Come fly with me: Stowa Klassik 40 Ikarus NA

Al geruime tijd spoken de pilotenhorloges mij door het hoofd. Op één of andere manier jeukte het gewoon enorm dat ik allerlei nautisch geïnspireerd spul had en ook een plexi field variant in de doos niet ontbrak, maar dat een fatsoenlijke vlieger mij tot nu toe ontglipt was. Voor een heer met bepaalde neigingen in stijl en muziek voelde dat gewoon niet goed.

Hiermee zou ik jullie willen vergasten op een korte unboxing van het resultaat van die jeuk.

Er is in het Flieger Friday topic al veel te doen geweest over de RAF versus RLM ontwerpen, en ook de vraag of het modern of klassieker moet zijn hield me al een tijdje bezig.

Zo heb ik in het verleden een bronzen Ventus Caspian onder handen genomen met een pan azijn, waarna ik 'm toch weer doorverkocht. Sandwich dial in alle ere, het was niet wat ik zocht. Hij was te groot en te lomp om mijn ranke kwetsbare polsjes, en het paste gewoon niet.

Daarna heb ik het over de modernere boeg gegooid met de Hamilton Khaki Pilot Day-date. Die was weliswaar ietsje dunner, maar nondeju nog groter. Een prachtig horloge met allerlei zeer spannende licht-dingetjes van de opgelegde cijfers, wijzers die een soort van varieté act met veren deden als ze over elkaar heen gleden en een leuke sunburst.

Ook mij waterdichtheidsfetisjisme werd gekieteld omdat dat ding gewoon 200m WR en screw down was. Maar die 46mm he? Kortom, ook dit werkte voor geen meter.

Voortschrijdend inzicht is een raar ding. Na aanschaf van een Nomos en een Glycine jeukte het nog steeds, maar vatte ik tenminste dat ik gewoon niet boven de 40-41mm uit moest komen, het liefst lekker plat en met een fatsoenlijke lug to lug. Ook moest het een rustig en traditioneel ontwerp worden, maar niet zonder logo en datum, omdat dat toch te spartaans zou worden. De klassieke Duitsche Flieger dus.

Evengoed mocht het een tikje moderner dan de recreaties van LaCo, want een licht moderne schwung is toch altijd leuk in de doos. Ook moest het geen Baumuster B worden, want die platen zijn wat drukkig en die urenwijzers zijn me net iets te koddig van vorm.


Na veel om en om en ook een kleine discussie in de Flieger thread ben ik dan uiteindelijk uitgekomen bij de NA waar het in de titel allemaal om draait. De doodsimpele standaard Stowa Klassik 40 Ikarus. Gewoon besteld vanaf de Stowa website, keurig een bericht gekregen dat het verzonden zou gaan worden, en netjes ruim op tijd geleverd na goede communicatie. Als hun service ook zo gaat zijn is die tent zeer zeker aan te raden. Plezant volk.

Hoe dan ook lag er vandaag bij thuiskomst dus een FedEx doos op het bureau. Daarin zat goed verpakt in allerlei papier de Stowa doos met daar weer in de bekende aluminium kist:

En ja, in die kist troffen wij geen overbodige meuk aan, gewoon een horloge en een garantie-kaart. Schön, Gut en Wahr, dat dan weer wel, want het horloge heeft in mijn optiek geen verdere opsmuk nodig:

De wijzerplaat van dit vehikel is echter wel moeilijk te vangen. Zo in de doos op de bank zag dat er zo uit:

Da’s niet lelijk. De wijzers zijn strak, de plaat is strak, en het kleurpalet is gewoon strak. Ik zat over blauwe wijzers na te denken, maar met die wit-op-zwarte datumplaat en het grijs van de plaat ben ik maar wat blij dat ik dingen gewoon simpel en strak gehouden heb.

