NA: De Fransen zien ze vliegen

Degenen die mijn verrichtingen hier op het forum een beetje gevolgd hebben weten wellicht dat ik een beetje een haat-liefde verhouding met Flieger horloges heb. In een eerder topic heb ik al eens beschreven hoe ik van een Microbrand bij een Amerikaan en vervolgens bij een Duitser terecht was gekomen.

Maar ja, ook die Stowa was geen blijvertje, en dat zat 'm in een paar factoren. Ik vond de kleur moeilijk, ik vond het jammer dat er geen geiniger uurwerk in zat en ik vond het jammer dat het horloge maar 50m water-resistent was.

Nu zat ik laatst weer naar een Stowa te loeren, ditmaal de zwarte met geblauwde wijzers en het top grade uurwerkje er in, maar die zijn ook steeds duurder aan het worden. Je bent nu al 1100 Euro kwijt voor zo’n Flieger. Ze zijn mooi van maat, en ook dun, dus da’s wel erg mooi, maar nog steeds 50m WR.

Maar ja, 1100 Euro he? De Fliegers van Laco zijn weer veel betaalbaarder, maar ook 50m WR en inmiddels een 12mm dik. Dat vind ik dan weer onacceptabel, en je krijgt voor dat geld ook geen geblauwde wijzers. Aan de andere kant had ik zitten lezen dat Archimede nieuwe Fliegers heeft. Voor 880 Euro scoor je een Flieger 39, met 100m waterresistentie en zowaar hittegeblauwde wijzers.

Probleem met Archimede is dat ik 't glas niet mooi vind, en de diamant-vormige kroon ook niet. Prima, kun je customiseren, maar dan ben je 220 Euro verder. Op dat moment ben je dus ook 1100 Euro kwijt, maar heb je nog een basic uurwerkje.

Kortom: De Duitsers, daar kwam ik er niet mee. Ik heb ook nog een tijd naar de spullen van Smiths gekeken, maar Eddie schijnt een hele rare vogel te zijn, wat me toch geen goed gevoel gaf.

Kortom, ik had Flieger jeuk die niet gekrabt kon worden met de usual suspects.

Via reviews van de Baltic Aquascaphe kwam ik echter ook langzamerhand bij Yema uit. Yema is een Frans horlogemerk wat sinds het eind van de jaren veertig bestaat. Het is in een onopvallend kantoorpand in Besançon gevestigd.

Het leuke is dat veel van het personeel uit een Franse opleiding tot horlogemaker komt. Die school is het Lycée Edgar Faure, en ligt in het bergdorp Morteau, wat midden tussen Besançon en Neuchatel in ligt. Dit is dus allemaal op een steenworp afstand van het Zwitserse Le Locle en Le Chaux-de-Fonds, maar dan in de Franse uitloper van de Jura.


Het is een gebied waar ik erg van houd. Los van het feit dat ik altijd graag een rondje mocht skieën in Morzine, Avoriaz en Chamonix, en dus veel langs Montreux en Evian gereden ben in m’n leven, heb ik ook op de motor door de Jura en Vogezen rondgereden. Het is daar prachtig rijden op smalle weggetjes.

Met kleinere steden zoals Belfort, compleet met een citadel bovenop een heuvel waar ze nog lang hartezeer hebben gehad van de poging tot Pruissische bezetting. Die mislukte, de Pruisen hadden geen zin om de Citadel nog langer te belegeren, en dus zijn ze maar doorgereden naar Parijs. Het was een soort van overwinning voor Belfort, maar een pijnlijke geschiedenis voor Frankrijk.


Maar goed. Frankrijk dus. En de Jura / Vogezen. Ik ben fan. Al is het maar omdat ik op een berg een Fransoos tegenkwam die geen Engels sprak maar me wel uitnodigde naar z’n zonderlinge en uiterst rommelige huis, om daar een lunch te koken en een rokertje te doen. Zo leuk, ook al verstonden we mekaar nauwelijks. Het was een kolerebende bij die man, maar de wijn was goed en het cigaartje ging er ook in.

Dus toen ik in die ontstaansgeschiedenis van Yema dook kreeg ik allerlei warme gevoelens.

In horologisch opzicht is het een leuk bedrijf. Na de oprichting door Henry Louis Belmont in 1948 werden ze in twintig jaar de grootste Franse horlogeboer: Ze leverden horloges aan de Franse luchtmacht. Duikhorloges, grappig genoeg, de Yema Superman met de karakteristieke bezel-locks op kroonhoogte.

