NA: new Uemura diver (SPB153), de groene herinterpretatie vd Seiko 6105

Als het gaat om geschiedenis, zijn het niet altijd de juiste mensen die de credits krijgen. Neem nou Naomi Uemura. Een Japanse avonturier die solo uitdagingen aanging, waar anderen zich alleen met een team waagden. Hij was de eerste die solo de noordpool bereikte, die solo de amazone af peddelde en die solo de berg Denali beklom.

Tijdens de 2e keer dat hij de Denali beklom vierde hij op 13 februari 1984 zijn 43e verjaardag, een dag later was hij dood. Of technisch gesproken, sinds die dag is hij vermist.

Samenvattend: een iconische man.

Hij werd vooral bekend door zijn 57 dagen durende solo tocht van 3000 kilometer naar de Noordpool. Een barre tocht waarin hij een ijsbeer moest doden, van afgebroken stukken ijs moest vluchten en geboren puppies in leven moest houden.

https://www.nationalgeographic.com/photography/proof/2015/04/10/a-new-york-photographer-a-japanese-explorer-and-a-historic-trek-to-the-north-pole/

Het is deze man die tijdens deze tocht de belichaming werd van de zinsnede “Uiteindelijk wil je toch een Seiko!”

Seiko 6105-8110
Zijn eerdere prestaties waren niet onopgemerkt gebleven, en Rolex zag een marketingkans en gaf een explorer II op staal mee. Die stopte er mee in de vrieskou, en tijdens een bevoorradingsmoment werd de Rolex geruild voor een Seiko 6105-8110. Vanuit financieel oogpunt wellicht een opvallende ruil, maar vanuit praktisch oogpunt een uitstekende ruil.

Dus uiteindelijk bereikte Naomi Uemura de noordpool met een Seiko op de pols, en bleef het ook op de pols bij latere avonturen, Daarmee werd de 6105-8110 het “Naomi Uemura” model.


De 6105 van Naomi Uemera

Althans in Japan,want dit alles ging aan de rest van de wereld voorbij.

Nee, voor de rest van de wereld werd dit model een icoon doordat het gedragen werd door het fictieve figuur Captain Willard in Apocalypse Now.

Seiko SLA033 The 1970 Diver’s Re-creation Limited Edition
Bij “re-creation” van de 6105-8110 in 2019 kreeg Naomi Uemura credits op de speciale Seiko pagina.

SPB151 en 153
Voor 2020 kwam seiko met een vrijere herinterpretatie van het origineel, de SPB151 en SPB153. Dit keer geen speciale pagina of eerbetonen. Gewoon, een paar nieuwe modellen. Modellen die door de horlogewereld vooral als de nieuwe Captain Willards zijn ontvangen, en minder als de nieuwe Naomi Uemura’s. Zoals de jongste hier thuis zegt, “unfair!”


Aardige review:

Nog even van oorspronkelijk, hercreatie en herinterpretatie.

D3A68963-BA45-46A7-9ED8-4FE814FF0C56

Nieuwe aanwinst: de groene nieuwe Uemura diver
Weet niet hoe de hobby bij jullie verloopt. Maar ik kom een half jaar na laatste aanschaf in de ekster fase: “da’s een leuk horloge, maar die ook, en kijk die dan!”. Hierin komt alles voorbij. Nou ja, binnen de duikers range. Van een zwart blauwe turtle, doxa (getriggerd door verkooptopic van koekoek), de nieuwe spb14x, de marathon artic tot squale.

Uiteindelijk is de olijfgroene SPB153 die mij nu het meest aanspreekt: het eigenzinnige model in combinatie de frisse en opvallende groene dial en bezel. Staat voor natuur en avontuur.

156 likes

Mooi horloge , Gefeliciteerd :+1::confetti_ball:

1 like

Leuk om te lezen :+1:

Gefeliciteerd man :ok_hand:

1 like

Weer een mooie aanwinst !

Daar heb ik ook last van, maar schaf je alleen aan of doe je ook wel eens wat weg ?
Dat is mijn grootste struikelblok, en dan heb je ineens eigenlijk teveel horloges…

2 likes

Ik zit nu op 8 totaal en twijfel om er 1 weg te doen, totaal herkenbaar dus hahaha

2 likes

Tof! Maar dat had ik al eerder gezegd. :ok_hand:

1 like

Cool! Al is de kast niet aan mij besteed.
Damn ik hoef trouwens toch niet ook zo’n epistel te schrijven over mijn aankomende SPb147?

3 likes

Mooi! Ik twijfel nog over de zwarte versie.

1 like

Bespaar het ons!

Een paar scherpe pics zijn leuker dan blabla!

Je doet uiteraard wat je wil

2 likes

Gefeliciteerd met deze Seiko icoon !!!
Heel mooi exemplaar deze.
Super dat je er eentje hebt nu !

Ik wist niet dat Naomi Uemura overleden is. (R.I.P.:palms_up_together:t2: :disappointed_relieved:)

Blijf het een grappig verhaal vinden over die bevroren Explorer. Schandalig dat de leugenaars van de marketingafdeling de geschiedenis gewoon herschrijven, sommigen noemen dit heritage…:face_vomiting:

5e7221f2b560cf3dfadc8069d267cbaa7995c3b2_1_347x500

5 likes

Heel cool! Mooie kleur :ok_hand:
En mooi verhaal waar veel aandacht aan is besteed :+1:

1 like

Uiteindelijk wil je toch een Seiko.

5 likes

Heel herkenbaar! Mooi verhaal bij dit horloge trouwens. Dat groene is fantastisch!

De kastvorm is niet voor mij.

1 like

Mooi horloge, goede achtergrond informatie en idd,
Gave kleurstelling.:+1:t2::sunglasses:

1 like

Mooi verhaal. Mooi horloge. Goed merk. :+1::+1:

1 like

Prachtige NA en een mooi horloge, al twijfel ik wat over de vorm van de kast.
Rolex prutsers… :grin:

1 like

Dat laatste is een aandachtspuntje… :grimacing:
Ik merk dat aantal horloges weinig draagtijd krijgen, maar dat ik die om uiteenlopende reden toch houd. Heb nu een oude rus te koop staan, wellicht dat daar binnenkort nog 2 bijkomen.

2 likes

Zeker niet. Iedereen moet doen waar die zin in heeft.
Nou ja… bijna iedereen.

2 likes

Daar zullen ze bij Rolex niet blij mee zijn geweest. :sunglasses:
Leuke achtergrond info. Graci :ok_hand:

2 likes

:sweat_smile:

Lets talk watches! Cheers!

2 likes