Maar dan… Toen ik het horloge eenmaal in het zonnetje hield gebeurde er werkelijk van alles:

Het fonkelt en schittert dat het een lieve lust is. Ook valt op hoe enorm leesbaar alles toch is. Die leesbaarheid blijft, maar onder verschillende lichtval ziet de plaat er totaal anders uit. Het is een dynamisch gebeuren:

Met 40mm grootte, een beschaafde 48.6mm lug to lug lengte en een uiterst soepele 10.20mm dikte is het een genot om de pols, deze Stowa. Hij draagt gewoon comfortabel, is niet lomp of specifiek in het oog springend, maar ook zeker niet saai. Met name de kroon is een juweeltje te noemen. Niet gesigneerd, maar gewoon erg fijn van vorm en een prachtig ding om te zien:

De band is een capabele, stevige zwarte lederen band met twee leren en een stalen keeper. De gesp is netjes gesigneerd, maar ik vrees dat ie toch het veld gaat ruimen voor een 20mm shell cordovannetje in donkerbruin. Puur omdat ik dat lekker vind, en niet van de brute banden ben.

Nu was ik te gierig (of liever, ik veinsde gierigheid nadat de blik van mijn partner boekdelen sprak bij het zien van de prijs van de handwinder) om er een leuker uurwerk in te laten gooien, dus we hebben het wel over een complete standaard ETA 2824:

Om de pols is het een fijn gevoel. Het leer is stevig maar soepel, zeker als je de dikte in ogenschouw neemt.

Nog even één plaatje om de pols. Als je 'm een tikkie draait heb je totaal ander grijs. Ik weet niet hoe duidelijk dat naar voren komt, maar het springt in levenden lijve erg in het oog.
Ook de uiterst lichte bolling van het glas is erg tof, maar die is zo subtiel dat het moeilijk vast te leggen is.

De waterrestistentie laat te wensen over, die is maar 50 meter. Het is dus geen AODP horloge te noemen. Dat gezegd hebbende ben ik er zeer mee in m’n nopjes:

De jeuk is voorlopig even weg.

artworks-000088794672-rfh85r-t500x500

84 likes

Een keer wat anders die grijze plaat!

Veel plezier ermee!!

1 like

Toffe aanwinst. Ik zie een bier-herhaling aankomen… :+1:

1 like

Mooi geschreven verhaal voor een inderdaad prachtige aanwinst, U is een heer inderdaad :grinning:

1 like

Hele toffe aanwinst maar die standaard ETA 2824 is toch een bummer.

1 like

Mijn beste,

Grandioos!!
Leuk gedaan hoor!!
Mijn complimenten!!
Een wervelende presentatie van een heuse Hoog-Flieger.:airplane:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Prima Stowa! :small_airplane:

1 like

Mooi hoor Chris…leuke NA topic ook :+1:

Alleen als we vantevoren matchende bips-strings binnen hebben van ome @HanDavinci. :slight_smile: Serieus, roept u maar. Dan neem ik 'm mee. :slight_smile:

Ja, maar moeders de vrouw was er als de kippen bij om me te vragen hoeveel ik nu naar de achterkant van de Nomos en Mühle zat te loeren, en of dat die 150 Euro in dit geval waard was.

Beter één Flieger in de hand dan een gebiedsverbod op de Stowa site.

8 likes

Vond hem vanaf render foto’s altijd wat saai, maar die foto’s in de zon zetten hem in een veel beter licht! Mooi ding en veel plezier ervan!

1 like

Mooi horloge, mooi stuk tekst! Gefeliciteerd!

1 like

Prima ding en uitstekend geschreven :smile:

1 like

Gefeliciteerd met je aanwinst!
Fijn om te zien dat Stowa weer eens waardering krijgt op het Forum tussen al dat Omega en Rolex geweld.
Veel plezier er mee!

1 like

Prachtig ding. Niets op af te dingen. Die extra Euro’s voor de handwinder had ik echter wel uitgegeven. Toch nog net een ander gevoel. Maar evengoed, zeer mooi.

2 likes

Van je badmeestergeloof gevallen? :scream:

Mooie aanwinst!

3 likes

Ik heb het liedje (van mijn all time favorite artiest :heart_eyes: ) opgezet en het met plezier gelezen Chris. Top, veel plezier ermee.

Ik stem voor, was gezellig :+1:

Hij moet hem wel heel erg gaaf vinden volgens mij.

3 likes

3 likes

Jaaa hij is fijn , Fat C flikt het weer , leuke NA en dito design!

Mocht de 50M gaan knagen neemt Ide hem vast over van je. (Ohnee die heeft een vintage virusje)

3 likes

:joy:

2 likes

Leuk.

Mijn gehele bovenbenen zijn gereserveerd voor deze twee makkers :musical_score: :sunglasses:

3 likes