NA: Seiko Riders Chronograph (SCED053)

TLDR: Ik heb een Seiko SCED053 gekocht.

Dit is niet de eerste “NA” (nieuwe aankoop), maar wel de eerste blogpost over een nieuwe aankoop sinds de start van het horloge forum lidmaatschap.

Geïnspireerd door @Stephannl zijn verhaal over de Uemura, heb ik besloten wat meer moeite te doen dan alleen het plaatsen van een aantal foto’s.

Het begin der tijden

Sinds een aantal jaar volg ik het YouTube-kanaal van The Urban Gentry. In een van zijn video’s vertelt hij over de horloges die tot stand zijn gekomen door een samenwerking tussen Seiko en Giugiaro. Specifiek gaat het over the “Aliens Ripley” (SCED035). Het betreft een heruitgave van een in de jaren tachtig uitgebracht horloge.

Op een dag las ik het artikel van @Aqualand over het aanschaffen van Japanse goederen via een proxy website. Gezien mijn interesse in Seiko en de Japanse cultuur in het algemeen besloot ik de site nader te bekijken en toch maar eens te zoeken naar het Ripley model. Helaas, de Ripley is overal uitverkocht. Op andere marktplaats-achtige websites ook overal uitverkocht.

Maar ik kwam tot de ontdekking dat de samenwerking tussen Seiko en Giugiaro meer opleverde dan alleen de Ripley. Zie bijvoorbeeld de blogpost van gearpatrol voor verschillende uitgaven. Zo zijn er ook modellen genaamd Bishop, Riders, en anderen. Mijn oog viel op de Riders Chronograph. En dus – (1 + 1) * 2 ^ 6 / 3 - (2/3) = 42 – ik besloot de Riders Chronograph aan te schaffen.

Giorgetto Giugiaro

Voordat ik verder vertel over het horloge zal ik jullie eerst heer Giugiaro introduceren. Lang verhaal kort: Italiaanse auto-ontwerper geboren in 1938. Ontwierp onder andere de iconische DeLorean. Hij ontwierp niet alleen voor automerken, maar heeft ook bijgedragen met ontwerpen voor camera’s, vuurwapens (?!), motorfietsen, en pasta. Naast die indrukwekkende lijst heeft hij dus ook samengewerkt met Seiko.

In 1983 bracht Seiko de Speed Master uit die bekendheid kreeg door de film Aliens uit 1986 (zelf nog niet gezien overigens). Daarnaast blijkt hij een horloge genaamd Macchina Sportiva te hebben ontworpen. Niet bepaald mijn smaak: naar mijn mening doet een digitaal display af aan het ontwerp van analoge horloges. Maar dat terzijde.

Laten we een kijkje nemen naar de Riders Chronograph; een van zijn ontwerpen.

Riders Chronograph

Wat is er nu zo bijzonder aan de Riders Chronograph? Het feit dat het een limited edition is (er zijn er 1.500 uitgegeven)? Nee, die trucage kennen we inmiddels van Seiko. Een van de leuke aspecten van de Riders Chronograph vind ik het ontwerp; dit type horloge zie je zelden. Een vreemde eend in de bijt.

Nu, wat is er zo bijzonder aan het ontwerp? Het horloge is ontworpen speciaal voor motorrijders — dit horloge moet het makkelijker maken voor motorrijders om de tijd af te lezen tijdens het reizen. Om de afleesbaarheid te vergroten is de wijzerplaat 15 graden gedraaid. Daarbovenop loopt het horloge ook schuin af met 5 graden. Dit heb ik nog niet in de praktijk kunnen (lees: willen) testen gezien de huidige temperatuur buiten. Zodra het weer zich betert zal ik me weer op mijn trouwe tweewieler werpen en de Riders Chronograph aan een test onderwerpen.

De in 2016 opnieuw uitgebrachte Riders Chronograph modellen bestaan uit vijf variaties, waarbij de SCED053 een herinterpretatie of heruitgave is van een in de jaren tachtig uitgebracht model als ik het niet mis heb. De kast en horlogeband zijn van roestvrijstaal met zwarte super hard coating. Gezien de zijwaartse ongelijkheid van het model is de linkerzijde platter dan de rechterkant. Dit is ook de reden dat de band aan de rechterkant iets uitsteekt.

Drie subdials omsingelen het centrum van het horloge. De linker toont seconden, de onderste toont de minuten van de stopwatch, en de rechter toont een vierentwintiguurs klok die synchroon loopt met de uurwijzer op de primaire wijzerplaat. Dit is op zijn minst een opmerkelijke ontwerpkeuze. Helaas kan deze wijzer niet aangepast voor bijvoorbeeld een tweede tijdzone. Het venster voor de datum is te vinden op de positie van drie uur in de rechter subdial.

Voorlopig oordeel

De afwerking van de kast en de band is van hoge kwaliteit. De start- en stopknoppen zijn van plastic – dat is een van de nadelen. De knop om de tijd te verstellen is aan de kleine kant maar het voordeel is dat het eenvoudig is om de tijd precies af te stellen. Draagcomfort is dik in orde. De retro look maakt het helemaal af natuurlijk. Kortom: ik ben tevreden.


Mocht ik jullie nog niet zijn kwijtgeraakt: bedankt voor het lezen.

Referenties
Giugiaro’s Legacy
Seiko Giugiaro Design watches

18 likes

Veel plezier gewenst met deze aanwinst, ik heb de voorganger toevalig daarstraks gefotografeerd.

2 likes

Bedankt! Dit is ook een mooie variant. Waar dient die knop linksboven voor?

… grappig, dat is ook altijd mijn reden om een nieuw horloge aan te schaffen! :beers:

Dank je wel voor de vermakelijke intro van deze bijzondere NA.
Veel draagplezier! :ok_hand:

1 like

Voor de ratrapante functie en instellen van de chrono

Het origineel is zelfs helemaal van plastic incl de kast en band :wink:

1 like

Ik vind hem gaaf! Veel plezier ermee.

1 like

Gefeliciteerd !
Is die zo slecht uitgelijnd ? :rofl:

1 like

Haha bedankt. Blijft een Seiko hè. :laughing:

1 like

toch wel een leuk horloge met die uitzonderlijke afmetingen :ok_hand: :smiley:

1 like

Dat wist ik niet… Dan is dit een flinke upgrade. Alles in perspectief. :slightly_smiling_face:

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Mooie introductie van een bijzondere en sportieve Seiko :+1:

1 like

Ik heb nog een Machina Sportiva van Seiko en Giugiaro liggen uit de jaren '90.
Chronograaf met rubberen band, zwarte kast of chromen kast, witte, oranje zwarte of blauwe wijzerplaat, gecombineerd met een rubberen band in de verschillende kleuren, zwart, blauw, oranje.
Ligt ook al jaaaaaren te verstoffen in m’n horlogekist…

Hier een paar foto’s van Seiko’s Mac

china Sportiva

1 like

Leuk, deze modellen ben ik nog niet eerder tegengekomen. Ze verdienen geen draagtijd meer? :slight_smile:

Nee, die krijgt geen draagtijd meer.
Was een model uit 1998.