Voorstellen en zoektocht

Mijn beste,

Van harte welkom in die fascinerende kring van HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom!

Vind je benadering wel interessant anders dan de mijne. Waarom zou je specifiek 1 of 2 horloges van behoorlijke waarde willen hebben? Dat klinkt alsof het ook deels investering is?

Ik heb eigenlijk altijd wel horloges gedragen, een behoorlijke verzameling Helbros horloges (niet veel waard, wel leuk) en altijd al een Omega willen hebben. De prijs van die Omega is verder niet interessant in de zin dat het me vooral om het horloge gaat.

1 like

Welkom op het forum. Kijk rustig eens rond en probeer eens wat uit. Het is leuk om een grail watch te hebben, maar jee zult merken dat met wat flipperen en proberen je smaak kan veranderen

1 like

Ik denk dat het vooral met onwetendheid te maken heeft. Ik ken(de) simpelweg alleen de bekendere merken a la Rolex en Omega. Merken zoals Sinn, Stowa, Damasko etc kende ik begin dit jaar echt nog nog niet. Naarmate ik me meer verdiep in het hele gebeuren begin ik normaal gesproken ook andere merken meer te waarderen.

Desalniettemin zal het ook wel een beetje een statusdingetje zijn. Ik vind het gewoon best cool om een Rolex te hebben (al hoewel ik wel zal moeten bekijken wanneer ik 'm wel/niet aankan).

Maar als ik dus naar die duurdere merken kijk dan kom ik inclusief 1 Rolex al snel op maar 1 a 2 horloges uit voor dit budget.

Deze uitgangspunten zijn zeker niet in beton gegoten en bovenstaande berichten hebben me al redelijk aan het denken gezet :slight_smile: Die Stowa flieger bijvoorbeeld :star_struck:

1 like

Zag laatste deze op youtube. De Glashutte SeaQ. Echt heel mooi en volgens de reviewer next level kwaliteit voor deze prijsklasse (onder 10k)

3 likes

Ik heb er een paar jaar eentje mogen hebben, de Ikarus. Ik was er zeer over te spreken. En hij is er al vanaf 740 Euro.

Maar ik merk dat m’n hart bij Seiko en Grand Seiko ligt, dus ik ga dingen omgooien. De Stowa heeft het veld geruimd voor een Seiko met een emaille plaat, werkelijk een schitterend ding.

en ik ben nu bezig m’n Junghans, m’n Glycine Airman en wellicht een paar andere dingen te verkopen. Daarbij is een shortlist ontstaan van, hou je vast, drie Seiko’s.

  • De Presage Sharp Edge in blauw of wit, mijn vrouw zegt blauw. Ze vind het groen niet bij het patroon passen en vindt de Uemura veel mooier in het groen.

  • De GS Spring Drive SBGA299, omdat dat naast m’n SBGV239 en SBGV245 quartzen een mooie en voor Nederland vrij unieke aanvulling zou zijn.

Verzamelen is voor mij een levende hobby, merk ik. Ik riep ooit dat ik niet flipper, maar verzameldrang zonder curator-achtig werk mondt uit in verstoffende hopen horloges, zo merk ik, dus ik ben zachtjes aan van mening aan het veranderen.

Er is hier veel te lezen over allerlei merken en typen horloges. Voor mij is het ook leuk geweest om een aantal forumleden te leren kennen over bakken koffie en pils, en om met die mannen allerlei discussies te hebben, horloges te passen en tot verder inzicht te komen.

Statusdingen in alle ere, maar in dat budget kom je terecht bij JLC , Cartier, Breitling en allerlei andere merken, en ik vermoed dat veel mensen een proefperiode met allerlei mid-rangers hadden moeten doen om nodeloos flipperen te voorkomen. Ik denk dat veel onrust voortkomt uit het springen op de waan van de dag.

Rolex is wel een uitstekend merk om eens een statushorloge te proberen, omdat er geen enkel financieel risico aan vast zit. Da’s wel rustgevend. Zo heeft @HanDavinci heel veel modellen kunnen proberen en dragen. Ze zijn wel duur, maar ze kosten je niet veel, en er zijn miljarden variaties te vinden.

Sorry voor de lange lap tekst, maar ik vind het een geinige voorstelronde die voor anderen ook zeker stof tot nadenken op kan leveren.

4 likes

Juist bedankt, dit soort dingen helpt me alleen maar verder.

Ik ben niet iemand die graag geld over de balk smijt, nooit gedaan en er gaat met vrijwel alle prijzige aankopen veel research in zitten voordat ik tot aanschaf overga. Ik zal dan ook nooit een nieuw horloge van richting de 10k kopen die na aankoop direct hard afschrijft. Dat trekt me inderdaad toch ook wel aan Rolex. Eigenlijk kun je gratis (of zelf met winst) een zeer kostbaar horloge dragen.

Ander vraagje: ik kan zo snel geen winkels in NL vinden die Stowa, Damasko of Archimede leveren, klopt dat? Kopen jullie dergelijke horloges zonder te passen? Of eerst een tripje naar Duitsland?

1 like

Welkom in de wondere wereld van ons Horloge Forum.
Veel leesplezier en wijsheid toegewenst bij je uiteindelijke keuze(s).

1 like

Heel erg mooi, maar ik denk wel dat ik bij een eerste horloge in deze prijsklasse voor een (voor mij althans) bekender merk zou gaan.

Welkom :smiley:

1 like

Van harte welkom!

1 like

Nee, die leveren alleen van de eigen website. Ik heb nog nooit een winkel van die merken gezien. Sinn wel, die hebben dealers. Maar ik heb ook niet gezocht, moet ik zeggen.

Mijn Stowa en Archimede kocht ik blind. De Archimede heb ik nog steeds, is ook een hartstikke cool ding.

Kostbaar, maar in mijn optiek inferieur aan Grand Seiko. Op die laatsten schrijf je weliswaar af, maar de horloges zijn echt letterlijk in elk opzich superieur te noemen. Interessantere uurwerken, vele malen betere afwerking, kunststukken van wijzerplaten, indices en wijzersets waar je je mee kunt scheren…

Ik draag zelf horloges omdat ik het ontwerp tof vind of omdat de techniek er achter me aanspreekt. In het meest optimale geval allebei tegelijkertijd. Misschien is het het overwegen waard of je het inderdaad alleen voor status of het idee doet iets kostbaars te hebben, want in dat geval kun je je de hele reis besparen en een Rolex aanschaffen.

Al het andere wat je doet gaat afschrijven. Minder als je tweedehands koopt, het moet gezegd.

2 likes

Welkom en veel plezier op ons mooie Forum.

1 like

Welkom en nog veel plezier op ons forum. Leuke introductie. Veel succes met de zoektocht naar een passend horloge.

1 like

Welkom op HF :+1:

1 like

Welkom

1 like

Welkom!

1 like

welkom bij de club.
2 tips. Open een spaarrekening en kijk lekker in het blauwe verkoop topic. Staat vaak mooi spul tussen.

1 like

Welkom hier op het forum.

1 like

Veel plezier met het ontdekken. Forum is daar een leuke plek voor. Houd wel in gedachten dat er hier soms ook wel een bepaalde bias is en volg lekker je eigen koers. Voor mij is waarde niet interessant en ik krijg vaak op mijn Helbros horloges meer reactie dan op mijn Omega. Zijn sowieso niet heel veel mensen in het echt die het verschil in prijs weten, alleen alle forumleden :wink:

1 like