Seiko SKX of nieuwe Sports Divers?

Doe nou 's niet! :grinning:

Sorry, @Fate_Amenable_To_Change :face_with_peeking_eye::wink:

2 likes

:joy::joy:

1 like

Seiko skx013. De oer duiker van seiko.

Ik heb er ooit een nieuw gekocht voor een appel
en een ei, super leuke duiker met een mooie geschiedenis.

Toen begon mijn zoon die te dragen. En toen heb ik voor hem nog maar een (tweedehandsje) via het forum gekocht. Dus nu hebben we er 2 in huis. :see_no_evil:

Dus ja indirect maar wel bewust geen 5sk in huis hier. Kijk eens hoe cool die skx is! :smile:


.

2 likes

:+1:t2::muscle:t2:, snap ik volkomen.

1 like

My 2 cents:

Een 5kx ziet er uit als een duikhorloge, maar biedt niet de waterdichtheid van een duikhorloge. Mijn hoofd kan daar niet mee om.

Ik heb zelf een SKX, maar komt nog zelden om de pols.

Voor €500-600 vind je tweedehands Seiko Prospex horloges zoals Fate hier al aangaf.
Dan heb je iets betaalbaars die echt goed afgewerkt is en comfortabel zit.


Ziet em blinken tussen al dat geweld!

2 likes

Dat heb ik hier al gedaan:

Opgericht in 1948 in Morteau. De Superman is wel een ding voor ze. Hier een review van zowel de Speedgraf als de Superman:

De Superman vind ik een ondergeschoven kindje op dit forum. Echt een fijn horloge. Yema maakt daar op dit moment erg coole versies van.

Onzin, natuurlijk. De ISO standaard voor duikhorloges zegt 100 meter, en dat doen ze prima.

Zeker als je bedenkt dat 99% van alle duikers op de wereld niet onder de 30 a 40 meter geraken.

Ik ben het van harte met je eens dat de Prospex duikers erg cool kunnen zijn, maar een 5KX is zeer capabel.

Daar mis je niks aan vrees ik. Die shogun ziet er heel gaaf uit maar is veel te groot om de pols. Komt mede door de male endlinks.

2 likes

Seiko catalogiseert ze niet eens zelf als duiker. Dan worden het modeaccessoires in plaats van betaalbare vakantieduikers (wat SKX was).

1 like

Wel nog een betaalbare en verkrijgbare vakantieduiker:

image

SKX vond ik net iets mooier wel.

3 likes

Dat moge zo zijn, maar dat zit hem eerder aan de ontbrekende lume Pip op de bezel en die op drie uur. De waterdichtheid is prima voor de ISO standaard.

Sterker nog, sinds de nieuwe iso standaard een ding is zou de SKX niet eens meer kwalificeren omdat die ook een lume Pip op drie mist.

Dat zie je bij de Citizen die jij post wel weer. En dat is ook waarom de datum van nieuwe Seiko duikers op half vijf staat.

De SKX is naar de moderne maatstaf dus ook geen duiker meer. Misschien dat hij daarom gediscontinueerd is, nu ik er bij nadenk. Aanpassen van het ontwerp was uit den boze geweest, en de tekst Diver’s van de plaat halen was ook uit den boze geweest.

1 like

Precies, de reden dat ik ooit een SKX009 heb gekocht met een lompe rubberen band eraan. Gewoon voor op vakantie in de bergen en de zee. Na een dag zweten pleur je hem in de wasbak en spoel je hem af. Jammer dat die nu discontinued is, ik had mijn iconen wat meer gekoesterd als Seiko zijnde.

Je definieert “polshorloges” vrij correct.

De duikende medemensen die ik ken gebruiken allen een duikcomputer. De enkelingen die een “duiker” dragen doen dat omdat ze het een tof

après-dive

vinden.

1 like

Op basis van wat we constateerden over de update van de ISO standaard:

Had jij een SKX geaccepteerd waar de datum naar binnen schuift, met een lume pip er naast? Of met een onderbroken rehaut ten faveure van de lume pip? Of zelfs een date-only SKX waarbij de datum een rond venster op half vijf werd?

Andersom… Als je de ISO standaard laat varen, zou je een SKX accepteren zonder Diver’s op de wijzerplaat?

En tot slot… Als je nou wel een 5KX koopt, de standaard SRPD55, en je knalt die op een tropic, waarom denk je dan dat je daar niet mee de bergen in kunt of een stukje kunt snorkelen, om 'm gewoon nadien onder de kraan af te spoelen?

1 like

Je hebt vast helemaal gelijk qua techniek, maar ik ben nu eenmaal een traditionele sentimentele ouwe….als het op horloges aankomt :wink:

1 like

Net even opgezocht maar kan weer van de lijst. Ik trek die bezel inlay slecht. Zwart grijs, niet voor mij, en zeker niet voor €350+.

SKX, die mag ook wel averij oplopen, hoort er eigenlijk ook wel bij. Handig bij klussen of in de tuin.

Ik ook, ik mis de onbevangen blik van weleer, en de SARB serie, en dat ik nog heul blij was met een Glycine field watch van de baai. :slight_smile: Ik zou allleen niet schromen om alles wat jij op vakantie doet gewoon met zoiets om de pols te doen:


Als het maar 100m waterdicht is vind ik alles best. :slight_smile: Eerlijk is eerlijk: Liever een horloge wat jaarlijks op WR getest wordt dan een ongetest duikhorloge met 200m op de wijzerplaat.

Zeg dan gewoon dat je nostalgie voelt voor de goeie ouwe SKX tijd en daarom gewoon liever een SKX pakt. Dan ben ik het zelfs met je eens. Maar TS heeft die nostalgie niet, en nieuwe leden die hier binnen komen waaien voor advies ook niet.

Daarom argumenteer ik voor de 5KX… Je kunt je er niet aan bekopen, het is capabel genoeg, en een prima gateway drug naar de horlogehobby. :+1:

1 like

Ik ben niet helemaal overtuigd dat ISO de reden is. De SPB077 verkopen ze wel nog als duiker.

En de lume pip valt waarschijnlijk op te vangen met lume op de datumschijf.

Het ging waarschijnlijk over centen.
Wil je een duiker, dan duwen ze je naar prosex
Dan besparen ze een schroekroon in hun 5 reeks.

Ik heb een SKX009 die ik eigenlijk nooit draait maar omdat ie niet meer gemaakt wordt voelt het een soort van zonde om hem weg te doen… :joy: maar als ik er nu een zou kopen, zou ik toch voor de nieuwere 5KX gaan. Mede door het opgelegde logo en uurmarkering. Ziet er toch net wat mooier uit.

Mijn 009 weer eens uit de doos gehaald.

6 likes

Natuurlijk n skx ipv n 5kx zoals sommigen die nieuwe 5jes noemen. De skx is n echt duikhorloge, de 5kx heeft alleen de looks ervan.

1 like