voor heel veel verzamelobjecten, denk aan bearbricks en Kaws etc.

  2. Shinjuku
    Rondom Shinjuku, richting Kabukicho vind je ook een aantal tweedehands winkels zoals Komehyo en Daikokuya waar je ook heel veel keuze hebt. Dit soort winkels zijn over het algemeen betrouwbaar, hier ga je zeker geen neppe horloges vinden. Zowel Daiokuya als Komehyo hebben heel veel winkels in Japan dus het is zeker de moeite waard om op de website te kijken en als je interesse hebt kunnen ze het object naar een winkel dichtbij jou sturen zodat je 'm kunt proberen (duurt ongeveer 2-3 dagen).

  3. Ginza
    Dit is het luxe winkel gedeelte van Tokyo waar je alle boutiques kunt vinden; Rolex, Tudor, IWC, A Lange, Patek, Vacheron, etc, etc. Daarnaast heb je ook genoeg tweedehands dealers hier zitten zoals bijv. Ginza Rasin. Google maps helpt maar het gebied is niet zo groot dus je kunt ook gewoon rondlopen en ontdekken. Op het grote kruispunt zit de Seiko boutique en museum, op de 2e verdieping van Wako Ginza vind je een hele mooie Grand Seiko tentoonstelling.

  4. Okachimachi (Ueno)
    Ueno zit aan de andere kant van Tokyo en dat is het iets minder luxe / moderne deel van Tokyo. Maar je kunt in Okachimachi heel goed terecht voor tweedehands dealers. Dit gebied zit een stukje zuidelijk van Ueno en zijn vooral de winkels onder de “train tracks” van de JR lijn.

Dan nog een aantal opties waar je soms ook goede deals kunt krijgen;

  1. Yodobashi / Bic Camera
    Dit zijn een soort van gigantische mediamarkt winkels, het is sowieso al een bezoekje waard los van de horloges. Hier vind je vaak prima deals voor nieuwe horloges, ze hebben ook 2e hands Rolex maar die prijzen zijn vaak belachelijk en waarschijnlijk meer voor Chinese toeristen. Maar voor nieuwe Seiko’s, Citizen, G-Shock etc. is dit heel goed.

  2. Rakuten shopping
    Er zijn in Japan zo ontzettend veel tweedehands “luxury” winkels met jassen, tassen, horloges en alles er tussenin. Gelukkig is er Rakuten Shopping waar ze ook bijna allemaal hun items op posten. Dus je kunt hier makkelijk zoeken op precies het horloge dat je wilt. Echter is het wel iets lastiger te bestellen zonder Japanse credit card en adres. Wel kun je de winkel opzoeken en dan fysiek langsgaan, dan heb je ook meer kans op tax-free.

  3. Mercari en Yahoo auctions
    Dit is een beetje het wilde westen van Japan waar je af en toe hele goede deals kunt krijgen, maar helaas zitten hier ook wel wat nepperds tussen. Je ziet weinig nep producten in winkels in Japan, dat wordt stevig gereguleerd, maar online kan het helaas wel. Ook dit is iets lastiger zonder lokaal telefoonnummer, credit card en adres.

Dan nog wat algemene dingen die ik tot nu toe heb uitgevogeld;

  • Onderhandelen over de prijs is niet echt een ding, wordt ook niet heel positief ontvangen
  • Soms zijn er aanbiedingen die als buitenlander niet duidelijk zijn, dus vraag er vooral naar. Soms krijg je korting als je Line vrienden bent of een review achter laat etc.
  • Als je met credit card betaald laat dan jouw bank de conversie doen, de kosten hiervoor in Japan zijn vaak exorbitant. Kan je zo 5-10% extra kosten als je niet oplet. Transferwise opzetten voordat je gaat is het goedkoopste.
  • Producten terugbrengen of ruilen is niet zo makkelijk als in NL, dus ga ervan uit dat het vaak niet kan

Tokyo is erg druk met toeristen en de vluchten zijn erg duur, maar als je eenmaal hier bent is alles heel goedkoop. :+1:

5 likes

Ik ook

Ondertussen kun je in de thread een antwoord vinden :wink:

Bij alle drie kun je als buitenlander overigens bestellen via Buyee.com.

Zie ook:
Aqualand’s Startersgids: CITIZEN, SEIKO en ORIENT rechtstreeks kopen in JAPAN! :jp:

Mooi, veel plezier