NA: HAQ rechtstreeks uit Japan

Hoewel mechanische horloges natuurlijk bij velen van ons gevoelens van romantische nostalgie en passie losmaken, merk ik dat ik in de praktijk toch een beetje een pietlut ben die zich er aan ergert dat z’n horloge een paar minuten (of zelfs seconden) voor loopt, of nog erger: achter :tired_face:.

Vandaar dat ik een groeiende interesse kreeg in het fenomeen High Accuracy Quartz (HAQ).

tldr; ik heb er een op de kop getikt via Buyee (Yahoo​Auction). Een Seiko Dolce 8J41-5000. Hieronder eerst wat foto’s en daarna nog wat verdere details over het aankoopproces en het horloge:



Zo nu en dan struin ik via Buyee Japanse veilingen af. Ik kijk dan vooral naar de Japanse merken als (Grand/King) Seiko, (The) Citizen, etc., en zo nu en dan doe ik eens een (low-ball) bod.

Ik keek al een tijdje naar de Seiko Dolce’s, met diens 8J41 uurwerken die een opgegeven nauwkeurigheid hebben van ±10 s/jaar. Bovenstaand exemplaar zag er op de foto’s erg goed uit, en zonder veel nadenken een matig bod gedaan. Dat bleek het winnende bod te zijn.

Wat is echter had gemist is dat er in de omschrijving stond dat het horloge niet liep. Nja, op hoop van zegen.

Op 19 november won ik de veiling, op 20 november kwam het horloge aan in het Buyee depot, en 22 november zat het op de luchtpost richting Nederland. Via de PostNL app kon ik de inklaringskosten vooruit betalen, en 30 november had ik het horloge in huis. Best een snel proces mijns inziens. Zeker gezien er 4 afzonderlijke partijen betrokken zijn in het traject.

Hier overigens een uitstekend topic over aankopen in Japan:

Het horloge liep inderdaad niet bij aankomst. Ik heb het voorrecht me gelukkig te mogen prijzen met een horlogemaker als vader, maar een nieuwe batterij bleek het enige dat benodigd was.

Het originele bandje was door de jaren heen verteerd, dus even snel een nieuwe erop. Ziet er perfect uit zo, mijns inziens. Erg blij met de aankoop. Het horloge is verguld, heeft goudkleurige dauphinewijzers, en een goudkleurige wijzerplaat met subtiele textuur. Een bescheiden maat maakt 'm lekker dressy. Deze gaat om op eerste kerstdag.

Zoals hierboven genoemd zit er een 8J41 uurwerk in het horloge. De ±10 s/j precisie wordt gehaald door thermocompensatie, oftewel het compenseren voor temperatuurschommelingen waar kwarts gevoelig voor is. Ik kan niet heel bijzonder veel vinden over het uurwerk, maar naar mijn weten is het ook in Grand Seiko horloges gebruikt als voorloper van de huidige 9F-uurwerken.

Tot slot nog eens lezersvraag. Ik heb verschillende Seiko catalogi doorgespit om na te gaan uit welk jaar deze 8J41-5000 komt. Helaas heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden. Wel zag ik dat de Dolce-letters rond 1993 van cursief zijn veranderd naar de strakke letters zoals op deze wijzerplaat. Vermoedelijk dus uit de jaren '90? Mocht iemand het antwoord weten, dan hoor ik graag.

Dank voor het lezen!

49 likes

Mooi horloge, veel plezier dermee :wink:

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze sympathieke aanwinst!!
Ik wens je er een mooie tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

leuk ding zo! :ok_hand:

1 like

Proficiat met je nieuwe aanwinst, hele mooie Seiko. Veel plezier ermee!!:watch::+1:

1 like

Mooie, klassieke Seiko die je niet vaak tegenkomt. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

1 like

Toffe Seiko hoor! Geniet van deze NA.

1 like

Veel dank allen!

2 likes

Weet @koekoek hier het antwoord niet op ?

1 like

Dat zou ik erg leuk vinden! @koekoek:

Het lijkt mij de SACM034.

Aan de andere kant, ze lijken allemaal op elkaar. In verband met het lettertype waarschijnlijk wel na '93 inderdaad.

2 likes

Veel dank, Evert-Jan! Dat lijkt 'm inderdaad te zijn. Eens zien of ik met deze referentie wel iets kan vinden in de catalogi. :ok_hand:

Gefeliciteerd Jozeph met deze klassieke NA. Toffe aanwinst :ok_hand:

1 like

Update: de website bevat niet alle catalogi van elk jaar. De SACM034 staat er in elk geval vanaf 2004 in. Daarvoor nog niet te vinden. Wel een met soortgelijke kastvorm en kleurstelling, maar zonder dauphinewijzers.

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Kneiternauwkeurig en nog mooi ook. Goed gevonden & gescoord! Gefeliciteerd met je HAQ aanwinst!

1 like

Leuke vondst! Best een gave serie. De mijne ligt helaas in de lappenmand bij @EnricoTutti hopelijk valt (de wijzerplaat) nog te redden.

2 likes

Een mooie klassieke aanwinst :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd met deze NA, geniet er van!

1 like

Gefeliciteerd! Erg mooi horloge :clap:, veel plezier ermee :partying_face:.

Een kwaliteit platte croco of struisvogel zonder stiksels zou hem echt af maken :slightly_smiling_face:

1 like