Ze hadden ook race-chronografen waar Mario Andretti een fan van was, ze leverden horloges voor ruimtemissies met Franse astronauten, en er is zelfs een Franse noordpool-missie geweest waar Yema de horloges voor leverde.

Kortom, voor een relatief jong bedrijf een veelbewogen geschiedenis. Het is een onafhankelijk horlogemerk wat in z’n hey-day erg toffe dingen deed.

Maar in 1988 kocht Seiko het bedrijf op. Het is moeilijk te achterhalen waarom, misschien omdat ze in zwaar weer verkeerden, misschien omdat ze IP hadden wat Seiko aantrekkelijk vond. Hoe dan ook is het bedrijf in 2005 weer op eigen kracht verder gegaan, omdat ze terug gekocht werden in private Franse handen. In 2005 investeerden ze er onder de nieuwe eigenaar lustig op los.

Onder leiding van hun R&D man ontwikkelen ze in 2011 hun eerste in-house uurwerk, Calibre MBP1000. Al vrij vlot wordt daar een tweede generatie van gemaakt met een aantal verbeteringen, en komt er een tweede caliber uit met een GMT complicatie, de Yema2000 en Yema3000.

Deze uurwerken schijnen ontworpen te zijn om gemakkelijk geserviced te worden. Ze hebben een 42 uurs gangreserve, en lopen ergens tussen de -10 en +10 seconden per dag. Ze lopen op 28.800 slagen per uur.

Allemaal leuk en aardig, hoor ik jullie denken, maar wat heb je nou eigenlijk gekocht?

Tja. Wat schetst mijn verbazing toen ik via Urban Gentry moest ontdekken dat Yema in 2020 een splinternieuwe pilot op de markt had gebracht? Het horloge wat ik besteld heb, kort en goed, is de Yema Flygraf M1, wat ontworpen is met input van een Amerikaanse stuntpiloot.

Het gaat hierbij om een horloge van 39mm breed, 12,7mm dik en een lug to lug lengte van 48mm. De dikte maakte mij wat nerveus, moet ik bekennen. Da’s 0,3mm dikker dan bijvoorbeeld de Seiko Uemura duiker, wat ik nogal fors vind voor een Flieger. Waarom toch? Het uurwerk is maar zo’n 4mm dik, dus daar kan het niet aan liggen.

Wat blijkt, de Yema Flygraf horloges zijn gewoon 300m water-resistent, voorzien van een schroefkroon en beste bakken lume. Specifiek mijn horloge is dus voorzien van het voornoemde Yema2000 uurwerk, en de kroon is netjes voorzien van het Yema logo, wat ook voor de gesp op de canvas band met lederen voering geldt.

Het horloge werd geleverd in een prachtig doosje, met een Franse slag er aan in de vorm van een tricolore-rits, en er zat een met de hand geschreven lederen garantie-pas bij.


Als je dan naar de achterkant kijkt zie je een zeer diep gegraveerde achterkant met wapen, en een beschrijving van de features. Deze achterkant is, net als de zijkant van de bezel, hoogglans gepolijst.

De voorkant van de bezel is echter net als de zijkant van de kast, voorzien van een verticale brushing die me zeer sterk aan m’n SBGV245 van Grand Seiko doet denken. Natuurlijk zijn er geen spiegel-bevels op de overgangen, maar de afwerking is meer dan prima.

De kast is, met verticaal gebrushte, gesatineerde en gepolijste delen, een dynamische aanblik die toch niet onrustig wordt.

De wijzerplaat is ook een verticale brush, maar dan in antraciet. De Numerals zijn in lume op de plaat geprint, en de wijzers en het vliegtuig-logootje zijn ook van lume voorzien. Het is een heel erg afleesbaar horloge met een syringe-uurwijzer, en recht op en neer staafwijzers voor de minuten en seconden. Leuk detail is de rode punt op de secondenwijzer.


Op de pols merk je wel dat het een wat hoog horloge is. Maar de band, het draagcomfort en de afwerking zijn echt meer dan goed voor het geld. Uiteraard is de lume niet zo strak opgelegd als op m’n Grand Seiko en zijn er geen bevels, maar het is een fantastisch horloge met een geheel eigen karakter.

Tel daarbij op de bijzonder stevige waterdichtheid, en je hebt een winnaar in handen. I approve.

180 likes

Zo. :wink:

Daar had ik ff voor nodig… maar leuk stuk!

1 like

Mooi verhaal zeg! En zeker een mooie aanwinst.

1 like

Tres bien :+1:

1 like

Fraai zeg! Die wijzers zijn ook prima op de juiste lengte. Gefeliciteerd! :ok_hand:

1 like

Leuk verhaal, mooie aanwinst :+1:

1 like

Gaaf horloge, met een mooi verhaal (mooie foto’s ook)!
Eens een keer wat anders :+1:

1 like

Ik ben normaal niet zo’n fan van “fliegers” maar deze kan ik wel waarderen. Ik denk omdat deze net ff wat / iets anders is, door bijv. de bredere bezel en (niet zwart) antraciete wijzerplaat met brush.

Veel draagplezier!

1 like

Mooi ding, prachtig verhaal. Bedankt.

1 like

Leuk ding, hij ziet er aardig disaster-proof uit. Jammer dat er geen datum-functie op zit.

1 like

Zoals altijd een heerlijk informatief topic.
Thanks :+1: :+1: :+1:

1 like

Erg mooi en uniek horloge, ik kan dit wel waarderen !
Mooi!

Wat kost dit dan als ik zo vrij mag zijn dit te vragen?

Qua hoogte , als hij niet gaat overhangen dan zie ik daar persoonlijk geen probleem in.
Ben benieuwd hoe t comfort na enkele uren om de pols is.

Geniet van dit stuk!

1 like

Mooi verhaal, leuk stukje achtergrond geschiedenis. Met plezier gelezen!
Voorts een fraai, apart en exclusief horloge, daar zal je niet vaak iemand mee tegenkomen die er ook een draagt.
Heel veel plezier er mee!

1 like

Erg mooi uurwerk. Vliegen èn duiken, voor alles in dus.
Interessant verhaal. De achtergrond van de keuze voor een specifiek horloge wordt niet vaak gegeven. Veelal is de aankoop ook een emotioneel moment of een impuls.
Veel plezier met deze aanschaf!

1 like

Mooie wijzerplaat!

Dit verdient nog wel even een lume shot.

1 like

Mooi! Leuk ding met een eigen smoel :ok_hand:

1 like

Lekkere NA. Wat vind je van de dikte van de bezel als je hem om hebt? Hij lijkt nog best wat ruimte in beslag te nemen.

De wijzerplaat is prachtig en zoals je al zei lijkt die vertical brushing erg op die van je GS, wat ik echt kan waarderen.

Lume shotje en bandenswappen ben ik verder ook nog wel benieuwd naar.

Geniet van de NA :+1:

Dank allen, voor de leuke reacties.

Dat vind ik nou juist een positief ding. Als ik de Stowa had genomen had ik ook zeker de no-date versie gepakt.

Nou, 749 Euro voor de versie op bracelet, 690 Euro voor de versie op canvas met leren voering of op vintage leren band. Ik heb de canvas versie gekozen. Tot 16 Februari zou de JAN15 code moeten werken voor 15% discount.

Dat gezegd hebbende, ik ontdekte dat als je de US-shop aanklikt op de site, je de prijs in USD krijgt, wat ook 690 was. 690 USD - 15%, omzetten naar Euro en ik was voor 500 ballen klaar inclusief een extra watch roll als give-away.

Ik klaag niet.

De canvas band is niet dik, maar wel erg stug. Horloge is comfortabel geworden nadat ik 'm wat opgerold en gerekt had, daarna vormde hij zich naar de pols en hield hij het horloge netjes op z’n plaats.

De lugs, die zijn helaas 19mm breed. Ik heb nog een zwarte NATO en nog een leren band in bestelling via WatchGecko, maar op de originele band is het geen slecht horloge om te dragen, ook door de kleine maat en de korte lug-to-lug lengte.

Ik heb er inderdaad nog geen op dit forum voorbij zien komen, laat staan op straat. Toch claimt Yema dat ze van hun eerste generatie uurwerken 250.000 stuks hebben geproduceerd, al zullen ze ze misschien ook aan anderen leveren.

Laat ik eerlijk zijn, ik heb nog steeds zin in een Stowa en een Baltic Aquascaphe. Maar dit was te cool om niet op te pikken, ik ben er blij mee. De 300m WR, goeie lume en het 39mm formaat zijn echt en leuk pakketje.

Kom ik nog even op terug. Zit nu in een meeting.

Kom ik ook nog even op terug met een side shot om te pols. Het valt mee, de bezel is hoog maar het gevoel is niet onstabiel of wiebelig om de pols. Dat gezegd hebbende, de bezel is wel erg breed, dus de wijzerplaat oogt van voren kleiner dan je van een Flieger zou verwachten. Het resultaat oogt dus compact.

Het is zeker geen all-dial ontwerp.

5 likes

TL;DR, maar veel plezier ermee

2 likes

Dank kerel voor deze aanvulling .

Ik vind m nu nog mooier gezien de prijs!
Wauw

1 like